مسئول كمیته فرهنگی شورای انقلاب فرهنگی مطرح كرد؛

فراگیری علوم انسانی باید با تغییراتی در عرضه همراه باشد

فراگیری علوم انسانی باید با تغییراتی در عرضه همراه باشد

به گزارش جاوید شو حسن بنیانیان با اشاره به طرح پیوست فرهنگی اظهار داشت: در فراگیری علوم انسانی و انتقال آن به داخل كشور باید تغییراتی را در عرضه آن و متناسب با فرهنگ جامعه لحاظ كرد.



به گزارش جاوید شو به نقل از مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با مبحث نظام نامه پیوست فرهنگی طرح های كلان و چالش های آن با حضور حسن بنیانیان مسئول كمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری شورایعالی انقلاب فرهنگی از آنتن رادیو گفتگو پخش گردید.
بنیانیان در این جلسه درباره لزوم و اهمیت پیوست فرهنگی برای طرح های مهم و كلان كشور اظهار داشت: فرهنگ مجموعه ای از اعتقادات، ارزش ها، الگوی رفتاری و نمادهای جاری در روابط اجتماع است كه این سطح از جامعیت فرهنگ، گویای تاثیرپذیری بخشی از موضوعات فرهنگی از تصمیم گیری افراد جامعه و ارگان های مختلف است. خیلی از خانواده ها متاثر از شغل همسر خود از خصوصیت های مثبتی در روابط خانوادگی برخوردار می شوند. كمااینكه برعكس آن هم وجود دارد. به عبارتی باورها و رفتارهای ما تحت تأثیر ارتباط با دیگران پیوسته در حال تغییر است.
وی با اشاره به اینكه پیوست فرهنگی یك برشی نسبت به نظام تصمیم گیری مدیران است، اظهار داشت: اگر هر وزارتخانه آثار علمی چند طرح مهم را شناسایی كند و در جهت تقویت نقاط قوت و حذف نقاط منفی آن بكوشد و این كار در همه رده های مدیریتی به رویه تبدیل گردد، در دراز مدت حفظ فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی و رفتن به سمت تمدن نوین اسلامی را به دنبال خواهد داشت و پادزهری برای حل مشكلات اجتماعی و فرهنگی خواهد بود.
مسئول كمیسیون فرهنگی شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینكه ذات پیوست نگاری تكیه بر پژوهش، مطالعات موارد مشابه و آینده نگاری است، اظهار داشت: طرح های كلان زیادی در كشور وجود دارند كه با پیوست نگاری و مطالعات فرهنگی آن، می توان ضمن كاهش بخشی از صدمه های ناشی از طرح، آثار مثبت فرهنگی آنها را هم تقویت كرد. كشورهای دیگر تحت عنوان پایداركردن توسعه خود، پیوست های اجتماعی را پیشبینی می كنند. حساسیت های ما بر محورهای اسلامی جامعه بیشتر است. ازاین رو صرف خواسته مردم اجازه انجام هر كاری را به ما نمی دهد بلكه این خواسته باید با مشروعیت دینی همراه باشد. در غرب خواست اكثریت مردم به معنای خوب بودن آن است، ازاین رو برخی امور مذموم در اروپا با خواست اكثریت مردم به یك پدیده اجتماعی تبدیل گشته تا جایی كه كتاب حقوق هم برای آن می نویسند.
بنیانیان به فواید و بركات پیوست فرهنگی برای طرح های كلان كشور اشاره نمود و اظهار داشت: پیوست فرهنگی، ما را به نقطه ای از درك لزوم تولید علوم انسانی بومی و اسلامی خواهد رساند. در فراگیری علوم و انتقال آن به داخل كشور باید تغییراتی را در عرضه آن و متناسب با فرهنگ جامعه لحاظ كرد. این مورد در ارتباط با سبك مدیریت و نظریات جامعه شناسی هم مطرح است.
وی همینطور درباره نظام نامه پیوست فرهنگی مصوب سال ۱۳۹۳ اظهار داشت: این نظام نامه در ارتباط با اراده مدیران نظام در اجرایی كردن پیوست فرهنگی است. این نظام نامه علیرغم این كه در سال ۱۳۹۳ به قانون دائمی تبدیل شد، اما هنوز دولت ها آمادگی اعلام طرح ها و تدوین پیوست فرهنگی برای آنها را ندارند. پیوست فرهنگی پیش از اینكه یك آیین نامه و نظام نامه باشد، نیازمند یك نگاه درست اقتصادی می باشد. كلیه وزارتخانه ها متناسب با اقتضائات كاری خود، نیازمند نظام نامه نظارتی و آموزشی خاص هستند.
مسئول كمیسیون فرهنگی شورایعالی انقلاب فرهنگی در پایان، با انتقاد از نبود شایسته سالاری برای انتخاب مدیران در كشور اظهار داشت: بعد از توجه به صلاحیت های افراد در انتخاب مسئولیت، باید آموزش های ویژه و ضمن خدمت را برای آنها در نظر گرفت و در این میان، نباید از آموزش های فرهنگی غافل شد.

1398/04/06
11:06:09
5.0 / 5
4521
تگهای خبر: برنامه , فرهنگ
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
جاوید شو جاوید شو