در یك پژوهش سیستماتیك بررسی شد

موانع ادغام بیمه های درمانی در ایران

موانع ادغام بیمه های درمانی در ایران

به گزارش جاوید شو بیمه های سلامت از مهم ترین راهکارهای پوشش بیماری ها در جامعه محسوب می شوند. اما بروز چندگانگی در عرضه چنین خدماتی در کشور ما سبب شده بعضاً مشکلاتی در نحوه عرضه خدمات بیمه ای پیش بیاید. بنابراین محققان کشور راهکارها و موانع تجمیع این بیمه ها را بررسی نموده اند.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، امروزه بیمه های سلامت بعنوان یکی از مسیرهای دستیابی به پوشش همگانی، ازجمله مباحث مهم در حوزه تأمین مالی سلامت هستند و گاهی سیاستمداران و دولتمردان، از اصلاحات در حوزه بیمه های سلامت بعنوان وسیله ای برای اهداف تبلیغاتی خود استفاده می نمایند و گاهی به واسطه آن موفق به پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود می شوند. علل اصلی برای انتخاب بیمه اجتماعی سلامت بعنوان روش تأمین مالی مراقبت های سلامت آن است که این بیمه می تواند یک منبع درآمد ثابت و پایدار و یک جریان مشخص پول به نظام سلامت و تلفیقی از انباشت خطر همراه با حمایت دو طرفه فراهم آورد.

به اعتقاد صاحب نظران، پوشش همگانی بعنوان دسترسی تمام مردم به خدمات سلامت شامل جلوگیری از بیماری و حوادث مربوطه، ارتقاء سلامت، درمانی، بازتوانی و تسکینی بدون مواجه شدن با موانع و مشکلات مالی تعریف می شود. اما باوجود تلاش و کوشش بسیار و تصویب قوانین مختلف و گسترش انواع بیمه های درمانی در کشور ایران، هنوز بخشی از مردم، فاقد بیمه درمانی بوده و بخشی از هزینه های درمانی به صورت مستقیم از جیب آنها پرداخت می شود. این بدان مفهوم است که همچنان، هم دامنه پوشش جمعیتی و هم بسته پوشش خدمات و مراقبت های درمانی در کشور ایده آل نیست. یکی از طریق کارهای اساسی برای تحقق پوشش همگانی و کارایی سیستم های بیمه ای، یکپارچه سازی صنعت بیمه سلامت است تا ضمن افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی، خطر مالی ناشی از مواجهه با بیماری را به حداقل کم کند.

در این حوزه، تحقیقی توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) انجام شده است که در آن موانع ادغام بیمه های درمانی در ایران به شکل سیستماتیک مورد تحلیل واقع شده است.

در این تحقیق که بر روی خبرگان و متخصصین بیمه سلامت انجام شده، محققان برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز خود از تکنیک های مختلف علمی و همینطور مصاحبه بهره برده اند.

بر مبنای نتایج این پژوهش، یکپارچه سازی صندوق های بیمه سلامت در ایران باوجود دارابودن مزیت های مختلف، دارای موانع زیرساختی زیادی است که رفع این موانع می تواند گام نخست برای حرکت به سمت تجمیع قلمداد شود.

بنا بر اظهارات خلیل علی محمدزاده، پژوهشگر گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و چهار همکار دیگرش در این پژوهش، «در مطالعه ما، مانع تأمین منابع مالی در کنار مانع ساختاری نظام سلامت بعنوان دو مانع تأثیرگذار در تجمیع بیمه ها شناخته شدند. همینطور موانع تدوین بسته پایه خدمتی و زیرساخت های فرهنگی- اقتصادی هم بعنوان دو مانع تأثیرپذیر در این فرآیند معرفی گردیدند».

آنها بر این اساس پیشنهاد داده اند، «ضمن انجام محاسبات دقیق داده های آماری و مالی، سهم هر یک از گروه های بیمه شده برای تجمیع صندوق ها مشخص شود. در مورد بسته پایه خدمتی و یکسان کردن قوانین در ارتباط با عقد قرارداد با عرضه کنندگان هم پیشنهاد می شود، ابتدا از بسته خدمت فعلی سازمان بیمه سلامت ایران شروع شود و چنین بسته ای بعنوان بسته خدمت بیمه خریدار واحد انتخاب شود».

طبق این یافته ها، ضروریست تا سیاست گذاران سلامت و بیمه، ضمن پیشبینی تأمین منابع مالی پایدار برای این برنامه و بسترسازی زیرساخت های اولیه این نظام، متناسب با شرایط وزارت بهداشت و بیمه های اجتماعی اقدام نمایند.

به اعتقاد محمدزاده و همکارانش، «در این زمینه، برنامه ریزی برای رفع موانع موجود و اقداماتی از قبیل تدوین بسته های خدمتی و زیرساخت های فرهنگی ضروریست و اجرای این قانون، باید به درستی تمام منابع قدرت و منافع آنها را مورد توجه قرار دهد».

این یافته ها را ماهنامه علمی پژوهشی «طب نظامی» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) در چارچوب یک مقاله فنی منتشر نموده است.



1400/03/08
22:45:43
5.0 / 5
1013
تگهای خبر: برنامه , خدمات , سلامت , سیستم
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
جاوید شو جاوید شو