كتاب و كتابخوانی، امروز مطالبه جدی روستاییان است

كتاب و كتابخوانی، امروز مطالبه جدی روستاییان است

جاوید شو: مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: با اجرای برنامه های ترویج کتابخوانی، امروز کتاب و کتابخوانی به مطالبه جدی روستاییان تبدیل گشته است.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایرنا ابراهیم حیدری روز چهارشنبه در نشست مجازی مراسم پایانی هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران گفت: از سال ۹۳ پس از برگزاری کارگاه ها و جلسات مختلف بحث ترویج کتابخوانی بود که آن زمان با همکاری نهادها و سازمان ها برنامه های مختلف همچون پایتخت کتاب، جام باشگاه های کتابخوانی، برنامه مروجان کتابخوانی و غیره برای اصناف مختلف در شهرها و روستاها اجرائی شد.
در نخستین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران ۶۰۰ روستا مشارکت کردند که در این دوره با وجود تنگناهای کرونا حوزه کتاب و کتابخوانی مسیر خودرا با شرایط موجود تطبیق داد و این تعداد روستا به ۲ هزار و ۵۰ روستا افزایش پیدا کرد. پس از برگزاری ۶ دوره این جشنواره ارزیابی عملکرد این دوره ها نشان داد با وجود کاهش ۵۰ درصدی هزینه های اجرائی برنامه امسال دستاوردهای ارزشمندی حاصل شد.
وی تشکیل شبکه های کتابخوانی، گسترش کارهای دواطلبانه، تقویت زیرساخت های صنعت نشر همچون کتابخانه های روستایی، رشد و تقویت برنامه ریزی مشارکتی و استفاده از ظرفیت های بومی و مردمی و ایجاد رقابت فرهنگی بین روستاها در عین انسجام را همچون این دستاوردها برشمرد.
حیدری با اشاره به جمعیت ۲۰ میلیونی روستاهای کشور اظهار داشت: با طراحی چنین برنامه هایی و با تخصیص ۳ تا ۵ درصدی بودجه دهیاری ها به کتاب و کتابخوانی امروز این مقوله مطالبه جدی روستاییان شده است.
مستندسازی لازمه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این جلسه اظهارکرد: مجموع شواهد و نشانه ها همچون نمایشگاه و فروشگاه مجازی کتاب، میزان مراجعه به پایگاه های مجازی، شرکت در پویشها و جشنواره ها و غیره حاکیست که در سال ۹۹ از طرف مردم و رسانه ها و فعالان فرهنگی به موضوع کتاب و کتابخوانی توجه خاصی شده است.
علیرضا مختارپور به استقبال از توسعه کتابخانه های عمومی در سال ۹۹ اشاره نمود و اظهار داشت: مجموعا ۱۰۰ کتابخانه همچون کتابخانه مرکزی یزد، امسال در کشور راه اندازی شد که زیباترین کتابخانه کشور است.
این ها نشان میدهد توجه خوبی به کتابخوانی شده است و ظرفیت تداوم هم دارد. اما از نظر لطمه شناسی باوجود این تلاش، در این دوره بیش از دوهزار روستا شرکت کردند در حالی که طبق آمار ۶۰ هزار روستا در کشور داریم که اگر یک ششم این رقم را دارای جمعیت قابل توجه با ظرفیت حضور بدانیم۱۰ هزار روستا حتما باید در این دوره شرکت می کردند.
مختارپور اظهار داشت: از طرف دیگر امسال ۶ استان در هیچ بخشی برگزیده و منتخب ندارند و این نشان میدهد باید کاری کرد این جشنواره از تمام استان های کشور برگزیده داشته باشند. پیشنهاد می شود گروه هایی از این برگزیدگان پس از کرونا به روستاهای دارای ظرفیت اعزام شده و تجربیات خودرا انتقال دهند.
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور کار مستندسازی در این جشنواره را دیگر نیاز موجود برشمرد و اظهار داشت: مستندسازی تلویزیونی و سینمایی در مورد این جشنواره برای روستاها و عشایر نیاز است تا یک محصول تصویری مناسب موجود باشد. از ۲۶ منتخب و برگزیده این دوره جشنواره نیمی مربوط به کتابخانه های عمومی هستند.
مراسم پایانی هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران امروز با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت مجازی انجام شد.
در این برنامه ۱۰ روستا بعنوان روستاهای برگزیده دوستدار کتاب، پانزده روستا بعنوان روستاهای شایسته تقدیر دوستدار کتاب و یک روستا نیز بعنوان روستای برگزیده بخش استمرار معرفی گشتند. به روستاهای برگزیده این برنامه تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال هدیه نقدی از طرف نهادها و سازمان های همکار در این جشنواره پرداخت می شود.
در برگزاری این برنامه دستگاهها و نهادهای مختلفی شامل معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان مشارکت دارند.
هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران از شهریورماه امسال با بیان فراخوان آن آغاز به کار کرد. شیوع ویروس کرونا موجب شد برگزاری این برنامه با رویکرد توجه به فضای مجازی اجرا شود و با وجود شیوع این بیماری امسال ۲۰۵۰ روستا و منطقه عشایری از سراسر کشور در این برنامه شرکت کردند که نسبت به سال قبل از رشد ۴۰ درصدی برخوردارست.


1399/12/20
18:12:07
0.0 / 5
943
تگهای خبر: برنامه , جشنواره , دستگاه , شركت
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو