نماینده مجلس:

مختومقلی فراغی شاعر تقریب مذاهب است

مختومقلی فراغی شاعر تقریب مذاهب است

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تمجید از جایگاه مختومقلی فراغی در تاریخ ادبیات ایران و اشعار وحدت بخش وی، اشاره کرد که این شاعر و عارف ترکمن، شاعر تقریب مذاهب است و در سلوک مذهبی خود با هوشمندی و استفاده از فصول مشترک مسلمانان همگان را به تقریب دعوت می کند.


غلامرضا منتظری عصر پنجشنبه در مراسم نکوداشت دویست و هشتاد و هشتمین سالروز ولادت مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ترکمن که در محل آرامگاه این شاعر در آق توقای مراوه تپه برگزار شد، گفت: این شاعر بلند آوازه ترکمن در اشعارش از وحدت و انسجام سخن می گوید و بیان می دارد که اگر ملتی اتحاد و انسجام نداشته باشد به انحطاط و نابودی کشیده خواهد شد.
وی با تاکید برضروت شاخت مشاهیر و مفاخر کشور و بزرگداشت یاد و نام آنها اشاره کرد که مشاهیر و مفاخر تکیه گاه و پشتوانه مستحکم فرهنگی یک ملت هستند که نباید فراموش شوند.
منتظری بابیان این که ایران اسلامی از حیث مشاهیر و مفاخر کشوری ثروتمند است، اظهار داشت: در آسمان علم، ادب و هنر این کشور ستارگانی زیادی می درخشند که مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی ترکمن یکی از آنها است.
نماینده مردم گرگان و آقلا در مجلس شورای اسلامی همین طور اضافه کرد: مختومقلی فراغی در حیات پر خیر و برکت خویش، خوش درخشید و امروز افکار و اندیشه نابش در قالب دیوان اشعار در اختیار همگان قرار دارد و هرکس می تواند به اندازه توان از آن بهره مند شود.
منتظری افزود: مختومقلی قراغی همانند سعدی در همه اشعارش به اصل طلایی اخلاق تکیه دارد و در حین حال تنفر خویش از واژه هایی مانند دروغ، غیبت و افترا را بصورت آشکار مطرح می کند.
وی توکل به خدا را از دیگر خاصیت های شخصیتی مختومقلی فراغی ذکر کرد و گفت: این شاعر بزرگ در مکتب و بیشه ای ظلم سیتز پرورش یافته و عدالت را رکن اصلی جامعه برای مقابله با فساد می داند.
منتظری در انتهای سخنان خویش پیشنهاد تا در سال های آتی و بهبود شرایط بیماری کرونا، زمینه حضور شاعران سایر کشورهای جهان به خصوص کشورهای آسیای میانه در مراسم های نکوداشت مختومقلی فراغی فراهم گردد تا پیام عزت بخش این شاعر در همه جهان طنین انداز شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در این مراسم اظهار داشت که مختومقلی فراغی شاعری بود که برای حل مشکلات و دردهای اجتماعی مردم زمان خویش تلاش بی وقفه داشت و مدافع جبهه ستم دیدگان بود.
عادله کشمیری اضافه کرد: مختومقلی ستایشگر زیبایی ها و عارف متعهد و مبارزی است که مختص قشر خاصی نیست و خواص و عوام، باسواد و بیسواد و پیر و جوان مدافع و عاشق گفتار او هستند و بدین جهت این شاعر بارها سخن از عدالت و دادگستری می گوید و از ستم دیدگان دفاع می کند.
وی با اعلان اینکه دیوان مختومقلی فراغی مملو از اشعار عرفانی، دینی و نکات دقیق اخلاقی، اجتماعی و سیاسی است، افزود: او نگرشی حکیمانه به زندگی مبتنی بر اصل تفکر دارد و در باب اخلاق و تربیت سخنان پرنغزی دارد.
کشمیری افزود: مختومقلی طبیعت را به زیبایی در اشعارش نگارگری کرده و عشق او به خاندان نبوت از خاصیت های بازر کلام اوست و قسمتی از اشعار خودرا نیز در وصف حضرت علی (ع) و فرزندان او سروده است.
وی اشاره کرد: این شاعر و عارف ترکمن سلحشوری، جوانمردی و فروتنی امام علی (ع) را به تصویر کشیده و در اشعار خود آورده است ضمن این که با نام بردن از اسامی ۱۲ امام معصوم و قسم دادن خدا به نام این بزرگواران، از خداوند طلب بخشش از گناهان می کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بابیان این که زیبایی های زیادی در اشعار، افکار و اندیشه های مختومقلی فراغی نهمفته است، افزود: که این شاعر بزرگ هیچ قصدی جز نشر اسلام و مفاهیم قرآنی نداشته است.
کشمیری همین طور با یادآوری برگزاری اولین آیین نکوداشت مختومقلی فراغی در سال ۷۷ و دستور ساخت آرامگاه برای این شاعر شهیر ترکمن توسط استاندار وقت، اظهار داشت: امروز که دویست و هشتاد و هشتمین سالروز تولد این شاعر را برگزار می نماییم، ۲۵ عنوان کتاب در مورد شاعر و دیوان اشعار او با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تالیف و با تیراژ بالا در اختیار مردم گذاشته شده است.
وی از ثبت ۲ سال پیش آرامگاه مختومقلی فراغی در لیست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) آگاهی داد و اضافه کرد: چهار اثر از کتاب های تالیف شده پیرامون اشعار این شاعر بلند آوازه که به زبان های مختلف ترجمعه شده، در مراسم امروز رونمایی می شود.

