برنامه های قابل توجه شهرداری برای مهاجرین ادامه دارد

رویكرد جدید درمعاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری

رویكرد جدید درمعاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری

به گزارش جاوید شو سه برنامه قابل توجه در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نشان داده است این معاونت رویكرد جدیدی نسبت به مهاجرین در پیش گرفته است.



به گزارش جاوید شو به نقل از مهر آخرین روزهای سال قبل بود كه برنامه غافلگیركننده ای به نام «شهریاوران مهاجر» برگزار گردید و در آن برای نخستین بار به همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از پاكبانان افغانستانی شهر تهران در ماسم ویِژه و باشكوهی تقدیر به عمل برآمد. عجیب بودن این مراسم از آنجا بود كه معمولا دستگاه های دولتی كه با مهاجرین افغانستانی در ارتباط هستند با نگاهی تهدیدمحور به آنها نگاه می كنند و عجیب بود كه در دستگاهی به نام شهرداری كه سالهای سال است از نیروی كار مهاجرین افغانستانی استفاده می نماید و به آنها بی توجه است بالاخره فكری برای توجه به آنان نشان داده شده است.
مراسم با حضور شهردار و مقامات نیروی انتظامی برگزار گردید و مهاجرین افغانستانی پرتعدادی هم در این مراسم حاضر بودند.

محمدرضا جوادی یگانه استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران كه تازه بعنوان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران منصوب شده بود در این مراسم سخنان قابل توجهی داشت كه ناشی از رویكرد جدید این معاونت در مواجهه با مقوله مهاجرین افغانستانی داشت. او اظهار داشت: باوجود مرز سیاسی بین دو كشور ایران و افغانستان اما مرز فرهنگی به علت آداب و سنن مشترك بین دو ملت وجود ندارد. افغانستانی ها ریشه های مشترك فراوانی با ایرانی ها دارند و یكی از مهمترین آنها جشن نوروز و تقویم مشترك خورشیدی است.
جوادی یگانه همینطور با تقدیر از مساعدت و دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص برداشتن محدودیت های آموزشی برای مهاجران افغانستانی ساكن ایران خاطرنشان كرد: افغانستانی ها مردمی با استعداد و دارای هوش بالا هستند و كسب ۳ رتبه برتر در كنكور ارشد امسال توسط دانشجویان این كشور تاییدی بر این مطلب است.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران همینطور از رسانه ها درخواست نمود كه موفقیت های افغانستانی های مقیم كشورمان را بیشتر از پیش اطلاع رسانی كنند.
رویكرد امیدواركننده معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مواجهه با مهاجرین افغانستانی در هفته جاری كه مصادف با شب یلدا عید باستانی ایرانی ها و روز مهاجرت است ادامه پیدا كرده است.
طبق آنچه رسانه ها اطلاع رسانی كرده اند مقرر است چهار غرفه فرهنگی در ایستگاه متروی امام خمینی(ره) همزمان با روز مهاجرین برپا شود.

مدیركل فرهنگی شهرداری تهران گفته است: این غرفه ها با هدف گرامیداشت جایگاه مهاجران به ایران بر پا می شود. به طوریكه در یكی از این غرفه ها از ساعت 9 بامداد لغایت 20 به مدت سه روز نوازندگان مهاجر، موسیقی اصیل كشورشان را می نوازند.

به گفته وی، در یكی دیگر از این غرفه ها صنایع دستی و لباس مهاجران به ایران به معرض نمایش گذاشته می شود.

رفیع با بیان اینكه در دو غرفه دیگر آثار صنایع دستی و خوشنویسی و نقاشی به معرض نمایش گذاشته می شود، تصریح كرد: یكی از غرف برگزار شده در ایستگاه متروی امام خمینی(ره) به كتاب هایی كه در حوزه مهاجرت انتشار یافته اند اختصاص دارد كه در حاشیه نمایش این سری از كتاب ها، نشست تخصصی تحلیل و بررسی آثار و تبعات مهاجرت هم برگزار می گردد.

مدیركل فرهنگی شهرداری تهران هدف از برگزاری این غرفه ها را علاوه بر گرامیداشت روز جهانی مهاجر، اطلاع رسانی آمار و ارقام مهاجرت به ایران دانست و بیان كرد: دیواره های چهار غرفه ایستگاه متروی امام خمینی(ره) به تصاویری از مهاجرت و آمار این حوزه اختصاص می یابد تا مسافران از نزدیك با آمار و ارقام مهاجران به پایتخت و ایران آشنا گردند.
علاوه بر این مراسم مراسم دیگری هم مقرر است به مناسبت روز یلدا توسط شهرداری برای مهاجرین افغانستانی برگزار گردد. این مراسم تحت عنوان «یلدای همزبانی» امروز چهارشنبه ۲۷ آذرماه در فرهنگسرای ولاء شهرری برگزار می گردد.

رویكرد جدید معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری در مواجهه با مهاجرین نزدیك شدن به تحقق دستوری است كه سالها پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره تكریم مهاجرین افغانستانی صادر كردند. مهاجرین افغانستانی دهه هاست كه در كنار ایرانیان مشغول زندگی مسالمت آمیز هستند و در عرصه های مختلف انقلاب اسلامی همچون جنگ تحمیلی و سازندگی پس از جنگ همراه ایرانی ها بودند. اما تصور كلیشه ای از مهاجرین افغانستانی در همه این سالها كه منشعب از عملكرد منحرفانه رسانه هاست؛ باعث برخی تلخی ها و برخوردهای ناصواب با آنها شده است. امید است رویكرد معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در سایر دستگاه های اداری كشور جاری شود.

1398/09/28
14:50:17
5.0 / 5
4787
تگهای خبر: برنامه , دستگاه , صنایع دستی , فرهنگ
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
جاوید شو جاوید شو