در یك مطالعه بررسی شد

تأثیر شخصیت افراد در نحوه رانندگی

تأثیر شخصیت افراد در نحوه رانندگی

به گزارش جاوید شو بررسی های یک مطالعه نشان داد که افرادی که شخصیت روان رنجور دارند رفتارهای خشونت آمیز بیشتری را در حین رانندگی از خود بروز می دهند.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، تصادفات جاده ای در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه یک مشکل مهم و یکی از علل اصلی مرگ در جهان است. این فاجعه نتایج اقتصادی و هزینه های بسیار زیادی به دنبال دارد. بر مبنای آخرین گزارش جهانی وضعیت ایمنی راه ها که توسط سازمان جهانی بهداشت انتشار یافته است، مرگ های ناشی از سوانح ترافیکی سال ۲۰۱۶ در ایران حدود ۱۵ هزار نفر برآورد شده است.
عامل انسانی در اغلب حوادث ترافیکی نقش کلیدی دارد و خشونت و رفتارهای تهاجمی راننده، بعنوان عامل اصلی خطر است. این رفتارها به صورت غیرمستقیم پیشبینی کننده تصادفات هستند.
برخی مطالعات نشان داده که رفتارهای راننده می تواند تحت تأثیر خصوصیت های شخصیتی او قرار گیرد و خصوصیت های شخصیتی می تواند در رانندگی فرد موثر باشد. به اعتقاد روان شناسان شخصیت انسان از پنج خصوصیت اصلی تشکیل شده است. این پنج خصوصیت شامل؛ برون گرایی، موافق بودن، پذیرا بودن، وظیفه شناسی و روان رنجوری هستند.
افرادی که میزان شاخص برون گرایی در آنها زیاد است، افرادی خوش مشرب و اجتماعی هستند که از ارتباطات و دورهمی های اجتماعی و شلوغ لذت می برند. افرادی که شاخص موافق بودن آنها بالاست، به خوبی با بقیه مشارکت و همکاری می کنند و حاضرند در مواقع مشخص از نیازهای خودشان کوتاه بیایند. افرادی که شاخص وظیفه شناسی آنها بالایی دارند، به تک تک مراحل مسئولیت وظایفشان دقت می کنند. افرادی که شاخص پذیرا بودن در آنها بالاست، خلاقیت بیشتری دارند و دارای روحیه ای ماجراجود و تجربه گرا هستند. شاخص روان رنجوری هم شامل احساس غم و اندوه، دمدمی مزاج بودن و نداشتن ثبات احساسی است. این افراد راحتتر و سریع تر از سایرین عصبی و یا غمگین می شوند و احساسات منفی را تجربه می کنند.
از آن جا که در ایران، ارتباط میزان خشونت و صفات شخصیتی رانندگان حدودا ناشناخته است، پژوهشگران با انجام مطالعه ای این میزان رفتارهای خشونت آمیز رانندگان و ارتباط آن با صفات شخصیتی آنها را بررسی کردند.
حمید سوری و ترانه یوسفی؛ پژوهشگران مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و جلوگیری از مصدومیت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پژوهشگرانی بودند که در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.
اطلاعات مورد نیاز این مطالعه در بازه زمانی شهریور تا دیماه ۱۳۹۷ با استفاده از پرسش نامه جمع آوری شد. در این پرسش نامه، اطلاعات جمعیت شناختی افراد و بروز خشونت، مورد بررسی قرار گرفت. همینطور صفات شخصیتی افراد هم با استفاده از پرسش نامه شخصیتی «نئوفرم»، ارزیابی شد.
سوالات بروز خشونت شامل: عصبانی شدن از عدم توجه سایر رانندگان به علایم شما، تعقیب سایر رانندگان، بافاصله کم پشت سر سایر رانندگان جهت ترساندن آنها رانندگی کردن، اعتراض با حرکات دست، با صدای بلند بدوبیراه گفتن، زبان یا شکلک برای سایر رانندگان درآوردن، استفاده از نوربالا در شب برای اذیت سایر رانندگان، عصبی شدن از گیر افتادن در ترافیک یا گیر افتادن پشت راننده ای که آهسته رانندگی می کند، انتقام از سایر رانندگانی که شما را عصبانی کرده اند، عبور از چراغ قرمز، ترمز کردن وقتی راننده دیگری با فاصله نزدیک پشت سر شما رانندگی می کند، تغییر مسیر ناگهانی بدون راهنما، بسیار نزدیک شدن به خودروی جلویی، بوق زدن برای راننده ای که شما را عصبانی کرده، پیاده شدن از ماشین و گلاویز شدن با سایر رانندگان، کورس گذاشتن با سایر رانندگان، عبور از شانه جاده در زمان ترافیک، بحث و مجادله با سایر رانندگان بر سر جای پارک، رانندگی با سرعت بیش ازحد مجاز و زیر پا گذاشتن قوانین راهنمایی و رانندگی در صورت اطمینان از عدم جریمه شدن؛ بود.
در این پژوهش، از رانندگان وسایل نقلیه موتوری مختلف در پایانه های تاکسی رانی، اتوبوس رانی و برخی خیابان های مناطق آزادی، تهران پارس، پونک، میدان آرژانتین و تجریش در شهر تهران، خواسته شد تا پرسش نامه تحقیق را تکمیل کنند. سپس داده های به دست آمده از این مطالعه با استفاده از روش های آماری، تحلیل شد.
در این مطالعه ۳۱۲ نفر شرکت کردند و به صورت کلی ۸۷.۳ درصد از شرکت کنندگان مرد و ۱۲.۷ درصد زن بودند. بیشترین گروه سنی، رانندگان بالای ۴۶ سال بودند و میانگین سنی شرکت کنندگان ۴۲ سال بود. نوع وسیله نقلیه آنها ۶۸.۲ درصد سواری، ۵.۲ درصد وانت، ۱۷.۹ درصد اتوبوس، ۲.۳ درصد مینی بوس و ۶.۴ درصد موتورسیکلت بود.
بیشترین خصوصیت شخصیتی در میان رانندگان، وظیفه شناسی با میزان ۳۰.۲ درصد و بعد از آن شاخص برون گرایی با ۲۱.۲ درصد بود. همینطور خصوصیت شخصیت پذیرا بودن، کم ترین خصوصیت شخصیتی در رانندگان بود (۱۳.۲ درصد).
یافته های این مطالعه نشان داد که موارد عصبی شدن از گیر افتادن در ترافیک یا گیر افتادن پشت راننده ای که آهسته رانندگی می کند(۲.۷۵ درصد)، بوق زدن برای راننده ای که شما را عصبانی کرده (۲.۵۶ درصد) و اعتراض با حرکات دست به رانندگانی که موقع رانندگی شمارا عصبانی می کنند (۲.۴۵ درصد)، بیشترین میانگین خشونت و موارد زبان یا شکلک درآوردن برای سایر رانندگان (۱.۴۲ درصد) و عبور از چراغ قرمز (۰۱.۴۵ درصد) کمترین میانگین خشونت را داشتند.
در این پژوهش؛ بین میزان خشونت و صفات شخصیتی روان رنجوری، ارتباط معنادار وجود داشت و ارتباطی بین خشونت با سایر خصوصیت های شخصیتی دیده نشد.
پژوهشگران این مطالعه با عنایت به نتایج به دست آمده می گویند: «می توان استدلال کرد که افراد دارای صفات شخصیتی روان رنجوری به علت مستعد مبتلا شدن بودن به استرس بالا، پایین بودن پایداری احساسی، به صورت ناگهانی، راحتتر و سریع تر از سایر گروه های شخصیتی عصبی و خشمگین می شوند و رفتارهای خشونت آمیز بیشتری را هم در حین رانندگی از خود بروز می دهند».
به قول این محققان؛ توانایی درک و پیشبینی رفتار رانندگان در بهبود ایمنی راه های جاده ای ضروری می باشد. همینطور می تواند اطلاعات مفیدی برای مداخلات ایمنی جاده ای در بین کاربران جاده در ایران ارائه نماید. سیاست های مدیریت ایمنی ترافیک و برنامه ها می تواند از راه شناخت شخصیت ها و نقش آنها در رفتار رانندگی مؤثرتر واقع شوند.
همینطور اقدامات ایمنی جاده ای باید راننده هایی را که بیشتر در معرض رفتارهای نامطلوب رانندگی قرار دارند، هدف قرار دهد.
یافته های این مطالعه؛ پاییز سالجاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی ارتباط بین میزان خشونت در رانندگی و صفات شخصیتی بین رانندگان شهر تهران» در مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، انتشار یافته است.




منبع:

1399/11/10
23:41:12
0.0 / 5
305
تگهای خبر: برنامه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو