در قالب یك پژوهش اعلام شد
راهكاری برای جلوگیری از زمین خوردن سالمندان
جاوید شو: پژوهشگران در پژوهشی راهكاری برای كاهش زمین خوردن سالمندان پیشنهاد داده اند.
به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، در کشورهای در حال توسعه، سرعت رشد جمعیت سالمند بالا است و می توان حدس زد که آمار سالمندان ایرانی نیز رو به افزایش است. زمین خوردن و صدمات ناشی از آن، یکی از اشکالات سلامت سالمندان و جوامع دارای جمعیت سالمند است. پژوهشگران در پژوهشی راهکاری را برای پیش گیری از زمین خوردن سالمندان پیشنهاد کرده اند.
در این پژوهش که توسط مرادعلی زارعی پور، عضو مرکز تحقیقات نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و سید سعید مظلومی محمودآباد از مرکز تحقیقات عوامل موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شده، آمده است: « نتایج ناشی از زمین خوردن سالمندان، نه فقط زندگی خود آنان را تحت تاثیر قرار می دهد و منجر به عوارضی همچون ترس از افتادن مجدد، محدودیت در فعالیت ها، انزوای اجتماعی، افزایش وابستگی به دیگران و مشکلات اقتصادی می شود، بلکه تاثیرات مهمی نیز بر روی سیستم های بهداشتی- درمانی و اقتصادی جامعه می گذارد.»
برمبنای آن چه در این مقاله بیان شده است، این پژوهش یک مطالعه تجربی بوده که جامعه پژوهش آن شامل سالمندان بالای ۶۰ سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهری ارومیه در سال ۱۳۹۶ بود. باتوجه به مطالعات گذشته و برآورد میزان زمین خوردن سالمندان، در سطح اطمینان ۹۵ درصد. تعداد نمونه ۲۰۰ نفر تعیین شد.
نویسندگان این مقاله می گویند: « کل مراکز بهداشتی درمانی شهری، شهر ارومیه ۳۷ مرکز است. برای انجام مطالعه حاضر، از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای استفاده و ۱۰ مرکز جهت نمونه گیری انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته که شامل مشخصات جمعیت شناختی همچون سن، جنس، وضعیت تاهل، سابقه زمین خوردن سالمندان در یک سال اخیر، مکان و زمان زمین خوردن و... بود.»
پژوهشگران در این مقاله می گویند: « مداخله آموزشی فقط در گروه تجربی انجام گرفت. ابتدا پرسشنامه پیش آزمون طی مصاحبه توسط پژوهشگر تکمیل و سپس برنامه های آموزشی طی سه جلسه ۴۵ دقیقه ای بر طبق دانش و خودکارآمدی پیش گیری از زمین خوردن صورت گرفت.»
مداخله آموزش به دو روش مستقیم ( گروهی و با بهره گیری از سخنرانی و پرسش و پاسخ، وایت برد و پاورپوینت) و غیرمستقیم(جزوه و پمفلت آموزشی) انجام شد. در آموزش به روش مستقیم سه جلسه ۴۵ دقیقه ای اجرا شد. جلسه اول و دوم در مورد دانش(آشنایی با سالمندی، زمین خوردن، راه ها و روش های پیش گیری از زمین خوردن و عوامل موثر بر زمین خوردن) و جلسه سوم خودکارآمدی در مورد پیش گیری از زمین خوردن ( اعتقاد و عقیده فرد در مورد توانایی پیش گیری از زمین خوردن) آموزش داده شد.
پیش از مداخله آموزشی در هر دو گروه مورد و شاهد، اطلاعات بوسیله پرسشنامه مذکور جمع آوری و سپس مداخله آموزشی برای گروه کنترل انجام و شش ماه پس از آموزش باردیگر پرسشنامه تکمیل شد. پیش از اجرای طرح، اهداف، شیوه انجام پژوهش و محرمانه ماندن اطلاعات برای افراد مورد مطالعه توضیح داده شد.
در این پژوهش آمده است: « نتایج حاکی از افزایش مدلول دار میانگین نمره دانش سالمندان گروه مداخله پس از مداخله آموزشی بود، که نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه آموزشی ارائه شده دراین زمینه است. در مطالعه حاضر، میانگین نمره خودکارآمدی نیز بعد از مداخله آموزشی در گروه مداخله افزایش یافت.»
پژوهشگران در بخش پایانی این مقاله بیان کرده اند: « باتوجه به نقش دانش و خودکارآمدی درک شده در پیش گیری از زمین خوردن در سالمندان در مطالعه حاضر، پیشنهاد می شود که در طراحی و توسعه مداخلات برای این گروه جهت کارایی بیشتر به این موارد توجه ویژه ای شود. همین طور برای تاثیر بیشتر طراحی دقیق تر مداخلات آموزشی ( همچون اصلاح وضعیت ایمنی منزل، تحرک و فعالیت بدنی) پیشنهاد می شود.»
این مقاله در چهارمین شماره ی هفتمین دوره ی مجله ارتقای ایمنی و پیش گیری از مصدومیت ها انتشار یافته است.
منبع: جاوید شو
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب