به همت رایزنی فرهنگی ایران در عشق آباد صورت گرفت؛

جولان نوروزی جایلان در تركمنستان

جولان نوروزی جایلان در تركمنستان

جاوید شو: گروه موسیقی و هنرهای آیینی «جایلان» از استان خراسان شمالی، نوروز امسال در شهرهای عشق آباد، مرو و تركمن آباد، با اجرای برنامه های متنوع خود، حاضران در سالن ها را به وجد آورد.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گروه موسیقی و هنرهای آئینی «جایلان» نوروز امسال به همت رایزنی فرهنگی كشورمان در عشق آباد و با همكاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در تركمنستان و كنسولگری كشورمان در مرو، روزهایی به یادماندنی برای شهروندان سه شهر عشق آباد، مرو و تركمن آباد رقم زد. این برنامه ها با همكاری كامل وزارت فرهنگ تركمنستان و در قالب برنامه مبادلات فرهنگی دو كشور صورت گرفت.
اجرای باشكوه در سالن وطن عشق آباد
برنامه جشن نوروز در عشق آباد، پایتخت تركمنستان در محل سالن وطن این شهر در روز چهارشنبه ۲۹ اسفند و در آستانه شب عید و با حضور دیپلمات های خارجی مقیم، شخصیت های فرهنگی این كشور و علاقمندان تركمنی هنر ایرانی انجام شد.
در این برنامه ابتدا رضا خانیان، رایزن فرهنگی كشورمان در تركمنستان، ضمن خوشامدگویی به مهمانان و تبریك عید نوروز به قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور تركمنستان، عید نوروز را میراث مشترك ایران و تركمنستان و كشورهای حوزه نوروز برشمرد و اضافه كرد: ما امروز اینجا هستیم تا به اتفاق هم عید نوروز را در كنار سفره هفت سین ایرانی جشن بگیریم و میراث مشترك فرهنگی دو كشور ایران و تركمنستان را پاس بداریم.
او همینطور اظهار داشت: نوروز پیونددهنده دو كشور ایران و تركمنستان است و به همین مناسبت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران این جشن را با حضور گروه موسیقی و هنرهای آئینی «جایلان» از ایران تدارك دیده است. در ادامه این جشن گروه سرود رایزنی فرهنگی قطعاتی نوروزی را به تركمنی اجرا كرد و آنگاه گروه «جایلان» با اجرای موسیقی و حركات آئینی خیره كننده حاضران در سالن را به وجد آورد.
برنامه گروه «جایلان» شامل اجرای قطعات مختلف موسیقی همراه با آواز و باز اجرای حركات گروهی بود كه به دفعات توسط حاضران مورد تشویق قرار گرفت.


جشن نوروز ایرانی برای اولین بار در مرو
بر طبق این گزارش، همین طور روز جمعه دوم فروردین، جشن نوروز به همت رایزنی فرهنگی كشورمان و كنسولگری ایران در مرو و برای اولین بار در محل سالن تئاتر «كمینه» شهر مرو انجام شد.
در این جشن ابتدا رضا خانیان، رایزن فرهنگی كشورمان با بیان سخنانی، اجرای برنامه توسط گروه موسیقی «جایلان» را كه با همكاری وزارت فرهنگ تركمنستان برای اولین بار در مرو كهن برگزار می شود، آغازی برای برگزاری برنامه های فرهنگی دیگر برشمرد و اظهار داشت: ما بسیار خوشحال می شویم كه در سال «تركمنستان، مهد شكوفایی» در كنار شما و در این شهر تاریخی نوروز را جشن می گیریم.
او همینطور ابراز امیدواری كرد كه اجرای برنامه های فرهنگی، پیونددهنده بیشتر ایران و تركمنستان باشد.
در ادامه این جشن كه با حضور دیپلمات ها، ایرانی ها مقیم و علاقمندان فراوان تركمنی برگزار شد، ابتدا یكی از خوانندگان تركمنی قطعاتی را اجرا كرد و در ادامه گروه «جایلان» با اجرایی متفاوت، حاضرین در سالن «كمینه» مرو را میهمان هنر ایرانی خود كرد.


هنرنمایی گروه «جایلان» در تركمن آباد
روز شنبه سوم فروردین و در ادامه برنامه نوروزی رایزنی فرهنگی كشورمان در تركمنستان، جشن نوروز با حضور پرشور علاقمندان تركمن در سالن آمفی تئاتر «سید نظر سیدی» شهر تركمن آباد انجام شد.
در این برنامه ابتدا تعدادی از هنرمندان تركمنستان، قطعات زیبایی را اجرا كردند و در ادامه گروه «جایلان» كه با استقبال فراوان حاضرین در سالن روبرو شده بود، ابتدا قطعات آوازی و همنوازی ویژه ای اجرا كرد و در ادامه با اجرای رقص های محلی اقوام مختلف ایرانی، فضای خاص را در سالن حاكم كرد.
اجرای گروه با تشویق های گوناگون حاضرین همراه بود و درانتها باز اجرای مشترك گروه هنرمندان تركمنی و گروه «جایلان» تشویق حاضران را به دنبال داشت.
این برنامه كه برای اولین بار در تركمن آباد اجرا می شد، با ابراز احساسات فراوان حاضرین به اختتام رسید.






1398/01/16
17:17:33
5.0 / 5
4586
تگهای خبر: برنامه , زیبایی , سفر , فرهنگ
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
جاوید شو جاوید شو