سیدعباس صالحی:

عوامل تروریستی مانع ظهور و بروز ظرفیت های سیستان و بلوچستان است

عوامل تروریستی مانع ظهور و بروز ظرفیت های سیستان و بلوچستان است

به گزارش جاوید شو وزیر ارشاد اظهار داشت: كسانی كه تلاش كردند سیستان و بلوچستان را با یك چهره خشونت بار یا چهره شهری كه نماد حمل ونقل مواد متعفن مخدر است نشان دهند خیانت جبران ناپذیری به این منطقه می كنند.


به گزارش جاوید شو به نقل از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در ادامه سفر استانی خود به استان سیستان و بلوچستان با حضور در جمع اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان ایرانشهر، ضمن تسلیت به سبب حادثه تروریستی چابهار و طلب صبر برای خانواده های شهداء و شفاء عاجل برای مجروحان این حادثه، اظهار داشت: عوامل حادثه تروریستی چابهار افرادی هستند كه می خواهند از این استان یك چهره ناامن را نشان بدهند و نمی خواهند دارایی ها و ظرفیت های این استان كشف شود.
وی افزود: سیستان و بلوچستان گنج لایتناهی است، كسانی كه تلاش كردند این استان را با یك چهره خشونت بار یا چهره شهری كه نماد حمل ونقل مواد متعفن مخدر است نشان دهند خیانت جبران ناپذیری به این منطقه می كنند. اگر حجاب های دروغینی كه چهره واقعی سیستان و بلوچستان را پوشانده كنار زده شود گنج های لایتناهی معنوی این استان نمایان میگردد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره كرد: سیستان و بلوچستان ذخایر بسیار ارزشمندی در حوزه های مختلف داشته و دارد. باید تلاش شود از راه تورهای عكس و فیلم های كوتاه فرصت معرفی این استان را فراهم نمود تا چهره واقعی استان را به دنیا نشان داد.
صالحی بیان كرد: باید نظر گردشگران و سرمایه گذاران را به این استان معطوف كرد. این استان صدها اثر ثبت شده دارد كه بعضی از آنها ثبت جهانی هستند اما باید این آثار معرفی شود تا نگاه ها به این استان تغییر كند.
ارتقا سرانه فضای فرهنگی
وی اشاره كرد: این استان مفاخر تاریخی و معاصر قابل توجهی دارد، نكوداشت آنها می تواند در معرفی استان بسیار موثر باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح كرد: نگاه وزارت ارشاد به استان های مرزی و به صورت ویژه سیستان و بلوچستان كه ریشه در تاریخ كهن ایران دارد نگاه عمیق و برنامه محور است.
صالحی اشاره كرد: باز باید در دستور كار قرار بگیرد، فضاهای فرهنگی و پروژه های در دست راه اندازی باید زودتر تكمیل شود و بر تعداد آنها باز افزود شود.
وی افزود: نمایش تسهیلات كمك می نماید تا زمینه اشتغال فعالان حوزه فرهنگ و هنر كشور فراهم گردد. البته خرید آثار تولیدی در فضای حوزه فرهنگ و هنر باز مورد توجه این وزارتخانه است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بیمه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه اظهار داشت: شمار بیمه شدگان این حوزه از حدود ۱۷ هزار نفر هم اینك به ۳۰ هزار نفر افزایش یافته است.
صالحی ارتقای سرانه فرهنگی، تكمیل طرح های نیمه تمام، احداث فرصت های مكمل برای گسترش فضاهای فرهنگی و افزایش سرانه فرهنگ و هنر در سیستان و بلوچستان را از مهمترین برنامه های این وزارتخانه در این استان مرزی عنوان نمود.
وی افزود: در پشتیبانی از هنرمندان مسیری را شروع كردیم كه درنوردیدن این مسیر با وجود منابع مالی دولتی راحت نیست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد زبان و ادبیات بلوچی باز اشاره كرد: زبان بلوچی بعنوان یك زبان ایرانی و موثر در منطقه باید بیشتر از گذشته مورد حمایت های علمی قرار گیرد
حل مشكل نگارخانه های استان
صالحی بیان كرد: مكتب خانه موسیقی كه مكمل استودیو در فضای شهرهای سیستان و بلوچستان است مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد. موسیقی محلی سیستان و بلوچستان خصوصاً بلوچی می تواند بعنوان مزیت عمومی و منطقه ای بوده و مورد حمایت قرار گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مشكل نگارخانه های فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان را برطرف خواهیم كرد.
