حسینی مطرح كرد؛

سواد مالی دارای ریشه های دینی است

سواد مالی دارای ریشه های دینی است

به گزارش جاوید شو وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: عقبه دینی و تاریخی ما مملو از آموزه ها و نكات ارزشمندی درباره سواد مالی است كه باید نهایت دقت را برای بهره گیری از آنها به كار گرفت.



به گزارش جاوید شو به نقل از مهر، سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مراجعه به علم و تجربه جهانی و بهره گیری از آن در حوزه های گوناگون، امری باارزش و مغتنم است و كارهای انجام شده آمریكا و اروپا بسیار گسترده و درس آموز است. البته باید طبق سفارش های دینی، در استفاده از این دستاوردها، تجربه ها و آموزه ها، نگاهی نقادانه و موشكافانه داشت.
وی اضافه كرد: عقبه دینی و تاریخی ما نیز در این عرصه، مملو از آموزه ها و نكات باارزش است كه باید نهایت همت و دقت را برای بهره گیری از این میراث ماندگار به كار گرفت. در فرهنگ دینی ما، مبنا، الفقه ثم المتجر بوده است؛ منظور از این فقه، نه فقط احكام فقهی كه فهم بوده؛ یعنی كسی می خواهد وارد تجارت و اقتصاد شود باید این حوزه را بشناسد و بفهمد، احكام شرعی را بداند و بعد وارد شود. پس مسجد كنار بازار بوده تا افراد ابتدا یاد بگیرند و بعد وارد بازار شوند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: تأكیدات دین بر فكر و علم پیش از عمل، تقدیر المعیشه، خودداری از آز و طمع، كمك به دیگران و الجار ثم الدار، نمونه هایی از اشارات فراوان دینی در این حوزه می باشد. تعبیر پیامبر اكرم (ص)، در خصوص قلیل المؤونه و كثیرالمعونه كه معنای واقعی زهد است نیز یكی دیگر از این مفاهیم است كه در ارتباط تنگاتنگ با سواد مالی است.
حسینی با اشاره به نمونه ای دیگر از تاكید دین بر قرض نكردن، مكروه دانستن آن و توجه دادن بر زیاد شدن غم انسان با این كار اظهار داشت: لزوم عقل معاش و رشید دانستن كسی كه عقل معاش و توان تدبیر امور مالی را دارد، تاكید مهم دیگری است؛ مسأله ای كه همین الان هم با آن مواجهیم و شاهدیم بعضی هنرمندان به واسطه ضعف در این مورد، با فاصله گرفتن از دوران اوج كاری، به واسطه نبود آینده نگری، گرفتار مشكلات عدیده مالی می شوند. این ها تنها اشاراتی به انبوه مفاهیم و آموزه های دینی موجود در زمینه سواد مالی و تاكید بر لزوم توجه به اندوخته های خود است.
این استاد دانشگاه تهران در ادامه بر لزوم فرهنگ سازی در حوزه سواد مالی اصرار كرد و اظهار داشت: ترویج سواد مالی در جامعه، نیازمند فرهنگ سازی است. در قدیم، در اغلب مغازه ها، تصویری نصب بود كه عاقبت نسیه دادن را به كاسبان یادآور می شد. جای آن تصویر را الان انواع و اقسام ابزارهای فرهنگ سازی و آموزشی دیگر گرفته است؛ داستان، رمان، فیلم، انیمیشن، بازی كامپیوتری و … كه افراد و حتی بچه ها را از همان ابتدا، با این مقوله ها آشنا می كند، نمونه هایی از این ابزارها است.
حسینی درانتها اظهار داشت: ورود سواد مالی به آموزش و پرورش، تألیف كتب درسی یا كمك درسی مناسب و تدریس این مباحث ضمن سایر دروس به گسترش سواد مالی در سطح كشور كمك شایانی خواهدنمود.


منبع:

1398/11/26
21:00:52
5.0 / 5
4653
تگهای خبر: فرهنگ , موزه , هنر , هنرمند
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
جاوید شو جاوید شو