یادداشت مهمان

هالووین در مهدها!، حق كودك ماست كه با فرهنگ كهن خودمان رشد كند

هالووین در مهدها!، حق كودك ماست كه با فرهنگ كهن خودمان رشد كند

جاوید شو: مهدهای كودك و خانه های بازی، از آغازین مكانهایی هستند كه بر شكل گیری ذهنیت كودكان تاثیر می گذراند. از انصاف به دور است، اشباح، آدمخوارها و اسكلت های هالووینی، كابوس فرزندان ایران زمین شوند.



خبرگزاری مهر؛ سرویس فرهنگ - فاطمه فتحعلی:
امروز وقتی فرزند سه ساله ام وارد خانه بازی شد، فضایی دید پر از اسكلتها، اشباح، جادوگران و آدمخواران! تصویرهایی از خشم و ترس بر ذهنش شكل گرفت. نگران بودم از شدت ترس «شب ادراری» پیدا كند و همه اینها فقط به سبب اجرا و دكورهای هالووینی، در خانه بازی كودك در یكی از خیابانهای شمال تهران بود. پس از آن، با نگاهی به تبلیغات اینستاگرام دیدم، در مهدها، آتلیه های كودك و خانه های بازی دیگری باز از همین نمادها استفاده شده است. لحظه ای شك كردم اینجا ایران با تمدن غنی هفت هزارساله من است؟
رسوم هالووین تاریخچه ای دارد كه به یكی از تعطیلات «سلتیك» برمی گردد. بیشتر از ۲۰۰۰ سال پیش، راهبان «سلت» كه Druid نامیده می شدند، جشنواره ای را پایه گذاری كردند كه «سمهین» (Samhain) نام داشت و اعتقاد داشتند كه در این شب دروازه بین دو دنیا گشوده میگردد و خدای جهان مردگان همراه با ارواح، اجنه و دیوها به روی زمین می آید.
واضح است كه فرهنگ و تمدن ایرانی از غنای بسیار غیر قابل وصفی برخودار است. چونكه كه پشتوانه این فرهنگ چندین هزار ساله، مملو از تجربیات و فراز و نشیبهای گوناگون است. شاهكارهای ادبی، تاریخ و تمدن غنی، شجاعت ها و رشادتهای ناب تاریخ ساز مردان، زنان و كودكان ایران، از گذشته های دور، حسرت را در دل دولتمردان دیگر كشورها گذاشته است تا جایی كه یكی از نمونه هایش در سال ۱۹۱۶، ساخت فیلم پرهزینه «تعصب» گریفیث بود، و تلاش آمریكاییها برای جعل تاریخ و تمدن ایران زمین و نشان دادن ایرانی ها به صورت مردمانی وحشی و متجاوز. در این بین وظیفه ای كه همیشه بر دوشمان سنگینی می كند، شناساندن این فرهنگ غنی و ریشه دار به فرزندان ایران است.
ریشه های عمیق فرهنگ ایرانی كجا و جادوگرهای هالووینی كجا؟ ادبیات كهن ایران را «حافظ» و «سعدی» سروده اند و حماسه هایش را فردوسی رنگ شاهكار زده است؛ به راستی غزل های ناب حافظ و سعدی را با كدام یك از آدمخواران هالووینی می توان برای فرزندان ایران زمین سرود؟ مَتَل (به قصه های كوتاه سرگرم كننده با مضامین لطیف و آموزنده گفته می شود) با عمر نیم قرن «كدوی قلقله زن» از «پرویز كلانتری» با كدوهای نارنجی خشمگین هالووینی كه ریشه در فرهنگ رومیان دارد، برای كودكان ایران زمین بیشتر شبیه كابوس میگردد تا قصه های دلنشین شبانه. این سرزمین قابلیت پرورش «حسین فهمیده»ها داشته و دارد؛ «علیمحمدی»ها و «رضایی نژاد»ها، جان خودرا فدا كرده اند و «آرمیتا»ها و «علیرضا»ها بدون سایه (ظاهری) پر مهر پدر بزرگ می شوند، این سرزمین با نگاه های غیرتمندانه «محسن حججی»ها لرزه بر اندام دشمنانش می اندازد.
مهدهای كودك و خانه های بازی، جزء آغازین مكانهایی هستند كه بر شكل گیری فكر و ذهن كودكان تاثیر عمیق و غیرقابل انكار دارند. از انصاف به دور است، اشباح، آدمخوارها و اسكلت های هالووینی، كابوس فرزندان ایران زمین شوند. این، حق آنهاست كه در فرهنگ ناب، ریشه دار و پر مهر ایرانی و اسلامی، رشد كنند.

1397/08/24
22:44:47
5.0 / 5
4591
تگهای خبر: ادبیات , جشنواره , فرهنگ
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
جاوید شو جاوید شو