وی با اشاره به اینكه مركز پژوهش در رابطه با حوزه سفال كلپورگان مورد حمایت این وزارتخانه قرار گرفت اظهار داشت: حضور هنرمندان سیستان و بلوچستان در تهران و حتی كشورهای منطقه در این دوره در وزارتخانه لحاظ شده است تا هنرمندان فرصت حضور بیشتری را داشته باشند.
صالحی افزود: در حوزه آموزشگاه ها و مراكز آموزشی سیستان و بلوچستان باز تدابیر خاصی مدنظر قرار گرفته است. همین طور مسائل مربوط به بیمه و معیشت هنرمندان كشور خصوصاً سیستان و بلوچستان مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان آنقدر ظرفیت دارد كه اگر پرده ها كنار رود این دارایی به سرمایه های پرباری برای استان تبدیل میگردد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همین طور در نشست شورای اداری شهرستان ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: سرانه مصرف خانوار در حوزه فرهنگ، تفریحی و اوقات فراغت در كشور زیر سه درصد است.
وی افزود: همه باید تلاش نماییم تا سهم فرهنگ در سبد خانوار افزایش یابد. باید به طرفی برویم كه ایران تنها تهران نیست و این مساله مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره كرد: با وجودی كه بودجه فرهنگی كم است اما فضای حوزه های فرهنگی استان ها را افزایش می دهیم.
صالحی بیان كرد: در بودجه فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همه معاونت ها و سازمان های تابعه بودجه استانی تنظیم شده است.
وی با اشاره به اینكه گسترش فضاهای فرهنگی و هنری باید مورد توجه مدیریت شهری باشد، اظهار داشت: باید توجه داشت كه مكان های فرهنگی و هنری در شهرها دریچه های تنفسی روح هستند و مدیران شهری به این مهم توجه خاصی داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینكه اتمام پروژه های نیمه تمام در اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: از كلنگ زنی هایی كه به جایی نمی رسند باید خودداری كرد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی كامل برای تكمیل مراكز فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان را دارد.
صالحی در ادامه با موافقت برگزاری جشنواره سراسری تئاتر مرزی با مركزیت ایرانشهر اظهار داشت: از طریق اندازی این جشنواره با سوژه اقوام و مرز به مركزیت ایرانشهر حمایت می نماییم.
سیستان و بلوچستان تاریخچه هویتی ایران زمین است
وی با اشاره به اینكه سیستان و بلوچستان مرز هویتی و عزت ایران است، تصریح كرد: اگر به این استان توجه گردد اتفاقات بسیار خوبی در سطح كشور رخ خواهد داد. سیستان و بلوچستان ظرفیت های بسیار خوبی دارد كه نیازمند توجه ویژه مسئولان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره كرد: اگر كل ایران را رنگین كمان اقوام بدانیم سیستان و بلوچستان نماد این رنگین كمان و نماد همزیستی است. در این استان فضای همدلی، همراهی و همكاری بیشتر به چشم می خورد و بدین منظور مدار توسعه ایران بیشتر محقق میگردد.
صالحی افزود: سیستان و بلوچستان به شكلی تاریخچه ایران اسلامی شمرده می شود كه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بدین سبب نوع نگاه مسئولان به سیستان و بلوچستان باید متفاوت باشد و این نوع نگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاكم است.
وی با اشاره به حضور یك ساله رهبر معظم انقلاب در شهرستان ایرانشهر، اشاره كرد: حضور مقام معظم رهبری در این شهر یك تاریخچه هویتی برای انقلاب و این منطقه به وجود آورده است. با وجود اینكه رهبری معظم انقلاب در ایرانشهر مدت كمتر از یك سال بودند اما دلبستگی خاصی به این شهرستان دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درانتها با اشاره به اینكه فرهنگ؛ بستر توسعه شمرده می شود و از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار داشت: توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بدون تغییرات فرهنگی نمی توان انجام داد.

1397/09/19
14:43:13
5.0 / 5
4485
تگهای خبر: ادبیات , برنامه , جشنواره , فرهنگ
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
جاوید شو جاوید شو