همچنین نماینده مردم چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه تپه در مجلس شورای اسلامی نیز دراین مراسم اظهار داشت که یک بررسی تطبیقی اشعار شاعران بزرگ ایران زمین همچون مختومقلی فراغی، سعدی، حافظ، فردوسی و عطار نیشابوری صورت گیرد مشاهده می شود که شاکله اشعار آنها بر طبق انسانیت، خداشناسی، معرفت و توجه به دنیای آخرت است که متاسفانه در اشعار شاعران معاصر کمتر به این مقوله ها توجه شده است.
رضا آریانپور اضافه کرد: به همین علت است که وقتی دیوان شعر مختومقلی را می خوانید شما را به معرفت به خدا و ائمه اطهار(ع) نزدیک می کند و از این جهت فرقی نمی کند که شما دیوان شعر حافظ و سعدی را بخوانید یا دیوان شعر مختومقلی را، همه یک وجه مشترک دارند و روحیه و مدار حرکتی آنها به سمت آخرت و خداوند است.
وی افزود: مختومقلی فراغی مایه افتخار مردم گلستان است و این میراث پرافتخار متعلق به یک قوم نیست بکه متعلق به همه اقوام ساکن در گلستان و مردم کل ایران است و باید با برگزاری مراسم های بزرگ این شاعر و اشعار و تفکرات او را به سراسر دنیا معرفی نماییم.
استاندار گلستان نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگاران اظهار داشت که مختومقلی فراغی عارف و شاعر بزرگ ایرانی آشنا به درد مردم زمان خویش بود و از او بعنوان یک مصلح یاد می شود برای اینکه اشعاری که سروده است، بیان کننده مشکلات و مصائب مردم می باشد.
هادی حق شناس اضافه کرد: مختومقلی مصائب و مشکلات مردم زمان خویش را به زیباترین شکل و با بهترین ابزار یعنی شعر به گوش حاکمان رسانده است و به همین علت خودش و اشعارش در نزد مردم جاودانه شدند.
وی همین طور اضافه کرد که یکی دیگر از دلیلهای محبوبیت و ماندگاری مختومقلی فراغی در میان همه اقوام و مردم ایران، توجه به ائمه اطهار (ع) در اشعارش بوده است.
به گزارش جاوید شو به نقل از ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال هزار و ۷۳۳ میلادی برابر با سال هزار و ۱۱۲ هجری شمسی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و بعد از ۵۷ سال زندگی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان درگذشت.
پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.
اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در میان دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلند آوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تا حالا به چند زبان دنیا همچون انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.


1400/02/30
22:53:53
5.0 / 5
1023
تگهای خبر: ادبیات , رونمایی , زیبایی , فرهنگ
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
جاوید شو جاوید شو