ابراهیمی تركمان در پنجمین جهانی مجمع گفت وگوی میان فرهنگ ها مطرح كرد:

گفت وگوهای فرهنگی راهی عقلانی برای صلح است

گفت وگوهای فرهنگی راهی عقلانی برای صلح است

به گزارش جاوید شو پنجمین مجمع جهانی گفت وگوی میان فرهنگ ها روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت در باكو پایتخت جمهوری آذربایجان شروع شد.



به گزارش جاوید شو به نقل از مهر، پنجمین مجمع جهانی گفتگو میان فرهنگ ها با حضور ابوذر ابراهیمی تركمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری گفت وگوهای فرهنگی و ادیان كشورمان و همینطور وزرا، مسؤولان، مقامات سیاسی و فرهنگی بیشتر از یكصد كشور با هدف رواج همزیستی مسالمت آمیز بین فرهنگ ها و ادیان برپا شد.
ابراهیمی تركمان كه به دعوت ابوالفضل قارایف وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان در این مجمع شركت كرده است، ضمن تقدیر از برگزاری چنین كنفرانسی، گفت وگوهای فرهنگی و تكیه بر عقلانیت و خردورزی را یكی از ضروری ترین راه های دستیابی به صلح و دوری از خشونت بیان كرد و همینطور توجه به اصالت فرهنگ در زندگی بشر و گفت وگوهای فرهنگی را تنها راه تلطیف روح در كنار رفاه تن بشر ذكر كرد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینكه یكی از مظاهر جهالت مدرن، خود مطلق انگاری است، اظهار داشت: انسان خود مطلق انگار خویش را جای خدا می نشاند و قضاوت های خویش را قطعی و مقدس شمرده و انجام آنها را فریضه می پندارد. انگاره های خود مطلق انگاری، جایی برای نیاز و احترام به اندیشه دیگران باقی نمی گذارد و در چنین وضعیتی، صلح، از دایره انگاره های فردِ خود مطلق پندار، بیرون می رود چون كه پیش فرض صلح، پذیرش احترام به اندیشه دیگران و خروج از مطلق انگاری است.
رئیس شورای سیاست گذاری گفت وگوی فرهنگ ها و ادیان كشورمان اضافه كرد: مهمترین خصوصیت عقل، شناخت حقایق و تشخیص حق از باطل است و امروزه كه منازعات فرقه ای-مذهبی به خشن ترین و خطرناك ترین منازعات عصر حاضر تبدیل گشته است، جای خردورزی در این میان به شدت خالی شده است و بنابراین زشت، زیبا تصور می شود و باطل، حق پنداشته می شود و نیاز به بازگشت به عقلانیت و خردگرایی به ضرورتی انكار ناپذیر تبدیل گشته است.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به خصوصیات و ایمان انسان متدین اظهار نمود: انسان متدین با تكیه به باور دینی، احساس آرامش و امنیت می كند. اگر چنین امنیت مقدسی در سایه خرد و عقل پدید نیامده باشد و یا حتی در پناه خرد و عقل، نبالیده باشد، امكان دارد انسان را به موجودی تبدیل كند كه از خشونت خویش از آن جهت كه حس رضایت از عمل به وظیفه دینی را به او می بخشد، لذت ببرد و تشخیص بزه بودن و جنایت آمیز بودن آنرا برایش مشكل سازد.
ابراهیمی تركمان در انتها سخنرانی خود اظهار نمود: آینده امكان دارد غافلگیری های بیشتری را برای ما در آستین داشته باشد. پیشنهاد می كنم این اجلاس بزرگ تدبیری بیاندیشد تا از راه آینده پژوهشی، سیاست «دفع» را بر سیاست «رفع» حاكم كند و راه های حركت به سمت دفع و پیشگیری از رخدادهای ناهنجار فرهنگی را بررسی و پیشنهاد كند، نه آنكه بعد از بروز رخدادهای نابهنجار فرهنگی، به فكر رفع آن باشیم.
این مجمع با همكاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان، سازمان یونسكو، اتحادیه تمدن های سازمان ملل متحد، سازمان جهانی گردشگری، شورای اروپا، سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی (آیسسكو)، دانشگاه صلح سازمان ملل متحد، دانشگاه دیپلماتیك جمهوری آذربایجان، اداره مبارزه با ترور سازمان ملل متحد، مركز جهانی گفتگو و توسعه حقوق بشر ژنو و مركز بین المللی چند فرهنگ گرایی باكو برگزار می گردد كه مدیریت و گفت وگوی میان ادیان، تبعیض و نابرابری، راه ابریشم از دیدگاه جوانان، تشكیل همكاری با هدف پیشرفت پایدار، تبلیغ فرهنگ صلح، متوقف كردن اسلام هراسی، ایجاد ارتباط بین جوانان با روش های جدید، تشویق گردشگری، اشتغال جوانان، حقوق بشر، مهاجرت و امنیت همچون موضوعات مورد بررسی در این مجمع جهانی دو روزه است
لازم به ذكر است كه ابراهیمی تركمان ضمن دیدار با ابوالفضل قارایف وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان و سخنرانی در این مجمع، با مبارز قربانلی رئیس كمیته امور دینی جمهوری آذربایجان و شیخ الاسلام الله شكور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز دیدار و گفتگو خواهد نمود.

1398/02/18
18:19:15
5.0 / 5
4365
تگهای خبر: شركت , فرهنگ
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
جاوید شو جاوید شو