گفت وگو با جاوید شو؛
بخش مجازی نمایشگاه کتاب از شور و هیجان آن کاهش می دهد
جاوید شو: به گزارش جاوید شو، مدیر کمیته ناشران آموزشی در سی وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به این که برگزاری بخش مجازی نمایشگاه از شور و هیجان این رویداد می کاهد، اظهار داشت: بهتر است بخش مجازی از نمایشگاه حذف شود برای اینکه ناشران در طول سال می توانند در فضای مجازی فروش داشته باشند.
امین آصفی با حاضر شدن در غرفه ایرنا در سی وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، ضمن اشاره به فضایی که در دو طرف محراب اصلی مصلی به ناشران آموزشی اختصاص داده شده، توضیح داد: جانمایی جدید ناشران آموزشی نسبت به سال قبل خیلی بهتر است، برای اینکه در فضایی هم کف و دسترس پذیر برای مخاطبان قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در سالهای گذشته مخاطبان اصلی به سختی می توانستند به طبقه دوم رواق ها با بالاتر از ۲۰۰ پله بروند. در این دوره جایگاه ناشران آموزشی از حیاط مصلی قابل مشاهده می باشد، پیش از این مخاطبان، ناشران آموزشی را پیدا نمی کردند و از نمایشگاه می رفتند. وقتی گروههای بازدیدکننده از مدارس به نمایشگاه می آمدند، مربیان و اولیا نمی توانستند برای خرید کتاب، همراه دانش آموزان به طبقه دوم برسند؛ اما عبور و مرور در این دوره ساده تر شده است.
در میان ناشران آموزشی هم فروش کم است و نسبت به سال قبل افت کرده است
مدیر کمیته ناشران آموزشی در سی وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران درباره ی قدرت خرید کتاب توسط مردم، توضیح داد: در کل قدرت خرید در همه بخش ها همچون آموزشی پایین آمده است. آخرین مرحله خرید در سبد خانواده ها به کتاب اختصاص دارد و وقتی قیمت این کالا بالا می رود از سبد خارج می شود. در بین ناشران آموزشی هم فروش کم است و فروش همه ناشران نسبت به سال قبل افت کرده است.
مدیرمسئول انجمن ناشران آموزشی ضمن اشاره به این که میزان فروش در بخش فروش مجازی و حضوری نمایشگاه تقریباً مساوی و پایین است، افزود: فکر می کنم اطلاع رسانی در این دوره ضعیف بوده است و مخاطب به سطح نمایشگاه نمی آید. مردم در جریان برگزاری این رویداد فرهنگی نیستند. تبلیغات در سطح شهر کم است، در این دوره تا سه روز ابتدایی نمایشگاه، تبلیغات شهری به رویداد دیگری اختصاص داشت، در حالیکه در دوره های قبل چند روز قبل تر تبلیغات شهری را شروع می کردند. دوستانی دارم که به نمایشگاه نفت رفتند و گفتند که آنجا شلوغ تر بوده است.
صنعت نشر روز به روز ضعیف تر می شود
آصفی ضمن اشاره به این که اختصاص بُن خرید کتاب به مردم می تواند آنها را به نمایشگاه کتاب بکشاند، افزود: درباره ی بُن هایی که در این دوره به اقشار مختلف اعطا می شود هم اطلاع رسانی مناسب نشده است. تبلیغات شهری از تبلیغات در صدا و سیما هم موثرتر است.
درباره بُن هایی که در این دوره به اقشار مختلف اعطا می شود هم اطلاع رسانی مناسب نشده است
مدیر کمیته ناشران آموزشی در نمایشگاه کتاب ضمن اشاره به این که هرچه مخاطب کمتری به نمایشگاه برود، نمایشگاه ضعیف تر می شود، اظهار داشت: در نتیجه نبود مخاطبان در نمایشگاه ناشران دلگرمی خودرا جهت شرکت در نمایشگاه کتاب سال بعد و توانایی خود برای ادامه فعالیت نشر را از دست بدهند و این نگران کننده است، برای اینکه صنعت نشر روز به روز ضعیف تر می شود.
او با بیان این که باید بخش مجازی نمایشگاه از آن حذف شود، اضافه کرد: ما پیش از نمایشگاه، حتی دوره های قبل اعلام کردیم که بخش مجازی را فعال نکنند. نمایشگاه کتاب سال ها بدون بخش مجازی برگزار می شد و به علت همه گیری کرونا این نمایشگاه به صورت مجازی برگزار شد؛ اما ادامه فعالیت بخش مجازی از شور و هیجان این رویداد فرهنگی می کاهد.
برگزاری نمایشگاه کتاب باید به ابتدای ماه انتقال داده شود
آصفی با تکیه بر این که اسم این رویداد فرهنگی، نمایشگاه کتاب و نه فروشگاه کتاب است، اظهار داشت: ناشران در تمام طول سال می توانند کتاب های خودرا در فضای مجازی بفروشند، بهتر است این ۱۱ روز را به فروش در نمایشگاه اختصاص دهیم. برای رونق نمایشگاه کتاب باید به دانش آموزان بُن دهند و برای رساندن آنها به نمایشگاه اتوبوس درنظر بگیرند، اقدامی که در این دوره توسط مدارس انجام شد.
برای رونق نمایشگاه کتاب باید به دانش آموزان بُن دهند و برای رساندن آنها به نمایشگاه اتوبوس درنظر بگیرند
به گفته مدیر مسئول انجمن ناشران آموزشی تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب نامناسب بود، برای اینکه از ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشت نزدیک به امتحان های پایان سال است و مدارس تعطیل هستند و دانش آموزان خودرا برای امتحان آماده می کنند. در اینروزها دانش آموزان به مدرسه نمی روند و کتابی نمی خرند. دانش آموز کتابش را خریده و آماده است تا برای امتحان درس بخواند و خودرا برای امتحان آماده کند.
او افزود: پیش از این نمایشگاه پیش از ۱۲ اردیبهشت برگزار می شد، اما کم کم شروع برگزاری نمایشگاه به انتهای ماه کشیده می شود، در حالیکه باید به ابتدای ماه بیاید. اگر نمایشگاه در ایام ابتدایی ماه برگزار شود، برای همه بهتر است؛ برای اینکه مدارس و دانشگاه ها فعال تر هستند و مخاطبان و خانواده ها بودجه بیشتری برای اختصاص به این رویداد دارند.
به گزارش جاوید شو به نقل از خبرگزاری ایرنا، سی و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ با شعار «بخوانیم برای ایران» در محل مصلی امام خمینی(ره) درحال برگزاری است. هم زمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴ تهران، بخش مجازی نمایشگاه نیز در سامانه book.icfi.ir امکان خرید غیرحضوری کتاب را برای علاقمندان مهیا کرده است.
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب