فراخوان هفتمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت كتاب ایران منتشر گردید

فراخوان هفتمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت كتاب ایران منتشر گردید

به گزارش جاوید شو فراخوان هفتمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، از جانب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر گردید.



به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا، ستاد هماهنگی شهرها و روستای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فراخوان هفتمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران را اعلام نمود. این رویداد فرهنگی، از جانب دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت دستگاه ها و نهادهای مختلفی شامل معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور، اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، موسسه خانه کتاب وادبیات ایران، ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و نهادهای دیگر برگزار می گردد.

طـرح انتخـاب و معرفـی پایتخـت کتـاب ایـران بـرای نخسـتین بـار در ۱۳۹۳ از سـوی معاونـت امـور فرهنگـی وزارت فرهنـگ و ارشـاد اسلامی در سراسـر ایـران بـرای ترویج کتاب خوانی برگـزار شـد و از آن سـال بـه بعد بـه خاطر اسـتقبال خوبی کـه از این طرح شـد و همچنیـن برآوردهـای مثبت کارشناسـان از آن، به صورت سـالانه برگزار می گردد.

در شش دوره برگزاری این برنامه به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷) و یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته ­اند عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کنند.

ایـن برنامه، طرحی ملی و بومی اسـت و بر اسـاس اقتضائات کشـومان برنامه ریزی و اجراشـده اسـت و در هرسـال یـک شـهر بعنوان پایتخـت کتـاب از بیـن شـهرهای نامـزد انتخـاب و معرفـی می ­شود. ایـن انتخـاب باآنکه بـا محوریـت کتاب انجـام می شود، امـا برنامه ای اسـت کـه در آن مشارکت جویی، تمرکززدایـی، توجـه به نظام برنامه ریزی و تدویـن برنامه های بلندمدت فرهنگـی هم در سـطوح محلی تمرین می شود. برنامه های هر شهر در زمینه ترویج کتاب خوانی که با همکاری دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی عرضه می شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

با توجه به شرایط به وجودآمده در اثر همه گیری ویروس کرونا (کووید ۱۹)، ضروریست که هم برنامه ریزی تازه ای برای ترویج کتابخوانی با استفاده از امکانات فضای مجازی در شهرها برنامه ریزی و اجرا شود و هم در فرآیند اجرایی شامل اجرا و ارزیابی برنامه ها و فعالیت ها تغییراتی به وجود آید. با همین رویکرد مجازی و شرایط موجود برای حفظ سلامتی شهروندان کشور، بخش ویژه ای هم به برنامه اضافه شده است که می تواند در بهره گیری و الگوگیری شهرها و و ترویج کتابخوانی اثرگذار باشد. در این دوره این گونه فعالیت ها و برنامه ها هم در فضای مجازی اهمین پیدا می کند.

نحوه شرکت

شهرهای متقاضی شرکت در این برنامه باید مدارک لازم را تا آخر وقت اداری روز دوشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۰از دو روش زیر به دبیرخانه ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب ارسال کنند:

از طریق پست به دبیرخانه مرکزی انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران به نشانی: تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، شماره۷، ساختمان فجر، طبقه۵، کد پستی ۱۵۸۹۷۴۳۱۱۱ ارسال نمایند.

و تکمیل فرم شرکت در هفتمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در سایت شبکه ترویج کتابخوانی ایران

پایتخت کتاب ایران در یک نگاه

به گزارش جاوید شو به نقل از ایرنا، پایتخت کتاب، عنوانی فرهنگی است که از سال ۲۰۰۱ توسط یونسکو پایه گذاری شد و به شهرهای مختلفی در دنیا تعلق گرفت، پایتخت کتاب شهری است که با طرح های ویژه خود، شهروندان را به همکاری در زمینه کتاب و کتاب خوانی دعوت می کند و کارهای در ارتباط با طرح ها با همکاری دولت ها اما توسط علاقه مندان انجام می شود.

عنوان پایتخت کتاب برای یک شهر، مسئولیتی است که در برابر ترویج فرهنگ کتاب خوانی پذیرفته می شود و شهری که برگزیده می شود، یک سال برای انجام مأموریت خود فرصت دارد.

انتخاب پایتخت کتاب ایران هم از سال ۱۳۹۳ شروع شده است، با بیان فراخوان شبکه ترویج کتاب خوانی که زیر نظر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جای دارد و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، هر سال شهرهایی که داوطلب دریافت این عنوان هستند، برنامه های خویش را عرضه می دهند و داوران با انتخاب بهترین طرح های عرضه شده، پایتخت کتاب را برمی گزینند.

پایتخت کتاب برنامه خویش را با همکاری همه نهادهای فرهنگی، نظیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کتابخانه ملی مرکز استان، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، شهرداری ها و... پیش می برد و هر شهر با عنایت به قابلیت هایی که دارد، برنامه های گوناگونی را اجرا خواهد نمود.

پایتخت کتاب از میان شهرهای کشور که در فراخوان شرکت کرده اند، برگزیده می شود، شهری که بهترین برنامه های گذشته و بهترین برنامه های پیشبینی شده برای دو سال آینده را داشته باشد. پایتخت کتاب باید زیرساخت های مناسب و برنامه های ترویجی برای کتاب و کتاب خوانی را در برنامه داشته باشد و بتواند در جهت پیشبرد آنها تلاش کند.

تاکنون اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان، یزد و شیراز از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹، پایتخت های کتاب ایران بوده اند.


1399/11/21
20:56:07
0.0 / 5
917
تگهای خبر: ادبیات , برنامه , دستگاه , سایت
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
جاوید شو جاوید شو