رئیس آكادمی مطالعات ایرانی لندن:

شرح مثنوی علامه جعفری مهم ترین اثر عرفانی به زبان هنر است

شرح مثنوی علامه جعفری مهم ترین اثر عرفانی به زبان هنر است

رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن اظهار داشت: شرح مثنوی معنوی علامه جعفری مهم ترین اثر عرفان اسلامی به زبان هنری است و همین موضوع، رمز ماندگاری و شهرت مثنوی در شرق و غرب جهان شده است.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایرنا مراسم بیست و سومین سالگرد ارتحال علامه محمد تقی جعفری(ره) شامگاه دوشنبه به همت موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری در فضای مجازی برگزار گردید.
در این مراسم آیت الله عبدالله جوادی آملی اظهار داشت: مرحوم علامه جعفری در ردیف علمای بزرگواری بود که به گذشته بیشتر از آینده اعتنا و اهتمام داشت. بزرگان ما برای تربیت جامعه چند قسم هستند. برخی آینده نگر هستند که اگر چنین باشد، آینده شما در دنیا بهتر خواهد بود، در برزخ راحت ترید و در قیامت بهشت نصیب شما می شود و اگر کم کاری و کوتاهی کردید و بیراهه رفتید، آینده شما در دنیا ویران خواهد بود، در برزخ در زحمتید و در قیامت دوزخی خواهید بود و ما را به تلخی و شیرینی آینده بیم و امید می دهند.
حجت الاسلام سید سلمان صفوی رئیس آکادمی مطالعات ایرانی لندن به خصوصیت های شرح و تفسیر مثنوی مولانا توسط علامه جعفری پرداخت و اظهار داشت: مثنوی معنوی مولانا مهم ترین اثر عرفان اسلامی به زبان هنری است و همین موضوع، رمز ماندگاری و شهرت مثنوی در شرق و غرب جهان شده است. علامه جعفری با عرضه یک تفسیر معتدل از عرفان اصیل اسلامی در مثنوی نقش مهمی در شناساندن مثنوی به جامعه حوزوی و شبکه متدینین شد.
منوچهر صدوقی سها پژوهشگر و مدرس حکمت و عرفان اسلامی از تفریط و افراط ها در بیان فضیلت های اندیشمندان سخن گفت و عنوان کرد: اگر کسی بخواهد علامه جعفری را بعنوان فیلسوف کلاسیک بشناسد، باید به سراغ کتاب هایی برود که علامه در نجف نوشته است.
سید محسن فاطمی فوق دکترای روانشناسی از دانشگاه هاروارد آمریکا به نگاه علامه جعفری در حوزه انسان شناسی اشاره نمود و اظهار داشت: علامه در کنار مولفه های برخاسته از گفتمان این جهانی پیوند انسان را با یک قلمرو استعلایی در عالم بالا معنا می کند.
عبدالله نصری استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی(ره) در این مراسم به جایگاه علامه جعفری در تاریخ فلسفه معاصر پرداخت و محمد رضا اسدی استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی(ره) مبحث بحث خویش را به جایگاه دین علم و فلسفه در حیات معقول در مقایسه با جایگاه علم دین و فلسفه در حیات سکولار اختصاص داد.
مشروح این گزارش بزودی منتشر می شود.

1400/08/24
23:23:41
5.0 / 5
128
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
جاوید شو جاوید شو