نبود صداقت مساوی با سقوط دانشمندان

به گزارش جاوید شو، رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: پژوهشگر به هیچ عنوان صداقت را برای رسیدن به اهدافش قربانی نمی نماید. آنچه که باعث جلب اعتماد مخاطب و عامه مردم به علماء و دانشمندان می شود، صداقت آنها است. نبود صداقت، مساوی سقوط دانشمند است و ما این حقیقت را به وفور در تاریخ عصر خودمان تجربه کرده ایم.

به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی در مراسم افتتاح مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران ضمن اشاره به خصوصیت های یک پژوهشگر، اضافه کرد: نخستین نکته اینست که تقریبا پژوهشگر برجسته و تحول آفرینی در دنیا نمی توان سراغ گرفت که برای رسیدن به اهداف بزرگش، متحمل زحمات طاقت فرسا نشده باشد.
وی با تکیه بر این که با راحت طلبی و تن آسایی، رسیدن به قله های مرتفع علمی میسر نخواهد شد، اظهار نمود: علاوه بر آن پژوهشگران برای رسیدن به اهداف خود سختکوشی می کنند و در این راه صبور و بردبار هستند؛ چون که مسیر علم و نوآوری، مسیر همواری نیست و پیچ و خم ها و گردنه های فراوانی دارد و شرط عبور از این مسیر، صبر و بردباری است.
غلامی واقع بینی را شرط پژوهشگری دانست و خاطرنشان کرد: گاهی بعضی پژوهشگران برجسته ای که خودشان در مورد واقع بینی کتاب نوشته اند، در رویارویی با حوادث اجتماعی، واقع بینی را کنار می گذارند و همانند یک فرد کم سواد مسائل را داوری می کنند.
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم صداقت را از دیگر خصوصیت های پژوهشگران ذکر کرد و اضافه کرد: پژوهشگر به هیچ عنوان صداقت را برای رسیدن به اهدافش قربانی نمی نماید. آنچه که باعث جلب اعتماد مخاطب و عامه مردم به علماء و دانشمندان می شود، صداقت آنها است. نبود صداقت، مساوی سقوط دانشمند است و ما این حقیقت را به وفور در تاریخ عصر خودمان تجربه کرده ایم.
وی مهم ترین خصوصیت یک پژوهشگر واقعی را آزاداندیشی عنوان نمود و اظهار داشت: یک پژوهشگر اسیر خرافات و موهومات، تحت سیطره تابوها و اسطوره ها و اسیر عادات و رسوم نامعقول نیست، پژوهشگر تحت سلطه ارباب قدرت نیست و به چیزی جز حقیقت و مسیر عقلانی برای تقرب به حقیقت، متعهد نیست.
به اعتقاد غلامی، پژوهشگر همواره اهل آموختن و علم آموزی است و هیچ گاه خویش را در آخر خط نمی بیند و هیچ گاه از آموختن خسته نمی شود و تا انتهای عمر شوق آموختن دارد و افزود: پژوهشگران واقعی، اهل تقلید نیستند ولی اهل نقد هستند. پژوهشگران با نظریه ها، متعلق به هر کس که باشد، مواجهه انتقادی البته از نوع عالمانه و روشمند دارند و همینطور پژوهشگران، قدر "دیگری" را در جامعه علمی می دانند و ابایی از همزیستی علمی با آنها ندارند.
به قول رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، "دیگری" برای پژوهشگران خصم نیست، بلکه برای یک پژوهشگر، مواجهه معقول با دیگری، مایه رشد و تعالی است.
وی با اعلان اینکه دغدغه نوآوری از دیگر خصوصیت های پژوهشگران است، اظهار نمود: پژوهشگر اهل درجا زدن و زیستن در مرداب، حرکت مستمر در یک چرخه محدود و تکراری، اهل گیر کردن در بن بست ها نیست، بلکه دائما در راه نوآوری و جابجایی مرزهای علمی در حرکت است.
غلامی با اعلان اینکه پژوهشگر برتر، مجسمه اخلاق و ادب است، اظهار داشت: هیچ عاملی و هیچ تکانه ای، پژوهشگر را از اخلاق و ادب دور نمی نماید. چه در رویارویی با منتقد و مخالف و چه در رویارویی با دانشجو؛ چه در رویارویی با همکاران علمی و چه در رویارویی با عامه مردم. امیدوارم که همه ما بتوانیم خودمان را متصف به این صفات خوب بکنیم و به مایه افتخار جامعه علمی و کشور تبدیل شویم.
