سرمایه گذاری دولت آلمان روی جوانان پاكستانی؛

وقتی اقبال لاهوری موجب شد همه راه ها به آلمان ختم شود!

وقتی اقبال لاهوری موجب شد همه راه ها به آلمان ختم شود!

جاوید شو: بیش از یك قرن از تحصیل اقبال لاهوری، در دانشگاه مونیخ آلمان می گذرد و حالا سال هاست كه دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتی آلمان به مقصد محبوب دانشجویان و پژوهشگران پاكستانی بدل شده است.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ: رایزنی فرهنگی ایران در آلمان
بیش از یک قرن از تحصیل اقبال لاهوری، شاعر و متفکر مشهور پاکستانی در دانشگاه مونیخ آلمان می گذرد و حالا سال ها است که دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی آلمان به مقصد محبوب دانشجویان و پژوهشگران پاکستانی بدل شده است. البته علاقه شدید جوانان پاکستانی به کشور ژرمن ها، تنها به تحصیل و پژوهش در آلمان ختم نمی گردد. آنها از برگزاری دوره های موسسات آلمانی در شهرهای مختلف پاکستان هم استقبال می کنند. مجموعه این عوامل سبب شده که مسؤلان فرهنگی وزارت خارجه آلمان هم به سرمایه گذاری در بخش فرهنگی و آموزشی پاکستان ترغیب شوند. ازاین رو، دولت فدرال هر ساله، بودجه زیادی را برای آموزش جوانان مستعد پاکستانی اختصاص می دهد.
در حال حاضر نزدیک به ۴ هزار دانشجو پاکستانی در آلمان مشغول به تحصیل هستند. علاوه بر این، هر ساله، صدها پژوهشگر پاکستانی برای کار در مراکز تحقیقاتی آلمان، راهی این کشور می شوند. این علاقه شدید جوانان پاکستانی به تحصیل و تحقیق در آلمان سبب شده تا دولت فدرال سالانه بودجه زیادی را برای پشتیبانی از جوانان مستعد و برگزاری برنامه های آموزشی و فرهنگی در کشور پاکستان اختصاص دهد.
آموزش زبان و ترویج فرهنگ آلمانی
همان طور که پیشتر گفته شد، دانشجویان و پژوهشگران پاکستانی علاقه زیادی به مراکز تحقیقاتی و آموزشی آلمان دارند. اما نخستین و مهم ترین قدم برای تحصیل و پژوهش در هر کشوری، یادگیری زبان است. در این راستا، مسؤلان موسسه گوته سال ها است که برای آموزش زبان و ترویج فرهنگ آلمانی، شعبه ای را در کراچی راه اندازی کرده اند. موسسه گوته در کراچی، کلاس هایی برای آموزش زبان به بزرگسالان، جوانان و کودکان برگزار می نماید. همینطور در این مرکز، امتحانات رسمی موسسه گوته برگزار می گردد. سایت زیر می تواند اطلاعات بیشتری به علاقمندان عرضه دهد:
https: //www.goethe.de/ins/pk/de/spr/kur/gia.html:
انتقال ۶۵۶ دانشجو و محقق پاکستانی به آلمان
در پاکستان ۱۰۸ دانشگاه دولتی و ۷۶ دانشگاه خصوصی فعالیت می نمایند. بعضی از این دانشگاه ها مانند دانشگاه پزشکی کراچی، دانشگاه مهندسی و فناوری لاهور و دانشگاه علوم و فناوری اسلام آباد در سطح جهان هم شناخته شده هستند. همینطور در سال های اخیر، مراکز تحقیقاتی زیادی در این کشور تاسیس شده است. اما دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی این کشور، بیشتر در حوزه علوم پزشکی و مهندسی فعالیت دارند و در حوزه های علوم انسانی و اجتماعی کمتر کار می کنند. شاید بنابراین است که اغلب دانشجویان رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی در پاکستان، تمایل دارند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند. حتما از خود می پرسید که چرا در این میان، موسسات آموزشی و تحقیقاتی آلمان در بین دانشجویان و پژوهشگران پاکستانی محبوبیت پیدا کرده اند؟ بسیاری معتقدند که تحصیل اقبال لاهوری در دانشگاه مونیخ، الهام بخش خیلی از جوانان پاکستانی برای ادامه تحصیل در آلمان است، اما به نظر می آید که هزینه پایین تحصیل در دانشگاه های آلمان هم در تصمیم جوانان پاکستانی بی تأثیر نیست.
آنطور که آمارها نشان داده است هزینه تحصیل در آلمان به نسبت کشورهایی مانند آمریکا، انگلستان و استرالیا برای پاکستانی ها مناسب تر است. در این میان، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان هم نقش مهمی در انتقال دانشجو از پاکستان به آلمان ایفا می کند. برپایه آمارهایی که اخیرا انتشار یافته، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان در سال ۲۰۱۸، امکان انتقال ۶۵۶ دانشجو و محقق پاکستانی به آلمان را فراهم نموده است. البته این موسسه هر سال، کمک هزینه های زیادی به دانشجویان پاکستانی که مایل به ادامه تحصیل در آلمان هستند، اهدا می کند. در سایت موسسه تبادلات آکادمیک آلمان در اسلام آباد، اطلاعات زیادی درباره آلمان، زندگی در این کشور، دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی و بورسیه های تحصیلی وجود دارد. همینطور در بخش دیگری از سایت، اطلاعات مفیدی درباره تبادل دانشجو با پاکستان و فرصت های تحصیلی و تحقیقاتی در این کشور دیده می شود. اگر مایلید اطلاعاتی بیشتری در اینباره به دست آورید، به سایت زیر رجوع کنید:
https: //www.daad.de/de/laenderinformationen/asien/pakistan/
تقویت نهادهای دموکراتیک و حقوق بشری
علاوه بر موسسات آموزشی، بعضی از بنیادها و انجمن های سیاسی و اجتماعی آلمان هم در کشور پاکستان فعالیت می نمایند. بنیاد هانس زایدل، نخستین سازمان سیاسی آلمانی است که در پاکستان تاسیس شده است. فعالیت اصلی این بنیاد در پاکستان، همکاری با سازمان های محلی، اهدای بورسیه های تحصیلی و برگزاری کارگاه های آموزشی، کنفرانس ها و برنامه های متنوع برای جوانان است. برای آشنایی با فعالیتهای این موسسه می توانید به سایت زیر رجوع کنید:
https: //pakistan.hss.de/
بنیاد فردریش ابرت هم از دیگر سازمان های معروف آلمان است که در کشور پاکستان شعبه دارد. این بنیاد یکی از قدیمی ترین سازمان های آلمانی است که در حوزه آموزش سیاسی، اهدای بورسیه به دانشجویان و پژوهشگران و همینطور پشتیبانی از تحقیقات در حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت می کند. دفتر این بنیاد در سال ۱۹۹۰ در اسلام آباد تاسیس شد. این در شرایطی است که همکاری میان مسؤلان این بنیاد و سازمان های پاکستانی یک دهه قبل از آن شروع شده بود. بنیاد فردریش ابرت در اسلام آباد با هدف ترویج گفتگو میان نهادهای دولتی، احزاب سیاسی، بازیگران جامعه مدنی و مردم عادی تاسیس شده است. اگر مایلید که اطلاعات بیشتری درباره این سازمان به دست آورید، به لینک زیر رجوع کنید:
http: //fes-pakistan.org/pages/pakistan-office.php
از دیگر سازمان های آلمانی که در پاکستان فعالیت دارد، می توان به بنیاد فردریش نویمان اشاره نمود. این بنیاد بیشتر از ۴۰ سال است که در کشورهای جنوب آسیا مانند پاکستان، بنگلادش و هند فعالیت می کند. همچون فعالیتهای بنیاد فردریش نویمان در کشورهای جنوب آسیا می توان به تقویت حاکمیت قانون، پشتیبانی از حقوق بشر، شبکه سازی میان انجمن های اجتماعی، همکاری با سازمان های مدنی، پشتیبانی از حق اطلاع رسانی و اصلاح رفتار نیروهای پلیس اشاره نمود.


منبع:

1399/04/14
17:08:48
5.0 / 5
2762
تگهای خبر: برنامه , فرهنگ
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
جاوید شو جاوید شو