توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
كتاب كانت و فرهنگ جهانی منتشر می شود
جاوید شو: از طرف پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات كتاب كانت و فرهنگ جهانی منتشر می شود.
به گزارش جاوید شو به نقل از مهر، كتاب «كانت و فرهنگ جهانی» نوشته دكتر زهره سعیدی بزودی از طرف پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می شود، نویسنده در این اثر به تشریح آراء كانت در مورد فرهنگ، الزامات، خاصیت ها و انواع آن می پردازد و لازمه تببین فرهنگ و مظاهر آنرا، ابتدا طبیعتی می داند كه سازگار با فرهنگ باشد. یعنی طبیعت باید به شكلی اندیشیده شود كه بتواند آزاد از نظام ضروری علیت، در خدمت فرهنگ لحاظ گردد. بنا بر این به غایت در طبیعت توجه می كند كه منظور از آن، فراروی از جهان مكانیكی و تجربهی حسی و پذیرش جهانی عقلانی است كه بستر مناسب ارتقای فرهنگ است. بر همین مبنا نویسنده در این اثر به نقل از كانت اعلام می دارد كه غایت نهایی بودن انسان را نمی توان در طبیعت جستجو كرد. طبیعت بستری را برای انسان فراهم می آورد تا بتواند غایتی نهایی باشد كه این غایت مربوط به «پرورش انسان» است. سعیدی در این كتاب به تقسیم بندی فرهنگ از منظر كانت می پردازد و تصریح می كند كانت دو نوع فرهنگ را از هم متمایز كرده كه معطوف به سعادت و فضیلت انسان است. نوع اول آن، ناظر به جنبهی درونی انسان یا فضیلت است كه می توان از آن به فرهنگ درونی تعبیر كرد. فرهنگی كه مانع انحراف آدمی از هدف غایی خود، یعنی انسانیت، می شود و سركشی طبیعت آدمی را خنثی می كند. نوع دیگر، تعلیم یا فرهنگ مهارت است كه ناظر به جنبهی بیرونی فرهنگ یا سعادت است كه می توان از آن به فرهنگ بیرونی تعبیر كرد. این بخش از فرهنگ نیز سبب رشد و گسترش استعدادها و توانایی های انسان شده و فضایی مطلوب مهیا می كند تا بستر مناسبی برای رشد اخلاقی و ارتقای انسانیت باشد. در این اثر با الهام از اندیشه های كانت تشكیل جامعهی مدنی امری دوسویه دانسته شده كه بستر ظهور فرهنگ و از طرف دیگر بستر نزاع، ستیزه و تعارض را فراهم می آورد كه عبور از همین نزاع و ستیزه به رشد و گسترش فرهنگ منجر شده و موجودیت فرهنگی انسان را بر موجودیت طبیعی او تفوق می دهد. عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در این اثر بعد از تشریح مبسوط آراء كانت تلاش می كند تا به طرح تربیتی موردنظر كانت برسد، طرحی كه ارتقای همه جانبهی انسان را مد نظر قرار می دهد و ناظر بر شكوفایی تمام استعدادهای اوست. چنین طرحی كمال مطلوب در امر تعلیم و تربیت دانسته شده است. از نظر كانت رشد عقل اخلاقی، غایت محوری و اصلی نظام آموزشی است، به نحوی كه تمام اهداف دیگر باید در قالب این هدف نهایی رشد كنند. نویسنده درانتها با استنتاج از آراء كانت اعلام می دارد كه ابزار سترگی كه آدمی برای رسیدن به غایت مطلوب خود در اختیار دارد، نظام آموزشی است كه مهم ترین و محوری ترین وظیفهی آن ارتقای انسانیت است. چونكه بنا به گفتهی كانت، بوسیله نظام آموزشی و برمبنای طرحی مطابق با غایت نهایی انسان، می توان بشر را به سمت غایت نهایی اش سوق داد و عقل اخلاقی را در او نهادینه ساخت. بدین سبب نظام آموزشی با محوریت قراردادن ایدهی انسانیت، سبب ارتقای فرهنگ اخلاقی و گسترش آن در جوامع خواهد شد و راه آدمی را به سمت جهانی عقلانی، صلح محور و عاری از خشونت خواهد گشود.
منبع: جاوید شو
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب