در بزرگداشت محمود زند مقدم عنوان شد

شما بر گردن همه مردم ایران حق دارید

شما بر گردن همه مردم ایران حق دارید

جاوید شو: مراسم بزرگداشت محمود زند مقدم به همراه رونمایی از مجموعه هفت جلدی «حكایتِ بلوچ» وی در سازمان اسناد و كتابخانه ملی برگزار گردید.



به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا بر مبنای خبر رسیده، محمود زند مقدم - بلوچستان‎ پژوه و مؤسس دانشگاه سیستان وبلوچستان - در این مراسم در سخنانی كوتاه اظهار داشت: خیلی ممنونم و تشكر می كنم از این همه لطف و عنایت كه پس از ۵۰ سال امروز دیدم.

سپس فواد نظیری - شاعر و مترجم - اظهار نمود: آن چه به صورت پررنگ از بلوچستان در خاطرم مانده بود تنها مقاله هایی بود كه در اوایل دهه ۵۰ در نشریه ای دانشجویی به نام «جنگ سحر» به قلم زنده یاد احمد شاملو با عنون شگفت انگیز «خاش، تابویی در پایتخت عطش» انتشار یافته بود كه در چند صفحه موجز و غم انگیز و به شدت شاعرانه تصویری از خاش دوران كودكی خود داده بود. این مقاله سال ها بعد در اولین چاپ «از مهتابی به كوچه» مجموعه مقالات شاعر با عنوان تغییریافته «خاش، تابوی برهوت» درآمد.

او با اشاره به دیگر آثار در این زمینه مثل «جای پای اكسندر» نوشته اسلام كاظمیه اظهار داشت: در سال های ۷۰ نقدی خواندم از زنده یاد شاهرخ مسكوب به كتابی با عنوان «حكایت بلوچ» كه در آن زمان فقط دو جلدش به همت و سرمایه نویسنده اش انتشار یافته بود. نقدی دقیق و تحلیلی در عین حال ستایشگرانه با همان نثر درخشان و بی بدیل مسكوب، پس نشان می داد كه آن كتاب كاری خرد نیست كه چنان خواجه بر آن مهر تایید زده بود.

نظیری افزود: «حكایت بلوچ» را به تالیف دكتر محمود زند مقدم گرفتم كه اولین بار بود نامش را می شنیدم و از او چیزی می خواندم. كتاب حیرت انگیز بود. حاصل پژوهشی عمیقا كارشناسانه كه گام به گام و سنگ به سنگ پهنه بلوچستان را پیموده و به گونه ای موشكافانه از دیدگاه جامعه و مردم شناسی گرفته تا تاریخ و موقعیت جغرافیایی و خصوصیت های طبیعی ـ اقلیمی را به قلم و نثری درخشان و جذاب نگاشته است. خواننده كتاب به هر زمان و با هر وسیله ای كه نویسنده پژوهشگر منطقه را زیر پا می گذارد كنارش نشسته سفر می كند. همپایش می رود، می آید، می خورد، می آشامد، شیفته می شود، رنج می برد و از ذره بین نگاه نویسنده بلوچ و بلوچستان را می شناسد و می پیماید.

او سپس بیان كرد: سال ۹۳ برای من بخت یاری آشنایی و دوستی نزدیك با ایمان پاك نهاد و نرگس جودكی دست داد. زوج جوانی كه روزنامه نگار و پژوهشگر اجتماعی و نویسنده بودند و من شیفته مقالات ونوشته های شان در مطبوعات بخصوص مجله شبكه آفتاب. و چنان مجذوب بینش و نوشته های شان شده بودم كه راهی برای سپاس و ادای احترام ندیدم جز اهدای آن دو سه جلد «حكایت بلوچ»ی كه در اختیار داشتم و پیشكش كردم كه كتاب باید به اهلش می رسید و آن زمان هیچ كدام هیچ نمی دانستیم كه سرنوشت نهایی اثر دارد نهفته رقم می خورد. دوستان جوان من چنان شیفته كتاب شدند كه راه افتادند به سراغ گرفتن و یافتن دكتر محمود زند مقدم ـ دو شخصیت در جست وجوی نویسنده ـ كه جستند و یافتند و چنان مرید و محرم شدند كه ایمان از آن پس لحظه ای نیاسود تا ناشری بیاید و «حكایت بلوچ» را در كلیت كاملش با جلد هفتم یك جا تكمیل و منتشر كنند كه منجر گردید به یافتن ناشر نهایی انتشارات دنیای اقتصاد و نمونه خوانی و تصحیح و آماده سازی كل اثر كه اینك در هفت مجلد بر آستانه است.


در ادامه این جلسه نهال نفیسی - جامعه شناس - درباره آشنایی اش با آثار زند مقدم اظهار داشت: من با استفاده از نقد مسكوب توجهم به این اثر جلب شد. دربه در دنبال كتاب گشتم و وقتی توانستم پیدا كنم مبهوتش شدم و بسیار لذت بردم. «حكایت بلوچ» توصیف فرد است. خواندن این متن زمان می برد تا خواننده بتواند با آن انس بگیرد ولی وقتی این ارتباط برقرار شد لذتی بی حساب از مطالعه آن خواهد برد.

ایمان پاكنهاد - روزنامه نگار - هم اظهار نمود: برای من سبب افتخار است مراسمی برای زند مقدم پس از ۴۰ سال سكوت و انزوا و گوشه نشینی برگزار می گردد. من پنج سال تمام است كه دارم شبانه روز با او زندگی می كنم و در ارتباطم. یادم هست یك روز آقای نظیری زنگ زد و اظهار داشت كه می خواهد كتابی به من و نرگس هدیه دهد. من كتاب را گرفتم و با خودم فكر كردم این همه كتاب را چطور بخوانم اما به محض این كه صفحه اول كتاب را خواندم به خودم آمدم و دیدم كه تا آخر كتاب را یك نفس خوانده ام. به سختی شماره آقای زند مقدم را پیدا كردم و گرچه گمان نمی كردم مرا به حضور بپذیرند ولی ایشان به راحتی قرار گذاشتند و رابطه ما شروع شد. من با تمام ناشران ایران برای چاپ كتاب «حكایت بلوچ» مذاكره كردم و تنها ناشری كه حاضر به چاپ این اثر سترگ شد دنیای اقتصاد بود. این كتاب واقعا هدیه ای برای مردم ایران است.

او خطاب به زند مقدم اظهار داشت: آقای زند مقدم شما بر گردن همه مردم ایران حق دارید. شما شرف مستقل بودن و بی دریغ كار كردن برای وطن هستید و مایه مباهات و فخر مایید.

سپس محسن گودرزی - جامعه شناس - اظهار داشت: زند مقدم ژانری را به كمال می رساند كه حافظ با غزل كرد. یعنی زبان در كارش فقط فرم نیست؛ بخشی از پژوهش است. مردم دار بودن وجه دیگری از كار ایشان است. او از سلول ها شروع می كند و تاریخ فردی را به تاریخ جمعی پیوند می زند. به تحقیقات بعنوان ابژه نگاه نمی كند و انسان دوستی عمیقی دارد گرچه خودش فروتنانه می گوید من قلمزنم.

احمد مسجدجامعی هم در این مراسم اظهار داشت: خوشحالم كه این مراسم برگزار می گردد اما ناراحتم كه چرا این مراسم دیر برگزار می گردد..

او در ادامه درباره بلوچستان و مشكلاتی كه دارد و كار بزرگ زند مقدم هم سخن گفت.

در این مراسم اعلام گردید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۵۰ جلد و صندوق هنر هم ۵۰ جلد كتاب «حكایت بلوچ» را خریداری نموده اند.




1397/08/16
14:57:48
5.0 / 5
4596
تگهای خبر: رونمایی , فرهنگ , هنر
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو