در نشست خبری اعلام شد

جزئیات برگزاری همایش بین المللی غدیر، كربلا میزبان غدیرشناسان جهان

جزئیات برگزاری همایش بین المللی غدیر، كربلا میزبان غدیرشناسان جهان

جاوید شو: همایش بین المللی غدیر  با میزبانی عتبه مقدسه امام حسین(ع) و به صورت چهار زبانه در ایران و برخی كشورهای جهان برگزار می گردد.


به گزارش جاوید شو به نقل از مهر، نشست خبری همایش بین المللی غدیر كه تحت نظر و اشراف حرم مطهر امام حسین (ع) در دست برگزاری است بامداد امروز به میزبانی خبرگزاری مهر برگزار گردید.
در این نشست خبری منتظر بیاتی، دبیر علمی این همایش در ایران، در سخنانی عنوان كرد: مبحث غدیر از موضوعات محوری جهان تشیع است كه مباحث زیادی از آن تأثیر می پذیرند و اتفاقات زیادی برای گرامیداشت آن صورت پذیرفته است. تولیت حرم حضرت سیدالشهدا (ع) هم با عنایت به نیازی كه در این زمینه احساس كرد، مبحث غدیر را در سطح جهانی مطرح و سلسله همایش هایی جهانی با این مورد تدارك دید. بر همین مبنا جدای از ایران كه میزبان همایش برای فارسی زبانان است، برای جامعه انگلیسی زبان همایشی در آلمان و یا انگلستان، برای مسلمانان شبه قاره همایشی در هند و یا پاكستان و برای مسلمانان ترك زبان همایشی در تركیه برگزار می شود. همایش اصلی هم كه جمع بندی مطالب عرضه شده در این همایش هاست در كربلای معلی برپا خواهد شد.وی افزود: هدف این همایش بر پایه نیاز جامعه برای بازبینی در این مفهوم و عرضه امروزی آن است كه باید با عنایت به مطالعات دانشگاهی و علمی بیان شود.بیاتی با اشاره به اینكه محورهای این همایش با استفاده از پایگاه اینترنتی همایش به نشانی www.al-ghadir.org انتشار یافته است از بررسی مبحث غدیر در قرآن و حدیث، غدیر و مهدویت، غدیر و علوم اسلامی، غدیر و حضرت فاطمه زهرا (س)، غدیر و ادیان و فرق و مذاهب، غدیر در فرهنگ و هنر، غدیر و مستشرقین، غدیر در ادبیات فارسی و عربی و انگلیسی بعنوان بعضی از مهمترین محورهای این رویداد یاد كرد و تصریح كرد: مهلت ارسال مقاله برای حضور در این رویداد ۳۰ آذرماه اعلام شده است.به گفته بیاتی تابحال ۱۰۰ پژوهشگر در سامانه مربوط به همایش ثبت نام كرده اند و به ارسال اثر پرداخته اند. این همایش اردیبهشت ماه سال آینده در شهر قم برگزار می شود.
در ادامه این نشست حجت الاسلام دكتر حمید رضا مطهری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر بخش سیره خاندان (ع) این همایش از واقعه غدیر بعنوان یكی از مهمترین موضوعات در اسلام یاد كرد و اظهار داشت: ما غدیر را از حالت اسلامی آن خارج كرده ایم و به مناسكی شیعی تقلیل داده ایم. در حالیكه غدیر عیدی اسلامی و نه تنها شیعی است. غدیر یك روایت متواتر اسلامی و تاریخی است و واقعه ای غیرقابل انكار به حساب می آید.وی در ادامه گزارشی از سیر بررسی و روایت تاریخی از غدیر عرضه كرد و به جایگاه این اتفاق میان اهل سنت و تشیع پرداخت.حجت الاسلام محمد غفوری نژاد، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب و دبیر بخش ادیان و فرق این همایش هم در سخنانی طی این نشست خبری با اشاره به اینكه حدیث غدیر یك روایت متواتر لفظی است كه در تمامی مذاهب اسلامی نقل شده است، اظهار داشت: ما در بخش ادیان و مذاهب همایش تلاش كردیم تا درباره این اتفاق از زاویه تمامی این فرق به كار پژوهشی بپردازیم و بازتابهای فرهنگی غدیر در این جوامع را معرفی نماییم. برای همین مهم تمامی منابع تاریخی، سیره نگاری، جغرافیایی، سكه ها و حتی كتیبه ها و بناهای تاریخی بوجود آمده بر اساس غدیر را هم مورد بررسی و پژوهش قرار داده ایم.حجت الاسلام سید عیسی مسترحمی از اساتید جامعه المصطفی العالمیه كه مسئولیت بخش بررسی غدیر در قرآن و حدیث و علوم انسانی و مستشرقان در این همایش را بر عهده دارد، طی این نشست خبری در سخنانی عنوان كرد: ما در این بخش از همایش تلاش داریم جدای از تفاسیر شیعه از واقعه غدیر، به تفاسیر اهل سنت هم به صورت مفصل بپردازیم. در كنار آن مساله روایت غدیر در نگاه مستشرقان هم مورد توجه جدی ما قرار گرفته است و تلاش داریم به بررسی نگاه، فهم و انگیزه های آنها از این مهم بپردازیم.رضا بیات، مدیر موسسه ادب پژوهی شیعی و دبیر بخش ادبیات فارسی این همایش هم در این نشست خبری عنوان كرد: ادبیات فارسی در دانشگاه های ایران فقط تا قرن هفتم و هشتم را بررسی می كند. با این حساب، بخش مهمی از دوران تاریخی شكوفایی فرهنگ شیعی در ادبیات فارسی مورد بی توجهی قرار گرفته است. حتی در همان دوران تاریخی تا قرن هفتم و هشتم هم از تأثیر فرهنگ شیعه در ادبیات صحبتی به میان نمی آوریم. ما برای این بخش از همایش لیستی از موضوعات و شاعران این دوره مغفول مانده را تهیه كرده ایم و با استفاده از پایگاه اینترنتی موسسه ادب پژوهی شیعی منتشر نموده ایم.وی اضافه كرد: این فرصتی پرارزش برای پژوهشگران و دانشجویان ادبیات فارسی است. چون كه موضوعات بكر و شاعران مغفول مانده فراوانی در این حوزه معرفی شده اند كه پژوهش در مورد خیلی از آنها، كار اولین به حساب می آید و هر كه این كار اولین را انجام دهد، برای همیشه نام خویش را در پژوهشهای آینده این حوزه ماندگار كرده است. همینطور تحلیل زبانی و محتوایی هر یك از غدیریه ها و هم گفتمان شناسی غدیریه ها از كارهای پرارزش این حوزه به حساب می آید.

1397/08/13
12:19:40
5.0 / 5
4653
تگهای خبر: ادبیات , فرهنگ , فرهنگ و هنر , هنر
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو