در نشست روابط خلیج فارس و شرق آفریقا مطرح می شود

برده ها در ایران به زنجیر كشیده نمی شدند

برده ها در ایران به زنجیر كشیده نمی شدند

به گزارش جاوید شو «اگر درباره تجارت برده در ایران صحبت می نماییم، باید بدانیم كه تفاوت بسیاری با كشوری مثل آمریكا داشته است. برده ها در ایران به زنجیر كشیده نمی شدند، قوانین و حقوق داشتند و ما باید در این باره صحبت نماییم كه رفتار كشور ما در خیلی از مسائل و روابط با افرادی كه وارد ایران می شدند، پیشرو بوده است.»


این بخشی از صحبت های بهناز میرزایی- پژوهشگر فرهنگی روابط ایران با آفریقا است كه حدود ۲۰ سال است درباره این مورد و مهاجرت الزامی تحقیق كرده و در این زمینه هم كتابی منتشر نموده است.
او كه مقرر است بعنوان سخنران در اولین نشست بین المللی روابط فرهنگی و تمدنی خلیج فارس و شرق آفریقا صحبت كند، درباره این رویداد به ایسنا می گوید: ما به برگزاری چنین نشست هایی بسیار نیازمندیم چونكه این مباحث موضوعات جدید روز است. برای مثال اگر كسی در آمریكا و اروپا روی افراد سیاه تحقیق كند، مبحث جدید و تازه ای به حساب می آید.
این پژوهشگر اضافه می كند: ما باید خودمان درباره كشوری كه در آن زندگی می نماییم صحبت نماییم تا مردم ایران بتوانند دیدگاه خودشان را انعكاس و اجازه ندهند یك اروپایی كه اطلاعات كافی درباره فرهنگ ما ندارد در این باره بنویسد یا پیشرو باشد. در واقع باید تلاش نماییم دیدگاه خودمان را به شكل درست معرفی نماییم و كشورمان را آن طور كه هست بشناسیم. جامعه ی پذیرای مهاجران و افرادی كه وارد آن می شدند، بوده است. لازم هست ما بتوانیم، خودمان را با دیدگاه های به روز دنیا وفق بدهیم. چونكه این مورد به غنا و آگاهی ما نسبت به مسائل روز كمك بسیاری می كند.
میرزایی كه مهاجرت و ورود آفریقایی ها به ایران را از نظر تاریخی و مردم شناسی و از قرن ۱۹ و اواسط قرن ۲۰ میلادی تا كنون بررسی نموده است، ادامه می دهد: آن چه كه بیشتر به دنبال آن بودم بررسی تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از پراكندگی جمعیت آفریقایی ها در ایران بوده است. البته حوزه ی تحقیق من مربوط به ایران و حوزه تدریس ام مربوط به خاورمیانه می گردد.
او اعتقاد دارد اینكه آفریقایی ها در زمینه ی هنر، ادبیات و فرهنگی چه تاثیراتی در ایران داشته اند. یا از لحاظ نژادی افرادی داریم كه سیاه پوست هستند نشان دهنده روابط طولانی ایران از لحاظ تاریخی با آفریقایی ها است. حتی جا دارد این مورد را از لحاظ روانشناسی هم بررسی نماییم. من بیشتر در زمینه های فرهنگی مثل موسیقی، اعتقادات و باورهایی كه در بخش جنوبی ایران وجود دارد، پژوهش كرده ام.
این پژوهشگر اعلام می كند: در تمام قسمت های جنوبی ایران از خوزستان گرفته تا چابهار باورهای مشابه مردم آفریقا مثل مراسم زار كه در هر منطقه ای نام خاص خودش را دارد، دیده می گردد. این اعتقادات توسط آفریقایی ها به ایران آمد و فقط خاص كشور ما نیست. این مورد در چارچوب وسیع تر در جهان و توسط كسانی كه متخصص هستند هم بررسی می گردد.
میرزایی می گوید: برخورد ایرانیان با آفریقایی ها نسبت به بعضی از كشورها مثل آمریكا متفاوت و بهتر بوده است. در واقع ورود آفریقایی ها به دو دسته تقسیم می گردد. یكی ورود آفریقایی ها از اقیانوس اطلس به آمریكا و دیگری از آفریقا به اقیانوس هند كه ایران هم یكی از بخش هایی بوده كه آفریقایی ها از این طریق وارد كشورمان می شدند، با افراد محلی ازدواج می كردند بنابراین اسامی و فامیلی هایی از آنها در ایران باقی مانده است. در واقع شناخت این موارد به ما برای شناخت بیشتر از تاریخ كشورمان كمك می نماید.
نشست بین المللی روابط فرهنگی و تمدنی خلیج فارس و شرق آفریقا ۹ تا ۱۰ دی ماه در جزیره قشم برگزار می گردد و در آن محققانی مثل امیر عرب احمدی، عباس خامه یار، مهدی آقاجری، مبارك هَنیا و عبدالرضا دشتی زاده مقاله های خویش را عرضه می دهند.
(به روزرسانی ساعت 16: 50 روز شنبه:
تنها سخنران این برنامه «بهناز میرزایی» خواهد بود و سایر سخنرانی ها منتفی شده است.)





1397/10/10
14:17:44
5.0 / 5
4497
تگهای خبر: ادبیات , برنامه , فرهنگ , هنر
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
جاوید شو جاوید شو