غلامی ضمن اشاره به افتتاح مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی بیان نمود: ایجاد این مرکز، یک کار بزرگ و ملی شمرده می شود که می تواند فرصت رشد و ترقی مطالعات فرهنگی و اجتماعی در ساحت آموزش عالی و دانشگاه ها و همینطور ارتقاء کیفی این مطالعات را در کشور فراهم آورد.
مرکز رصد آموزش فرهنگی و اجتماعی، مرجعی برای اطلاعات پژوهشی
در این مراسم همینطور رضا ماحوزی، معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، اظهار نمود: مرکز آمار آموزش عالی ایران با قدمتی ۵۰ ساله به همت همکاران در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی سالانه اطلاعات پرارزش و ذی قیمت متقاضیان ورود به دانشگاه، دانشجویان، استادان و فارغ التحصیلان آموزش عالی را گردآوری می کند و در چارچوب سالنامه های آماری آموزش عالی منتشر می کند و این مرکز بر مبنای شاخص هایی چون تعداد استاد، دانشگاه، شیوه آموزش، رشته، جنسیت، مرتبه، نوع وابستگی، قومیت و نمره شکل گرفته است.
وی ضمن اشاره به افتتاح مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران، اظهار داشت: این سامانه و سایت رصد فرهنگی و اجتماعی که طراحی و ساخت آن از سه سال قبل آغاز شد، تلاش دارد تا شاخص ها و پیش نیازهای نامبرده را بر پایه پژوهشها و پیمایش های انجام شده فراهم آورد و خروجی آن پایه ای برای پژوهش های بیشتر و سیاستگذاری های لازم در عرصه آموزش عالی خواهد بود.
ماحوزی با اعلان اینکه پژوهش های پیمایشی همچون پژوهش های هزینه بر و زمان بر هستند، اظهار داشت: سازمان های رسمی پیمایش های بزرگی را انجام می دهند، اما دیتا و اطلاعات پژوهشها به اندازه کافی مورد استفاده قرار نمی گیرد، چونکه پراکنده اند و دسترسی به اطلاعات را دشوار می کند. این در حالیست که این خلأ را مرکز رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی پوشش می دهد. این مرکز درصدد است اطلاعات در ارتباط با آموزش عالی را گردآوری و مطالب ساخته شده را تحلیل کند.
عضو هیات علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، خاطرنشان کرد: سایت رصد فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی ایران مقرر است بیشتر از آنکه مرجع اطلاع رسانی باشد، به مرجعی برای اطلاعات پژوهشی تبدیل گردد.
به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، در این مراسم از ۶ عنوان کتاب جدید از انتشارات مؤسسه با عناوین رونمایی گردید که شامل این موارد می شود:
رابطه علم و جامعه
تحول فرهنگی در دانشگاه
زندگی عریان در زندگی دیجیتال
احیاگر حکمت؛ نگاهی به زمانه، زندگی و آثار فارابی
تحلیل سیاست برای رهبران آموزشی
کتاب ۴ جلدی اندیشه و سیاست در ایران باستان.
رونمایی از فصلنامه "ارغوان نامه" و مجله علمی و پژوهشی "مطالعات دانشگاه" و تقدیر از مجله علمی و پژوهشی "مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی" که موفق به دریافت درجه (الف) شده بود، از دیگر برنامه های جنبی این مراسم بوده است.
همینطور در این مراسم از دکتر رضا ماحوزی، دکتر سعیده سعیدی، دکتر عباس کاظمی و محمد حسینی مقدم از پژوهشگران برتر مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در سال ۱۴۰۰ هم تقدیر به عمل آمد.

1401/10/07