وزیر ارشاد تشریح كرد؛

برنامه های ارشاد برای محرم، نیازمند توازن در ژانرهای سینمایی هستیم

برنامه های ارشاد برای محرم، نیازمند توازن در ژانرهای سینمایی هستیم

جاوید شو: وزیر ارشاد عنوان كرد: باید به توازن ژانرهای سینمایی هم توجه داشته باشیم چون كه اگر تعداد فیلم های یك ژانر بیشتر یا كمتر از سایر ژانرها بشود، این مسئله در مجموع به كل سینما صدمه خواهد زد.



به گزارش جاوید شو به نقل از مهر، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه ۱۷ شهریور در برنامه تلویزیونی «تهران ۲۰» كه با مبحث تشریح اقدامات و برنامه های این وزارتخانه به صورت زنده پخش می شد در پاسخ به سئوالی درباره آخرین كتابی كه خوانده است، اظهار داشت: آخرین كتابی كه تهیه كرده و خوانده ام جلد دوم خاطرات محمدعلی فروغی بود كه حاوی نكات قابل توجهی درباره تاریخ معاصر ما است.
وی در پاسخ به این سئوال كه كتاب را ارزان خریده است یا گران؟ اظهار داشت: كتابفروش این كتاب را ۶۰ هزار تومان به من داد. شاید هم برای تخفیف قائل شده است!
صاالحی سپس در پاسخ سئوالی دو گزینه ای درباره دلیل پائین بودن سرانه مطالعه، سطح پائین فرهنگ كتابخانی را بر گرانی كتاب ترجیح داد و اظهار داشت: به عقیده من این مسئله اولویت بیشتر نسبت به گرانی كتاب دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همینطور از پیشرفت های فرهنگی و هنری كشور در ۴۰ سال قبل سخن گفت و با عرضه آماری تفكیكی و مقایسه ای از حوزه هایی مانند سینما، تئاتر، كتاب، رسانه ها و... اظهار داشت: در سال ۵۸ تعداد عناوین كتاب های كشور در سال حدود هزار عنوان و یا نهایتا ۲ یا ۳ هزار عنوان بود در حالیكه در همین سال قبل قریب به ۱۰۰ هزار عنوان كتاب در كشور منتشر گردید.
وی همینطور با اشاره به اینكه هم اكنون سالیانه حدود ۸۰ تا ۱۰۰ فیلم در كشور ساخته می شود، فاصله این آمار را فیلم های اندك سالهای پیش از انقلاب حتی سالهایی كه سینما در اوج خود قرار داشت بسیار زیاد عنوان نمود.
صالحی با ذكر آمار ۷ هزار نمایش اجرا شده در كشور در حدود ۱۱۰ هزار مرتبه طی سال قبل پیشرفت های هنر نمایش را در ۴۰ سال اخیر قابل توجه خواند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همینطور با اشاره به اینكه تعداد فیلم های حوزه كودك و نوجوان پیش از انقلاب به ۱۰ فیلم هم نمی رسید، اظهار داشت: پس از انقلاب دست كم ۲۰۰ فیلم در حوزه كودك و نوجوان تولید شده است.
وی با اشاره به فعالیت حدود ۵ هزار رسانه مكتوب و برخط اظهار داشت: این در شرایطی است كه پیش از انقلاب مثلا در حوزه خبرگزاری ها، بجز خبرگزاری پارس اساسا خبرگزاری دیگری وجود نداشت.
صالحی همینطور با اشاره به تحصیل حدود ۳۲۰ هزار دانشجو در رشته های فرهنگی و هنری در كشور، وضعیت این حوزه را از لحاظ منابع انسانی قابل توجه ارزیابی كرد.
وی در بخش دیگری از این گفتگوی تلویزیونی از نهضت سینماسازی طی چند سال اخیر سخن گفت و اعلام نمود: سال قبل یكصد سینما در كشور تولید كرده است و در چند ماه اول امسال هم بیش از ۳۰ سینما تولید شده است ضمن اینكه فروش فیلم ها و همینطور قابلیت آنها در جذب مخاطب افزایش قابل توجهی را نشان داده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح كرد كه سینماهای ایران مانند سوپرماركتی باشد كه بتوان همه محصولات فرهنگی و هنری را در آن یافت و خاطرنشان كرد باید به توازن ژانرهای سینمایی هم توجه داشته باشیم چون كه اگر تعداد فیلم های یك ژانر بیشتر یا كمتر از سایر ژانرها بشود، این مسئله در مجموع به كل سینما صدمه خواهد زد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن دفاع از سینمای عامه گرا در عین حال اظهار داشت: این مسئله نباید به معنای آن باشد كه سینما را از فراز به فرود بیاوریم صرفا به جهت اینكه مردم جذب آن شوند.
وی از پدید آمدن تغییراتی در آئین نامه های مربوط به اكران اطلاع داد و عنوان كرد: در ۲، ۳ ماه اخیر حوزه های نظارتی وزارت ارشاد در این شورا با هدف تولید عدالت در اكران، تقویت شده است.
صالحی با اشاره به افزایش یك میلیون نفری تعداد مخاطبان تئاترهای اجرا شده در سال ۹۶ نسبت به سال پیش از آن اظهار داشت: این در شرایطی است كه افزایش قابل توجهی را در تعداد تئاترهای اجرا شده شاهد نبودیم پس این مسئله نشان داده است جریان اجتماعی تئاتر در كشور تقویت شده است.
وی از تولید برخی اصلاحات در آئین نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه های مربوط به پشتیبانی از گروه های تئاتری سخن گفت و در عین حال اذعان كرد: در حوزه هنر نمایش ما دچار مشكلات زیر ساختی هستیم. با این وجود تلاش می نماییم از ظرفیت تماشاخانه های خصوصی هم در این راستا استفاده نماییم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن یادآوری این مسئله كه دوره گذار از فرهنگ مكتوب به تصویری در ایران برخلاف كشورهای غربی و توسعه یافته كه چند قرن بوده است، بسیار اندك بوده است علت تبدیل نشدن روزنامه خوانی در ایران به یك فرهنگ را در این مورد جستجو كرد و در ادامه افزایش قیمت كاغذ را شوكی دیگر توصیف كرد كه در ماههای گذشته بر پیكره نحیف نشر كتاب و مطبوعات وارد شده است.
صالحی ضمن اشاره به قرار گرفتن كاغذ در لیست كالاهای اساسی كه ارز مبادله ای یا دولتی برای واردات به آنها اختصاص می یابد درباره آخرین وضعیت موجودی كاغذ در انبارهای كشور هم اظهار داشت: هم اكنون تمامی كاغذ های خریداری شده از كشورهای دیگر كه تا چندی قبل در بعضی گمركات متوقف شده بود، ترخیص شده است و انبارها هم موظف به اعلام موجودی خود شده اند.
وی همینطور از ثبت سفارش ۳۶۰ هزار تن كاغذ طی ماههای اخیر اطلاع داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفتگو ادبیات و رمان را جانمایه هنرهای بعدی توصیف كرد و اظهار داشت: وزارت ارشاد در این حوزه هم قبل و هم پس از چاپ از آثار ادبی بخصوص آثار ادبی فاخر حمایت می كند.
صالحی با اشاره به ۸ سفر استانی كه از اسفندماه ۹۶ تابحال انجام داده است، تصریح كرد: در این سفرها اعتباری به میزان ۴۶۰ میلیارد تومان با استانداری ها توافق كرده ایم تا برای تولید زیرساخت های فرهنگی و هنری در این استانها صرف شود.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه تلویزیونی به پائین بودن سطح منزلت هنرمندان از لحاظ مسائل معیشتی اظهار نمود و اظهار داشت: بنده خودم هم قبول دارم كه حمایت های ما از هنرمندان در زمینه های معیشتی و بیمه ای محدود است.
عباسی در ادامه از افزایش مستمری پیشكسوتان حوزه فرهنگ و هنر از ۲۰۰ به ۸۰۰ هزار تومان اطلاع داد و اظهار داشت: این افزایش مستری از ابتدای شهریورماه اعمال شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سئوال آخر این گفتگو درباره برنامه های وزارت ارشاد به مناسبت ماه محرم اظهار داشت: در ۳۲ استان كشور امسال شاهد برگزاری ۳۸۵ شب شعر و سوگواره شعر، ۶۴ تئاتر عاشورایی، ۳۸۸ تعزیه، ۱۸۱ نمایشگاه كتاب عاشورایی، عكس، پوستر و... و.، اكران ۴۱ فیلم در رابطه با ماه محرم، برپایی ۸۵ مسابقه عكس با مبحث كربلا و برگزاری ۴۶ همایش و نشست عاشورایی خواهیم بود ضمن اینكه سازمان اوقاف و امور خیریه هم در بیش از ۳ هزار بقعه ای كه در كشور وجود دارد متناسب با ایام ماه محرم برنامه اجرا می كند.

1397/06/20
15:46:09
0.0 / 5
5164
تگهای خبر: ادبیات , فرهنگ و هنر , هنرمند , وزارت ارشاد
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
جاوید شو جاوید شو