در اطلاعیه ای از سوی وزارت آموزش و پژوهش آلمان اعلام شد:

همكاریهای پژوهشی و تحقیقاتی میان آلمان و ایران

همكاریهای پژوهشی و تحقیقاتی میان آلمان و ایران

جاوید شو: وزارت آموزش و پژوهش آلمان در اطلاعیه ای درباره همكاریهای این كشور با ایران در حوزه آموزش، علوم و تحقیقات و همین طور اهدای كمك های مالی به پروژه های آموزشی و تحقیقاتی توضیح داده است.



به گزارش جاوید شو به نقل از مهر، وزارت آموزش و پژوهش آلمان در اطلاعیه ای درباره همكاریهای این كشور با جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش، علوم و تحقیقات و همین طور اهدای كمك های مالی به پروژه های آموزشی و تحقیقاتی توضیح داده است. رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، خلاصه ای از این اطلاعیه را برای خبرگزاری مهر ارسال كرده كه در ذیل آنرا مطالعه خواهید كرد:
آلمان و ایران سابقه زیادی در همكاریهای آموزشی و تحقیقاتی دارند. پایه و اساس این همكاری ها به سال ۱۹۷۷ برمی گردد. با عنایت به همكاریهای گذشته، مسئولان وزارت آموزش و پژوهش آلمان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در جلسه ای در تاریخ ۵ می سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفتند كه همكاریهای خودرا در حوزه فناوری و تحقیقات گسترش دهند. بر این اساس، ایران و آلمان اولین فراخوان همكاریهای پژوهشی تحقیقاتی مشترك خودرا منتشر نمودند. این كار در امتداد سیاست های آموزشی و تحقیقاتی كشور آلمان و توسعه همكاریهای بین المللی دولت فدرال در حوزه تحقیقات و فناوری انجام می شود. هدف این است كه همكاریهای موجود گسترش یابد و پروژه های جدید آغاز شود. بدین ترتیب از راه پروژه های تحقیقاتی مشترك، همكاری میان محققان در ایران و آلمان گسترش خواهد یافت. كمك های مالی به پروژه ها از طرف وزارت آموزش و پژوهش آلمان، اتحادیه اروپا و یا سازمان های اهداكننده كمك های مالی به محققان مانند بنیاد پژوهشی آلمان تامین می شود. در این میان، كمك های مالی به پروژه هایی تعلق می گیرد كه از اهمیت علمی برخوردار می باشند. همین طور از مشاركت شركت های كوچك و متوسط آلمانی و ایرانی كه در كار خود نوآوری دارند و مشاركت دانشمندان جوان و با استعداد باز استقبال می شود.
دولت فدرال، كمك های مالی را بر طبق «قانون بودجه فدرال و دستورالعمل های مربوط به آن» نمایش می دهد. در واقع مسئولان دولت فدرال همواره بر طبق اختیارات قانونی خود، بودجه ای را برای كمك های مالی به پروژه های تحقیقاتی در نظر می گیرند.
این كمك های مالی در حوزه مبادله افراد، همكاریهای دوجانبه و سازماندهی رویدادها انجام می شود. از اهداف این كمك های مالی می توان به «تهیه طرح های جدید، تقویت پروژه های موجود یا همكاری سازمان ها»، «تبادل علمی میان آلمان و ایران» و “«برنامه ریزی برای پروژه ها و همكاری هایی كه بودجه آن توسط برنامه های وزارت آموزش و پژوهش آلمان و یا اتحادیه اروپا تامین می شود» اشاره نمود.
براساس اولویت های پژوهشی خاص وزارت آموزش و پژوهش فدرال و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، كمك هزینه ها در حوزه محیط زیست (از جمله سوژه آب و تغییرات آب وهوایی)، تنوع زیستی، اقتصاد زیستی (از جمله ایمنی مواد غذایی) و پژوهش در سلامت نمایش می شود. این بودجه در آلمان در اختیار دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی غیردانشگاهی و سایر موسساتی كه در تحقیقات شركت های كوچك و متوسط مشاركت دارند، قرار می گیرد. در ایران باز دانشگاه ها و مراكز آموزشی كه زیر نظر وزارت علوم و یا وزارت بهداشت و درمان پزشكی كار می كنند، می توانند برای كمك هزینه درخواست دهند. همین طور سایر موسسات علمی و پژوهشی، پارك های علمی و فن آوری و شركت های صنعتی كوچك و متوسط كه شرایط لازم را دارند و زیرنظر یكی از این دو وزارتخانه در ایران كار می كنند، می توانند از این كمك هزینه استفاده كنند. طرح پروژه باید توسط یك موسسه و یا انجمن آلمانی همراه با یك شریك از ایران نمایش شود. البته امكان حضور شركای بیشتر در یك پروژه وجود دارد، به شرط آنكه شركای جدید بتوانند كمك مالی برای پروژه درنظر بگیرند. دریافت كنندگان این كمك های مالی نیاز به بازگرداندن آن ندارند. طرف آلمانی مبلغ ۲۰ هزار یورو در اختیار پروژه تحقیقاتی قرار می دهد. این مبلغ حداكثر تا مدت ۲۴ ماه در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد. همین طور مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران باز در مدت ۲۴ ماه از پروژه حمایت می كند. دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و نهادهای مشابه كه فعالیت اقتصادی ندارند، می توانند تا ۱۰۰درصد مخارج مربوط به پروژه را از این حمایت های دولتی دریافت نمایند. شركت های تجاری و موسسات دیگر باز می توانند از ۵۰ درصد كمك های مالی دولتی بهره گیرند.
این بودجه اساسا برای سفر، كارگاه های آموزشی، تامین منابع و تجهیزات پروژه به موسسات و یا مراكز آموزشی اهدا می شود. در این راستا، هزینه های سفر و اقامت محققان آلمانی و متخصصان بر طبق قوانین فدرال اعمال می شود. بر این اساس، هزینه های مربوط به ویزا، خرید بلیط رفت و برگشت هواپیما از طرف كشور آلمان و هزینه های روزانه محققان و متخصصان از طرف ایران پرداخت می شود. علاوه بر این، هزینه های سفرهای داخلی در رابطه با پروژه باز به محققان پرداخت می شود. همین طور هزینه های سفر محققان و متخصصان ایرانی كه به آلمان سفر می كنند باز توسط مسئولان ایرانی تامین می شود. در عین حال، دولت آلمان، روزانه ۱۰۴ یورو یا هر ماه ۲۳۰۰ یورو بعنوان هزینه های زندگی در اختیار محققان و متخصصان ایرانی قرار می دهد. همین طور دولت های ایران و آلمان، از برگزاری كارگاه های آموزشی باز حمایت می كنند. برای برگزاری این كارگاه ها كمك هزینه های مختلفی نمایش می شود: این كمك ها می تواند برای اقامت مهمانان، رفت وآمد، تامین وسایل مورد نیاز، غذای مناسب و اجاره محل پرداخت گردد. مقدار این كمك هزینه به نوع و تعداد میهمانان خارجی كارگاه بستگی دارد. همین طور در مواردی نادر، هزینه های مربوط به منابع و تجهیزات در رابطه با پروژه باز پرداخت می شود.
روش كار
هم اكنون دولت فدرال، دفتر امور بین الملل وزارت آموزش و پژوهش را مسئول رسیدگی به كمك های مالی كرده است. متقاضیان استفاده از كمك هزینه ها باید با این بخش تماس بگیرند. مسئول بخش ایرانی، دكتر هنریك مئورس است. متقاضیان همین طور می توانند فرم ها، دستورالعمل ها و شرایط مربوط به ستاندن كمك هزینه را در سایت دفتر امور بین الملل پیدا كنند.
در ایران نیز، مركز همكاریهای علمی بین المللی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درخواست های مربوط به كمك های مالی برای پروژه های تحقیقاتی را مورد بررسی قرار می دهد، همین طور پروژه های مربوط به امور سلامت در مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشكی مورد ارزیابی قرار می گیرند. محققان و متخصصان ایرانی باید درخواست خودرا برای ستاندن كمك هزینه به مركز همكاریهای علمی بین المللی ارسال نمایند. عطاالله كوهیان مسئول ارتباط در مركز همكاریهای علمی بین الملل و دكتر بیتا مسگرپور، مسئول ارتباط در موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشكی هستند.
متقاضیان باید درخواست خودرا در دو مرحله عرضه كنند. متخصصان و محققان آلمانی در مرحله اول باید درخواست خودرا به صورت الكترونیكی ثبت كنند. اما اعضای هیات علمی و پژوهشگران واجد شرایط در ایران باید پروپوزال های خودرا به زبان انگلیسی تا تاریخ ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ برای مركز همكاریهای علمی بین المللی ارسال نمایند. این زمان تمدید نمی گردد و پروپوزال هایی كه پس از این تاریخ ارسال شوند، از دستور كار خارج خواهند شد. طرح پروژه نباید بیشتر از ۷ صفحه باشد. در مرحله دوم باز از متقاضیان پذیرفته شده، خواسته می شود تا درخواست رسمی خودرا برای دریافت كمك هزینه ثبت كنند.
این كمك های مالی به مدت دو سال و تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ در اختیار محققان و متخصصان قرار می گیرد و در صورتی نیاز، امكان دارد تا سال ۲۰۲۴ تمدید شود.

1397/11/06
23:38:44
5.0 / 5
4332
تگهای خبر: برنامه , فرهنگ , هنر
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
جاوید شو جاوید شو