تپش ایرانم در قلب آزادی آمده ام تو به داد دلم برسی

تپش ایرانم در قلب آزادی آمده ام تو به داد دلم برسی

جاوید شو: به گزارش جاوید شو، علیرضا قربانی با وقار و آرامش بعد از خواندن هر چند بیت، از پشت میکروفن کنار می رفت، در تاریکی کنارش محو می شد تا تمام تمرکز بر روی نوازنده ها باشد؛ خودش هم گاهی محو احساس آنها می شد و با حرکات دست، بسمت نت بعدی هدایت شان می کرد.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، چراغ های محوطه باز ورزشگاه آزادی خاموش شده بودند اما زمزمه ها همچنان ادامه داشت. «خدا رو چه دیدی شاید پر گرفتیم». جمعیتی که دسته دسته بیرون می رفت عبارتی ناخودآگاه روی لبش می چرخید و همچنان دلش نمی آمد زمزمه هایش را تمام کند. تیتراژ انتهایی سریال «تاسیان» هم روی فضا نشسته بود تا به آخرین دقایق کنسرت، رنگ متفاوت تری بدهد.
صدای فریادی از میان جمعیت اظهار داشت: بماند که دیر آمدی و دیر شد؛ تشویق و همراهی همدلانه کل جمعیت را برانگیخت
«شاید خنده هامون و از سر گرفتیم»؛ صدای قسمتی از جمعیت بلندتر شد. بعضی هنوز روی صندلی هایشان نشسته بودند و خیره به سن نگاه می کردند. شاید خواننده محبوب شان باردیگر همچون چند ثانیه قبل نگاهشان کند، دست هایش را به احترام بالا بیاورد بر چشمانش بگذارد و از روی سن کنار برود. جمعیت می رفت تا دورتر شود اما همان آدم ها هنوز فریاد می زدند: خدا رو چه دیدی …
شاید شرح همراهی و اقبال بالای مخاطبان با علیرضا قربانی در کنسرتهای این خواننده را زیاد شنیده باشید اما دیشب در نخستین شب تور کنسرتهای «ایرانم»، آدم ها طور دیگری با خواننده محبوب شان همراهی می کردند. بوی عودی که از همان اول در تمام فضا پیچیده بود، هوش از سر مخاطبان قربانی برده بود و آماده شان می کرد تا شبی متفاوت را تجربه کنند.
چراغ های سن عظیم که خاموش شدند، «من ذره و خورشید لقائی تو مرا» جمعیت را به وجد آورد. شاید کمتر کسی به ذهنش خطور می کرد که قربانی «نیست شو» را بعنوان نخستین قطعه نخستین شب کنسرت هایش انتخاب نماید. از همان اول آن چه چشم نواز بود، وال های بزرگ کنار سن بود که بیشتر از خواننده، تصاویر نوازندگان را حین نواختن پخش می کرد. تصاویری که سبب می شد مخاطبان حین همراهی و هم نفسی با خواننده، از حرکات دست نوازندگان درحال نواختن هم بی نصیب نمانند.


تشویق های ممتد مخاطبان بعد از قطعه اول، قربانی را ترغیب کرد تا اجراهای بعدی را از قطعات اخیرش برگزیند. «خنده های تو مرا باز از این فاصله کشت»، آغاز ماجرا بود. هم نفسی مخاطبان، قربانی را به اجرای «هم قفس» کشاند. در فاصله کوتاهی «خیال خوش عاشقانه من»، همه آن چیزی بود که جمعیت زمزمه می کرد تا عبارت «چرا هنوز ادامه داری» سوزناک ترین عبارت قطعه بعدی باشد که مخاطبان با آن همراهی می کردند.
هم نفسی مخاطبان، قربانی را به اجرای «هم قفس» کشاند. در فاصله کوتاهی «خیال خوش عاشقانه من»، همه آن چیزی بود که جمعیت زمزمه می کرد تا عبارت «چرا هنوز ادامه داری» سوزناک ترین عبارت قطعه بعدی باشد که مخاطبان با آن همراهی می کردند
طولی نکشید تا نام «شیدا» هم بر لب ها نشست و جوان ترها با جدید ترین قطعه این خواننده هم نفسی کردند.
قربانی با وقار و آرامش بعد از خوانش هر چند بیت و در اینترلودها از روی سن کنار می رفت، در تاریکی کنارش محو می شد تا تمام تمرکز بر روی نوازنده ها باشد. خودش هم گاهی محو احساس آنها می شد و با حرکات دست، بسمت نت بعدی هدایت شان می کرد.
غافل گیری بعدی وقتی صورت گرفت که قربانی میان خوانش ها نفسی گرفت و اعلام نمود مقرر است قطعه بعدی بداهه نواخته شود. او اظهار داشت: با تبادل احساس و حسی که میان ما و شماست، قطعه بعدی را با آگاه «خیال آمدنت دیشبم به سر می زد، نیامدی که بیینی دلم چه پر میزد»، بداهه می نوازیم.
همین خیال آمدنت، خیال جمعیت را پریشان کرد. صدای فریادی از میان جمعیت اظهار داشت: بماند که دیر آمدی و دیر شد. تشویق و همراهی همدلانه کل جمعیت را برانگیخت. شوری که در دل ها افتاد مخاطبان را برای قطعه «مست عشق» آماده کرد.


پس از آن که « تو مرا جان و جهانی چه کنم جان و جهان را» در محوطه باز آزادی طنین انداخت، «ارغوان» تنها شد و شعر مرحوم سایه با نوای قربانی میهمان نخستین شب کنسرتهای ایرانم شد. نکته قابل تامل، وال عظیم روی سن بود که با ظرافت طراحی شده بود تا برای هر قطعه تصاویر به خصوصی را نمایش دهد. سه وال کنار مهم اما مرتبط که از فاصله دور و در بین جمعیت ۷ هزار نفری، عظمت نمایش تصاویر را به رخ می کشید.
اما آن چه در پایان جمعیت را از روی صندلی هایشان بلند کرد، همخوانی با قطعه «روزگار غریب» بود. همخوانی غریبی که از دوری ها شکایت داشت و از پیر تا جوان را مجبور به برخاستن کرد تا سکوت و صبوری را کنار بگذارند و یک صدا در کنار هم فریاد بزنند؛ «نمانده در دلم دگر توان دوری».
به گزارش جاوید شو به نقل از خبرگزاری ایرنا، علیرضا قربانی نخستین شب از تورکنسرت «ایرانم» خویش را شامگاه ۶ خرداد ۱۴۰۴ ساعت ۲۱ در مجموعه بزرگ آزادی با حضور بیشتر از ۷هزار نفر برگزار کرد تا این آغازی باشد برای تورکنسرتی که از تهران آغاز می شود و در شهر های شیراز، یزد، کرمان، اصفهان، اهواز، تبریز و نیشابور ادامه پیدا خواهد نمود.



منبع:

1404/03/07
13:51:02
5.0 / 5
16
تگهای خبر: فرهنگ
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
جاوید شو جاوید شو