وزیر فرهنگ:

افتخارات هنر ایران دیپلماسی ما در منطقه و جهان است

افتخارات هنر ایران دیپلماسی ما در منطقه و جهان است

به گزارش جاوید شو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از سیزدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر اظهار داشت: تنوع آثار هنری این رویداد، گستره اقلیم ایران زمین را در بر گرفته و الان افتخارات هنر ایرانیان،  دیپلماسی ما در منطقه و جهان است.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز پنجشنبه به همراه سید مجتبی حسینی معاون هنری و هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد از این رویداد بازدید کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کیفیت آثار این رویداد را ستود و اظهار داشت: آثار فاخر هنری در بخش های مختلف هنرهای تجسمی ساخته شده است و امروز فرصتی مغتنم برای دیدن آثار داشتم. این آثار کارنامه هنرهای تجسمی ایران در طول سالهای اخیر است که در چارچوب این جشنواره ها به صورت تجمیع در معرض دید عموم قرار گرفته است.



وی به حضور هنرمندان شهرستانی در این رویداد اشاره نمود و اظهار داشت: بخش قابل توجهی از آثار از استان ها و شهرستانهای نه چندان معروف کشور است. اگر جغرافیای هنر ایران را گسترش دهیم و محدود به تهران و شهرهای برخوردار نباشند می توانیم هنر ایران را از ظرفیت های غنی که داریم سرشار نماییم.
صالحی ضمن اشاره به تنوع آثار و هنرمندان حاضر در جشنواره، اضافه کرد: در این آثار معنای ایرانی بهتر دیده می شود. حالا هنری که در جشنواره ها می بینم هنر تهران و شهرهای بزرگ نیست بلکه هنر همه ایران با پیشینه های بومی و اقلیمی ساخته شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور همه طیف های موجود در هنر را غنیمت شمرد و اظهار داشت: این چشم انداز در راه هنر ایران نشان داده است که مویرگ های هنر ایران در دست جوانان و پیشکسوتان جریان پیدا می کند و بر روی نوجوانان و خردسالان اثر می گذارند و بدین سان می توانیم به هنر ایران امیدوار باشیم.
وی ضمن اشاره به حضور نسل جوان در این رویداد اظهار داشت: حضور جوانان کاملا محسوس است و می توانیم به سادگی جهش حضور آنها در تمامی شاخه های هنری را می بینیم و این کاملا مشخص است که وقتی در حضور نسل جوان چنین رشدی داشته باشیم بدون تردید آینده هنر ایران امیدوار کننده است.
همواره یکی از خطراتی که در حوزه هنر اتفاق می افتد گسست و انقطاع نسلی است که پیشکسوتان برای خود رهروان پیدا نکنند اما حالا در همه شاخه های هنر شاهد حضور نسل پویایی هستیم.


وی بر تنوع مضمون آثار این رویداد تصریح کرد و اظهار داشت: این تکثر در موضوعات نشان دهنده خلاقیت در انتخاب سوژه است. مضمون های تکراری دیگر جذابیت ندارند. به سراغ هر تابلویی که در این رویداد می رفتیم با یک مضمون جدید روبرو بودیم.
صالحی تنوع در چارچوب و فرم آثار را از دیگر خصوصیت های این نمایشگاه عنوان نمود و اظهار داشت: احساس می کنم فرم ها و اقتباس هایی که در تکنیک انجام می شود مبتکرانه بود. ذات هنر این است که بتواند کثرت ایجاد نماید و درنهایت آنرا به وحدت بدل کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: در این بخش کاملا روشن بود که آثار تجسمی از نظر کیفیت و کمیت رو به جلو حرکت کرده است. داوران در مراحل انتخاب و داوری گرفتار یک پرسش اصلی بودند که کدام اثر را انتخاب کنند و این نشان از پیشرفت است.
در شرایط کرونایی شاهد برگزاری جشنواره استانداردی در کشوربودیم.

وی ضمن اشاره به بخش عیدی سازی و ستارگان در این رویداد اظهار داشت: در بخش عیدی سازی شاهد استقبال جوانان از این هنر بودیم. اینکه هنر سنتی ایرانی به سمت استمرار حرکت نماید و بتواند به اقتصاد بدل شود مهم ترین دغدغه هنرمندان است. بخش ستارگان هم که به افتخارات تاریخی هنرمندان ایران اشاره دارد فرصتی فراهم نمود تا آثار هنرمندان با شاخصهای مختلف کنار یکدیگر قرار گیرد و برای هنرجویان و دانشجویان فرصت مطالعه آثار برگزیده فراهم گردد. این می تواند بعنوان دیپلماسی ما در منطقه و جهان معرفی شود.


نمایشگاه طوبای زرین ۱۸ بهمن با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل ‏هنرهای تجسمی، اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره و داوران و هنرمندان راه یافته به این بخش ‏افتتاح شد. به منظور رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پیشگیری از تجمع هم بخش ستارگان ‏‏جشنواره تجسمی در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار گردید. ‏
تعداد کل آثار جشنواره ۷۷۵۳ اثر بود که ۲۳۱۵ اثر با تعداد ۹۱۱ هنرمند در ارتباط با رشته عکاسی است و ۱۹۷۰ اثر با ۸۳۹ هنرمند به رشته نقاشی متعلق می باشد. گرافیک و تصویرسازی و خوشنویسی در رتبه های بعدی استقبال قرار دارند. کمترین استقبال هم در ارتباط با رشته سرامیک با ۱۲۷ اثر از ۷۶ هنرمنداست. یک هزار و ۷۵۷ خانم هنرمند در این رویداد ساانه حضور دارند و آقایان هم یک هزار و ۴۸۴ نفر هستند و این نشان داده است که درصد قابل توجهی از آثار متعلق به بانوان هنرمند است. در نهایت دراین دوره ۱۰۰۰ اثر هنری در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته است.‏
سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۱۸ تا ۳۰ بهمن به کار خود ادامه می دهد و بازدید از ‏نمایشگاه این جشنواره به صورت حضوری با رعایت شیوه نامه ها از ساعت ۱۰ تا ۱۸ هر روز میسر است و ‏همچنین به شکل مجازی در دسترس می باشد.‏ نمایشگاه هنرهای تجسمی الان در محل موسسه فرهنگی هنری صبا درحال برگزاری است و ورود به ‏نمایشگاه به صورت گروه های محدود انجام می شود.



منبع:

1399/11/30
18:04:02
0.0 / 5
833
تگهای خبر: جشنواره , فرهنگ , كیفیت , هنر
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو