پژوهشگر موسیقی:

استاد عبدالوهاب شهیدی از بزرگان موسیقی مشرق زمین بود

استاد عبدالوهاب شهیدی از بزرگان موسیقی مشرق زمین بود

جاوید شو: یک پژوهشگر موسیقی اظهار داشت: استاد عبدالوهاب شهیدی از بزرگان موسیقی مشرق زمین بود و او را در همه کشورهای شرقی و عربی می شناسند.


عبدالوهاب شهیدی موسیقی دان، خواننده و نوازنده چیره دست ساز عود و از بنیانگذاران برنامه گل ها رادیو پس از کمتر ۲۴ ساعت از زمان بستری شدنش در بیمارستان به جهت عارضه قلبی بامداد روز دوشنبه (۲۰ اردیبهشت ماه) درگذشت.
شهیدی اسطوره‌ی من بود
مجید ناظم پور پژوهشگر، آهنگ ساز، ردیف دان و نوازندهٔ عود در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در توصیف شخصیت مرحوم عبدالوهاب شهیدی خاطرنشان کرد: خیلی از مردم ایران عود را باردیگر به خاطر صدا و آواز استاد شهیدی که همواره عود را با آواز خود همراهی می کرد، شناختند و حق بزرگی به گردن موسیقی ایرانی دارند.
وی افزود: اگر بخواهم در مورد عود نوازی استاد شهیدی که تخصص من هست صحبت کنم به جرئت می توانم بگویم ایشان در زمان خودشان تنها کسی بودند که عود را به شکل ایرانی خالص و با تکنیک مناسب می نواختند و در مورد آوازشان هم که با آن صدای بم و لطیف شرقی سال ها دل ایرانی ها را بردند و با صدای گرم خود عود را باردیگر به خانواده های ایرانی معرفی کردند.



این پژوهشگر افزود: عبدالوهاب شهیدی بزرگ و پیشکسوت و پیر موسیقی بودند و بسیار متأسفم که چنین انسان بزرگی در سالهای آخر عمر خود فعالیتی نداشتند و ای کاش فعالیت داشتند و آثار بیشتری را از ایشان می شنیدیم و آثار بیشتری از ایشان برجای می ماند چونکه آثار ایشان همگی جاودانه هستند.

ناظم پور افزود: در مورد آواز ایشان هم بعنوان یک پژوهشگر و کسی که از آواز کشورهای دیگر و موسیقی کشورهای شرقی اطلاعاتی دارم باید بگویم که در سایر کشورها و بخصوص در کشورهای عربی این اعتقاد هست که خواننده مرد باید مردانه و با صدای بم مردانه بخواند و خواننده زن با صدای زنانه و اگر جای این ها در مدل خواندن عوض شود پسندیده نیست؛ استاد شهیدی از معدود خوانندگانی بودند که با یک صدای بم، موقر و مردانه موسیقی شرقی و موسیقی ایرانی را ادا می کردند.

به عنوان یک ایرانی خویش را موظف می دانم که این خبر را به گوش هم وطنانم برسانم که استاد شهیدی را در تمام کشورهای شرقی و عربی که دیده ام، می شناسند و مخاطبانی داشتند و دارند و جزو بزرگان موسیقی مشرق زمین هستند که سایر موسیقیدانان از ایشان یاد می کنند.



شهیدی عود را باردیگر زنده کرد

این آهنگساز خاطرنشان کرد: ساز عود در گذشته به قول فارابی مشهورترین سازها بوده است و به قول عبدالقادر مراغی (مشهور به عبدالقادر مراغه ای شاعر، موسیقی دان، نوازنده و هنرمند ایرانی) کامل ترین سازهای زهی بوده است اما متأسفانه در سه قرن گذشته یعنی از دوره صفویه به علل نامعلوم این ساز در ایران فراموش می شود.

این ساز در دوره معاصر ابتدا با همت استادانی مانند اکبر محسنی و بعدازایشان توسط عبدالوهاب شهیدی، منصور نریمان و کاووسی و منوچهری و... باردیگر به جامعه ایرانی معرفی می شود و به ایران بازمی گردد چون نوشته اند در دوره فراموشی در ایران در کشورهای عربی نواخته می شد.

ناظم پور در پایان خاطرنشان کرد: استاد شهیدی نقش بسیار مهم و مؤثری در معرفی باردیگر این ساز به ایرانی ها داشته است؛ به خاطر اینکه همواره با آواز خویش ساز عود را همرامی می کردند و این هم نوازی و همراهی دل نشین در خاطره این ملت جاودانی و در یاد این سرزمین باستانی ثبت و حک خواهد شد.



خواننده ای که می نواخت

استاد عبدالوهاب شهیدی متولد سال ۱۳۰۱ خورشیدی در میمه اصفهان بود. وی از اوایل دهه ۱۳۲۰ فعالیت هنری خویش را با فراگیری آواز، سنتور و عود نزد استاد زنده نام اسماعیل مهرتاش شروع کرد. شهیدی به جز آواز خواندن و آهنگسازی، نوازنده ای منحصر به فرد با ساز عود هم بود که این ساز را ایرانی با چیره دستی فراوانی می نواخت.

وی همینطور سابقه همکاری با استادانی مانند جلیل شهناز، فرامرز پایور، علی اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمت الله بدیعی، حسن ناهید و محمد اسماعیلی را داشت.

عبدالوهاب شهیدی در اجرای آوازهای محلی هم پیش رو بود. تصنیف معروف زندگی با آگاه «آن نگاه گرم تو» همچون آثار این هنرمند در حوزه آوازهای محلی و فولکلور ایرانی است است.

هم چنین تصنیف های دیگری مثل یار بی وفا و بی تو به سر نمی گردد از اجراهای اوست. شهیدی قطعات قدیمی معروفی مانند آثار عارف قزوینی را هم اجرا کرده است که از میان آنها میتوان به تصنیف های گریه را به مستی بهانه کردم و گریه کن اشاره نمود.

استاد زنده نام محمدرضا شجریان در یازدهمین جشن خانه موسیقی هنگام اعطای جایزه یک عمر دستاورد هنری به استاد شهیدی درباره این خواننده و نوازنده پرآوازه ایران اظهار داشته بود: او بزرگ مرد آواز هنر ایران است و سالیان درازی است که دستش را بوسیده ام و در حضور او کُرنش کردم و هیچ گاه به خود اجازه ندادم که در حضور او عرض هنر کنم و از این بابت که من آمده ام جایزه او را تقدیم کنم متاسفم، استاد مرا ببخش و من در اندازه ای نیستم که جایزه شما را بدهم.

پیکر این هنرمند آهنگساز روز چهارشنبه بعد از اقامه نمازمیت به امامت حجت الاسلام سید محمود دعایی با تشییع اعضای خانواده و شماری از هنرمندان و دوستداران وی بارعایت شیوه نامه های بهداشتی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تهران به خاک سپرده شد.



منبع:

1400/02/23
22:31:04
5.0 / 5
1122
تگهای خبر: برنامه , فرهنگ , هنر , هنرمند
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
جاوید شو جاوید شو