نشست شورای سیاستگذاری قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برگزار گردید

نشست شورای سیاستگذاری قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین برگزار گردید

جاوید شو: نشست شورای سیاستگذاری قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین روز شنبه ۲۱ مهر ماه با حضور حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تعدادی از نمایندگان نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی در دفتر امام جمعه موقت تهران برگزار گردید.


به گزارش جاوید شو به نقل از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست شورای سیاستگذاری قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین روز شنبه ۲۱ مهر ماه با حضور حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، سعید اوحدی رییس و تعدادی از معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی دبیر ستاد عالی كانون های فرهنگی و هنری مساجد كشور، پیرحسین كولیوند سرپرست اورژانس كشور، سید محمدحسین حجازی مدیرعامل شركت نوسازی عباس آباد، علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ و تعدادی از نمایندگان نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی در دفتر حجت الاسلام ابوترابی فرد برگزار گردید.

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با عرضه گزارشی از فعالیت های قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین عنوان كرد: این قرارگاه اولین سالی است كه تشكیل شده و اعتقاد داریم در اربعین سیدالشهدا (ع) آن قدر ظرفیت وجود دارد كه می توان فعالیت های پرشماری انجام داد. مقام معظم رهبری چندی قبل در جمع بسیجیان فرمودند دو ملت در تدارك یك حماسه بزرگ هستند و امروز جهان اسلام به این حركت بزرگ نیاز دارد.

وی افزود: دو محور كلی در قرارگاه خواهیم داشت، یكی برنامه هایی كه در مرز ایران و عراق و مسیر راهپیمایی نجف تا كربلا داریم و یكی پیاده روی جاماندگان كه هر سال از میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار می گردد. یك یادواره ویژه شهدای مدافع حرم داریم كه بزرگداشت شهدای ایرانی و به صورت كلی محور مقاومت خواهد بود. این برنامه در حسینیه خاتم الانبیا (ص) در كربلا و عتبه حسینیه برگزار می گردد. همین یادواره را در موكب ها و در مرز ایران و عراق هم برگزار می نماییم و نگاهمان این است كه زائران در اوقات خالی شان از برنامه های فرهنگی استفاده كنند.

رییس سازمان فرهنگی هنری به برپایی سوگواره شعر آیینی با حضور شاعران ایرانی و عراقی اشاره نمود و اظهار داشت: این سوگواره در مرزها و موكب ها اجرا می گردد. با هماهنگی هایی كه با وزارت ارشاد داشتیم، سه سینمای سیار در مرزهای مهران، شلمچه و چذابه برپا می نماییم كه در آن آثاری مانند تنگه ابوقریب، به وقت شام و... به نمایش در می آید. جانمایی این سه سینمای سیار هم انجام شده است. تعزیه و نمایش های آیینی خواهیم داشت كه گروه هایی از تهران و خوزستان به اجرای برنامه می پردازند.

وی افزود: با عنایت به اینكه امسال در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، نمایشگاهی از كاریكاتورهای برگزیده هنرمندانی مانند مسعود شجاعی طباطبایی و چند هنرمند دیگر برپا می نماییم و ۱۸۰ اثر در سه مرز ایران و عراق به نمایش در می آید و چند كارگاه هنری هم برگزار می گردد. همینطور نمایشگاه موزه عبرت در دو مرز به نمایش در می آید تا مفاخر انقلاب اسلامی را بیشتر به زائران بشناسانیم. همینطور یك نمایشگاه كتاب با مبحث اربعین حسینی هم برپا خواهیم كرد و چند استیج سیار روی تریلی پیش بینی شده كه برنامه های فرهنگی را می توان روی آن اجرا كرد.

اوحدی درباره سوگواره عبرات اظهار داشت: برگزاری آیین اختتامیه سومین سوگواره بین المللی عبرات هم به قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین محول شده كه در این سوگواره در ۹ رشته هنری بیشتر از هزار و ۴۰۰ اثر از كشورهای مختلف به این سوگواره رسیده است و تعدادی از آثار برگزیده آن می تواند در راهپیمایی امسال به نمایش در بیاید. فراخوان چهارمین سوگواره بین المللی عبرات هم اعلام می گردد كه زائرانی كه امسال حضور می یابند در آن به رقابت می پردازند.

وی اضافه كرد: اقلام فرهنگی مانند كتاب هایی با مبحث راهپیمایی اربعین حسینی برای توزیع بین زائران تهیه شده است. یكی از كارهایی كه از آن غفلت شده، یك تحلیل صدمه شناسانه از اربعین است. مثلاً بحث ویزا كه هر سال مطرح می گردد و امسال هم چالش برانگیز بود. در اندیشكده اربعین كه راه اندازی شده، این پژوهش ها در حال پیگیری است.

حجت الاسلام ابوترابی فرد: باید برای تقویت وحدت بین دو ملت ایران و عراق تلاش كنیم

حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در این نشست عنوان كرد: از آقای اوحدی تشكر می كنم كه این كار مهم را با جدیت انجام می دهند و در بهتر برگزار شدن این فریضه عبادی و سیاسی و اقدام مؤثر و الهام بخش برای دنیا مشاركت می كنند.

وی افزود: به تازگی می بینیم متاسفانه برای غبارآلود كردن رابطه دو ملت ایران و عراق فعالیت می نمایند. در این حوزه باید كار جدی انجام دهیم و در جهت وحدت دو ملت تلاش نماییم. شعارهای مؤثر طراحی شود كه بتواند تأثیر مثبتی بگذارد. این مسئله بسیار مهم می باشد و به اعتقاد من باید به آن پرداخته شود. به زائرانی كه می روند، پیغام بدهید كه یكی از رسالت های شما مستحكم كردن این رابطه است. دشمن در این حوزه مشغول كار است و باید با استفاده از ظرفیت فضای مجازی به این حوزه ورود نماییم.

امام جمعه موقت تهران در انتها اظهار داشت: خوب است كه از راهپیمایی اربعین فیلم مستند تهیه شود و به صورت گسترده به نمایش در آید. امیدوارم توفیقات شما در این حوزه روزافزون باشد و بتوانید مؤثر كار كنید.

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی دبیر ستاد عالی كانون های فرهنگی و هنری مساجد كشور هم از برپایی موكب های مشترك ایرانی-عراقی توسط كانون های فرهنگی و هنری مساجد كشور اطلاع داد و اظهار داشت: این موكب ها با هدف تولید دوستی و وحدت بین جوانان ایرانی و عراقی تولید می گردد. تعدادی از روحانیان قصه گوی مسلط به زبان عربی اعزام می شوند و برای كودكان و نوجوانان به قصه گویی و ساخت كاردستی می پردازند.

وی افزود: در پیاده روی جاماندگان كه در تهران برگزار می گردد هم می توانیم ظرفیت مساجد را در اختیار این برنامه قرار دهیم. چند میلیون نفر درگیر اربعین هستند و اطلاع رسانی لحظه به لحظه اتفاقات آن در فضای مجازی اهمیت بالایی دارد. بدین منظور گروهی از فعالان مجازی در حال فعالیت هستند.

در این نشست نمایندگان نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی مشاركت كننده در راهپیمایی اربعین حسینی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود درباره قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین پرداختند .


1397/07/24
19:27:21
5.0 / 5
4760
تگهای خبر: برنامه , فرهنگ , موزه , هنر
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
جاوید شو جاوید شو