محققان كشورمان در یك مطالعه جدید بررسی كردند؛

رفع کوتاهی کاری تحصیلی با نوعی مشاوره گروهی

رفع کوتاهی کاری تحصیلی با نوعی مشاوره گروهی

جاوید شو: جاوید شو: پژوهشگران کشور در یک مطالعه که در زمینه رفتاری دانش آموزان انجام داده اند، بر نقش نوعی مشاوره گروهی برای رفع وابستگی دانش آموزان به اینترنت و بهبود وضعیت تحصیلی آنها تاکید کرده اند.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، مهم ترین عنصر سیستم تعلیم و تربیت در هر کشور، دانش آموزان هستند و بعد تحصیلی یکی از مهم ترین ابعاد زندگی افراد است که تأثیر فراوانی بر سایر ابعاد زندگی دارد. کوتاهی کاری تحصیلی یکی از بدکارکردی های شایع در میان نوجوانان در زمینه درسی است، به شکلی که بر طبق گزارش های پژوهشی بیش از یک چهارم دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی با آن مواجهند. کوتاهی کاری تحصیلی گستره وسیع تری از کارکردهای فرد را تحت تأثیر قرار می دهد. فرد کوتاهی کار به طور معمول نسبت به کارهایی که به نحوی مستلزم برنامه ریزی، تلاش و تا حدی دشواری هستند، بی تفاوت بوده و بیشتر بر کارهای موقتا تسکین بخش متمرکز است.
به اعتقاد متخصصان حوزه علوم رفتاری، نداشتن برنامه ها و کارهای خاص در طول زندگی، با حسی از بی معنایی و عدم خشنودی هم راه است، احساس های تنش زایی که فرد برای گریز از آنها به سمت کارهای جایگزین و مشغول کننده گرایش پیدا می کند. یکی از این فعالیت ها که می تواند با مشغول کردن ذهن فرد، از تفکر وی پیرامون کوتاهی کاری هایش و همین طور ایجاد احساس ناخشنودی در وی پیشگیری کند، غرق شدن در فضای مجازی است. بااینکه کوتاهی کاری تحصیلی می تواند مقدمه ای برای گرایش به فضای مجازی باشد، ولی غرق شدن در فضای مجازی و وابسته شدن به آن نیز متقابلاً بر شدت کوتاهی کاری فرد افزوده و عملکرد درسی اش را با اختلال بیشتر و شدیدتری مواجه می کند.
این مساله مهم، به عنوان دستمایه یک فعالیت پژوهشی از طرف تعدادی از محققان دانشگاه خوارزمی قرار گرفته است. در این پژوهش که با همکاری یکی از پژوهشگران گروه روان سنجی دانشگاه بارسلونای اسپانیا انجام شده، پژوهشگران اهتمام کرده اند اثر مشاوره گروهی فراشناختی را بر اعتیاد به اینترنت و کوتاهی کاری تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی قرار دهند.
این پژوهش روی ۳۰ نفر از دانش آموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهرستان تاکستان در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ انجام شده است. پژوهشگران برای جمع آوری داده های مورد نیاز خود در تحقیق یاد شده، از پرسشنامه های استاندارد کوتاهی کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت بهره برده و سپس این داده ها را با روش های آماری تحلیل و بررسی کردند.
بر طبق یافته های این پژوهش، روش مشاوره گروهی فراشناختی، بر کاهش کوتاهی کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت دانش آموزان تأثیرگذار است.
در این خصوص، صدیقه احمدی، استادیار و محقق گروه مشاوره دانشگاه خوارزمی و سه همکار دیگرش در این مطالعه اظهار کرده اند: «در درمان فراشناختی، درمانگر بر شناخت باورهای فراشناختی، تجارب فراشناختی و همین طور راهبردهای فراشناختی فرد به عنوان سه پروسه اصلی روان شناختی تمرکز و تاکید دارد».
آنها می افزایند: «این درمان با تقویت راهبردهای تنظیم و همین طور افزایش توانمندی هایی نظیر ارزیابی، برنامه ریزی، توجه و رفع تهدیدهای شناختی، هیجانی و رفتاری، این امکان را به فرد می دهد که با توان و کارآمدی بیشتری به تکالیف و وظایف تحصیلی خود رسیدگی کند».
در این تحقیق بر لزوم توجه به برنامه تربیت مربی جهت اجرای این چنین مداخلاتی توسط وزارت آموزش وپرورش و در قالب آموزش های ضمن خدمت تاکید شده است تا آمادگی اجرای این مداخلات در مدارس فراهم آید.
احمدی و همکارانش با منتشر شده های خود در دوماهنامه علمی پژوهشی «شناخت» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی کردستان، پیشنهاد کرده اند که برای پیشرفت تحصیلی و کاهش وابستگی به اینترنت در دانش آموزان، جلسات مشاوره گروهی فراشناختی برای آنها در خلال کارهای مدرسه در نظر گرفته شود.




منبع:

1401/05/25
20:46:07
5.0 / 5
184
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
جاوید شو جاوید شو