در یك مطالعه پژوهشی بررسی شد

تبعات نشستن روی نیمکت کلاس بر عضلات دانش آموزان

تبعات نشستن روی نیمکت کلاس بر عضلات دانش آموزان

به گزارش جاوید شو محققان کشور با انجام یک مطالعه پژوهشی دریافتند که نشستن روی نیمکت های عادی مدارس می تواند در فعالیت الکتریکی عضلات دانش آموزان اختلالاتی را به وجود آورده و باعث مشکلات اسکلتی عضلانی شود.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، آینده کشور در گرو توجه به کودکان امروز است و توجه به همه ابعاد سلامت فیزیکی و روانی آنها از اهمیت بسیار بالایی در داشتن یک آینده مناسب برخوردار می باشد. کلاس های درس، ازجمله مهم ترین مکان هایی هستند که بر روند رشد جسمی و روحی کودک تأثیرگذار هستند. در این میان، نیمکت ها نقشی اساسی در حفظ پوسـچر یا همان وضعیت صحـــیح دانش آموزان هنگـام نشـــستن در کـلاس دارنــد. در همین زمینه و بــر اســاس تأییــد سازمان جهانی سلامت، WHO، درد عضــلانی- اسکلتی در بین کودکان سنین مدرسه بعنوان یـک نگرانی شناخته شده اسـت.
طبق اظهارات متخصصان، شیوع ایـن علایم در میان کودکان مدارس در کشورهای توسعه یافته ۱۶ تـا ۸۶ درصد و در کشورهای درحال توسعه بالغ بر ۴۶ تـا ۸۹ درصد است. با عنایت به عـوارض و خطـرات قرارگرفتن در پوسچرهای نامناسب که می تواند ناشی از ابعاد غیراستاندارد میـز و نیمکـت باشـد، توجـه بـه وضعیت بـدنی کودکـان و دانش آموزان، بـه دلیـل تأثیرپذیری خیلی زیاد آنها نسبت به محیط آموزشی از اهمیت بالایی برخـوردار اسـت. همچنـین عرضه دستورالعمل های لازم بـرای قرار گـرفتن پوسـچر های مناسـب و اسـتفاده از وسـایل و تجهیزاتـی کـه سـبب فـراهم شـدن ایـن امـر گردنـد مهـم بـوده و مانع از عوارض جسمانی بعدی در دانش آموزان خواهـد شـد.
در ارتباط با این موضوع، پژوهشگران دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مبادرت به انجام تحقیقی کرده اند که در آن تاثیر ارگونومیک نیمکت های رایج در مدارس بر فعالیت الکتریکی عضلات دانش ‫آموزان دختر بررسی شده است.
در این تحقیق، برخی از دانش آموزان دختر با میانگین سنی حدود ۱۰ سال شرکت داشته اند که بعضی از آنها سالم و برخی دارای لوردوز یا انحنای غیرطبیعی کمری بودند.
در طول آزمایش، دانش آموزان فوق بر روی دو نوع نیمکت رایج در مدارس نشستند. در ابتدای نشستن، ۳۰ ثانیه از عضلات منتخب آنان (راست شکمی، بازکننده ستون فقرات، راست رانی و دوسر رانی) سیگنال گرفته شد، سپس یک فیلم آموزشی نیم ساعته برای آنان پخش گردید و در ۳۰ ثانیه انتهای نشستن هم از عضلات آنان سیگنال گرفته شد.
نتایج نشان داد که نشستن روی نیمکت های متصل، برای دانش آموزان دارای لوردوز نامناسب تر است. ازاین رو سفارش می شود طراحی میز و نیکمت استاندارد ارگونومیک، بر مبنای اندازه گیری وضعیت بدنی استاندارد دانش ‫آموزان در دستور کار قرار گیرد.
به قول فریده باباخانی، پژوهشگر گروه صدمه شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی دانشگاه علامه طباطبائی و دو همکار دیگرش در این تحقیق، «بررسی های ما نشان داد که فعالیت الکتریکی عضلات دانش آموزان ســالم و دارای لوردوز در نیمکت های متصل در عضلات راست رانی، دوسر رانی و بازکننده ستون فقرات دارای تفاوت معناداری است».
آنها می گویند: «نتایج این تحقیق از آن حکایت می کند کـه نشستن روی نیمکت های متصـل برای دانش آموزان دارای لوردوز نامناسب تر از دانش آموزان سالم می باشد. از طرفی به نظر می آید قرارگرفتن طولانی مدت در وضعیت های نادرست کــه علت آن ممکـن است ارگونومی نامناسب میز و نیمکـت مـدارس باشـد، در بلندمدت می تواند عـوارض و اخـتلالات متعـددی را برای دانش آموزان به همراه داشته باشـد».
بر این اساس، بـا طراحـی میز و نیکمت مدرسه مطابق ارگونومی و ساختار بدنی عضلانی دانش آموزان میتوان از بـروز مشـکلات اسـکلتی در این عزیزان آینده ساز پیشگیری کرد.
بنابراین، محققان فوق پیشنهاد داده اند برای جلــوگیری از عواقــب احتمــالی چنین مشکلاتی، استانداردسازی ارگونومیک میز و نیمکت مدارس در دستور کار قرار گیرد.
گفتنی است یافته های پژوهشی فوق به صورت یک مقاله علمی تحقیقاتی در «مجله سلامت و بهداشت» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل انتشار یافته اند.




منبع:

1401/02/04
09:59:54
5.0 / 5
223
تگهای خبر: خدمات , سلامت , شركت , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
جاوید شو جاوید شو