پژوهشی درباره خوراك واژه های غیرفارسی در لیست غذاخوری های فوری و قهوه سراها
جاوید شو: پایان نامه ای با موضوع «پژوهشی زبان شناختی ـ اجتماعی درباره خوراک واژه های غیرفارسی در لیست خوراک های غذاخوری های فوری و قهوه سراهای شهر تهران» ارائه و دفاع شد.
به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، در یازدهمین جلسه دفاع از پایان نامه دوره کارشناسی ارشد واژه گزینی و اصطلاح شناسی در پژوهشکده مطالعات واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی که بیستم اسفندماه برگزار شد، نازنین قنبری از پایان نامه خود در موضوع «پژوهشی زبان شناختی ـ اجتماعی درباره خوراک واژه های غیرفارسی در لیست خوراک های غذاخوری های فوری و قهوه سراهای شهر تهران» دفاع کرد.
یحیی مدرسی تهرانی، محمدرضا رضوی، و شهین نعمت زاده، به ترتیب استادان راهنما، مشاور و داور این پایان نامه بودند.
علاوه بر استادان مذکور، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس پژوهشکده مطالعات واژه گزینی، و نسرین پرویزی، معاون گروه واژه گزینی، در این نشست حضور داشتند.
دانشجویان و سایر علاقه مندان نیز به صورت مجازی و برخط این جلسه را دنبال کردند.
در چکیده این پایان نامه آمده است: یکی از مهم ترین مبادلات فرهنگی در میان جوامع دادوستد فرهنگ آشپزی و غذایی است. باتوجه به اهمیت نقش غذا در جامعه امروز ایران، شاهد ورود بیش از پیش خوراک واژه ها و نوش واژه های غیرفارسی در این کشور هستیم. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر عوامل درون زبانی و برون زبانی بر ورود این واژه ها در لیست خوراک های غذاخوری های فوری (رستوران های فست فود) و قهوه سراهای (کافی شاپ های) شهر تهران از دیدگاه زبان شناسی اجتماعی دنبال می شود. در این تحقیق با مطالعه خوراک واژه ها، علت انتخاب این نام ها، انگیزه های مردم در پذیرش این واژه ها، تأثیر اجتماعی کاربرد آنها، با نظر به الگوی انتشار و نوآوری رابرت لئون کوپر، و همین طور ساختار واژگانی شان از منظر صرفی و معنایی، مورد بررسی قرار گرفته است. برای دست یابی به این هدف، رابطه متغیرهای معیاری و زمینه ای در پروسه پذیرش این خوراک واژه ها، بوسیله ابزار پرسش نامه بررسی شده است. قلمرو تحقیق این پژوهش رستوران های فست فود و کافی شاپ های مناطق ۱، ۳ و ۱۱ در نوار شمالی ـ جنوبی خیابان ولی عصر شهر تهران و مشتری های خوراک های این نوع مراکز است. جامعه نمونه، از حدود ۱۶۰ نفر پرسش شونده زن و مرد در گروه های سنی و تحصیلی مختلف تشکیل شده است و داده های پژوهش، بوسیله روش های پیمایشی، گردآوری شده اند. نتایج حاصل از این پژوهش، نشان میدهد که رابطه متغیرهای زمینه ای با متغیرهای معیاری، در پذیرش خوراک وام واژه ها مؤثر هستند. پروسه ترکیب و گروه نحوی بیشترین سهم را در ساختار واژگانی وام واژه ها و واژه های تلفیقی لیست خوراکی های این مراکز دارند. در ساخت معنایی خوراک واژه های فست فود، بیشترین توجه در نام گذاری، به اجزای تشکیل دهنده، استعاره، روش تهیه و امتیاز در مجموعه شده است. اما در کافی شاپ ها، نام گذاری ها بیشتر برمبنای اجزای تشکیل دهنده، شکل، اندازه، رنگ، خاستگاه و مکان، کارکرد، امتیاز در مجموعه و روش تهیه است.
منبع: javidsho.ir
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب