كارنامه سال اول دولت مردمی
دولتی که سازها را به صدا درآورد
جاوید شو: جاوید شو: موسیقی، یکی از کلیدی ترین شاخه های فرهنگ عمومی کشور است که سرانه بالایی در نشاط اجتماعی دارد. این شاخه کلیدی، در دوران کرونا، متحمل لطمه های بسیاری شد که خسران آن علاوه بر فعالان حوزه موسیقی، تا حدود بسیاری، جامعه و شهروندان آنرا نیز در برگرفت.
به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می گذرد، دولتی که به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار دولت مردمی، ایران قوی کار خودرا شروع کرد و به اذعان خیلی از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت های بعد از انقلاب، هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم و آیت الله رئیسی میراث دار مشکلات، ضعف ها و کاستی های برجای مانده از دولت قبل از خود نبوده است.
وضعیت بد فاکتورهای کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش ها که ماحصل سیاستگذاری ها و اقدامات نادرست سالهای قبل از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که بگفته آیت الله رئیسی در نخستین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، اولین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!
با این حال گرچه چالش ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم شامل رییس جمهوری، وزیران و سایر ارکان دستگاه اجرائی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع خیلی از چالش های گذشته و کوشش برای ریل گذاری صحیح برای حرکت به سمت شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در زمینه های مختلف عملکردی انجام شده است که بنظر می رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت حالا نوبت به بازخوانی آن رسیده است.
در این گزارش به اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم در زمینه موسیقی خواهیم پرداخت.
عملکرد نه چندان حرفه ای دولت دوازدهم در سر و سامان دادن به موسیقی ملی در روزهایی که سالن های کنسرت تعطیل و مجوزهای انتشار تک تراک و آلبوم، با تاخیر بیش از حد همراه بود، سبب بغرنج تر شدن این وضعیت شد. وخامت کار به جایی رسید که تعدادی از فعالان این حوزه، ناچار به فروش ساز خود شدند که این وضعیت، در چند مورد که با انتشار خبر در فضای مجازی همراه شد، موجی از خشم و عصبانیت را نسبت به مدیریت این بازار توسط دولت وقت به همراه داشت. فارغ از این اتفاق، دولت دوازدهم هیچ برنامه ای برای ساماندهی کلاس ها و آموزشگاه های موسیقی نداشت و آنها را نیز به مانند سالن های سینما، با هر تغییر رنگ کرونائی، دستخوش محدودیت قرار می داد.
مجموعه این عملکرد سبب شد تا فضای موسیقی و خصوصاً فعالان حاضر در آن، روزهایی ناامیدکننده را تجربه کنند که هیچ کورسوی امیدی را برای ادامه فعالیت ها و حرفه اصلی خود نمی دیدند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و مطابق با شناسایی های دقیقی که صورت گرفت، پشتیبانی از حوزه موسیقی به عنوان یکی از اهرم های اصلی دولت در زمینه فرهنگ مورد توجه قرار گرفت.
چگونه کشوری با طولانی ترین تعطیلی حوزه کنسرت، به پررونق ترین کشورهای این حوزه تبدیل شد
تا به آن مدت، ایران در زمره کشورهایی قرار گرفت که طولانی ترین تعطیلی کنسرت را تجربه کرده بود و باوجود تمامی قول هایی که درباره ی برگزاری کنسرت داده می شد اما در عمل، اتفاقی برای این حوزه رخ نداد.
برگزاری کنسرت که طی آن، زمینه درآمدزایی برای خوانندگان، نوازندگان، دفاتر موسیقی و البته سالن داران را به همراه داشت، به یکی از مطالبات برحق فعالان این حوزه تبدیل شد؛ اتفاقی که در ماه های ابتدایی روی کار آمدن دولت سیزدهم و با برداشتن بروکراسی های وقت گیر محقق شد تا علاوه بر این کسب درآمد و چرخش اقتصاد موسیقی، حال عمومی جامعه نیز به سمت شادی بیشتر سوق پیدا کند.
این مهم در شرایطی رخ داد که سالن های کنسرت نیز به مانند سالن های سینما، با تمام ظرفیت به اجرای برنامه پرداخت که این اتفاق، سبب گسیل بخش قابل توجهی از جمعیت کشور به سمت این سالن ها شد. این نهضت کم کم رونق گرفت و در یک بازه زمانی کوتاه، تقریباً تمامی استانهای کشور، از نعمت کنسرت برخوردار شدند و در فاصله اندکی بعد از برگزاری این کنسرت ها، اجرای زنده به دیگر شهرهای استانها نیز کشیده شد تا در این فاصله، تقریباً تمامی خوانندگان کشور، اجراهایی زنده را در تهران و شهرستان به اجرا بگذارند که تعداد آن به بالای ۶۰۰ اجرای زنده تا آخر سال ۱۴۰۰ رسید.
این عملکرد در نتیجه بها دادن به محرومیت زدایی و گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور به وقوع پیوست و طی آن، شهروندان شهرستان های مختلف نیز توانستند با قیمت بسیار پائین تر به نسبت پایتخت، مخاطب اجراهای زنده خوانندگان محبوب خود باشند.
تسریع ارائه مجوز و پشتیبانی از آموزشگاه ها
این اتفاق مهم در زمینه موسیقی هم زمان شد با تسریع در ارائه مجوزهای آلبوم و تک تراک. این رویکرد سبب شد تا استودیوهای موسیقی نیز که در روزهای کرونا، متحمل زیان های هنگفت شده بودند، به چرخه فعالیت نرمال خود بازگشته و روزهای شلوغ کار را تجربه کنند.
اتفاق مثبت دیگری که طی یک سال نخست فعالیت دولت سیزدهم در زمینه موسیقی به وقوع پیوست، پشتیبانی از چرخه کاری آموزشگاه های موسیقی بود. آموزشگاه هایی که در روزهای کرونا، تحت کوچک ترین پشتیبانی از سوی دولت دوازدهم قرار نگرفته بودند و اجازه فعالیت ولو محدود را نیز نیافته بودند، با شروع به کار دولت سیزدهم، درب های خودرا گشودند و بدون هیچ محدودیتی، کارهای حرفه ای خودرا از سر گرفتند. فعالیتی که طی آن، چندین هزار نفر از اساتید و هنرجویان توانستند فعالیت موسیقایی خودرا ادامه دهند.
این بازگشایی از آن حیث مهم بنظر می رسد که طیف گسترده ای از علاقمندان و فعالان حوزه موسیقی، فعالیت خودرا باردیگر شروع کردند که این کار، علاوه بر درآمدزایی در تمامی کشور، در زمینه تربیتی موسیقی نیز خودرا نشان داده و اهرم به زمین مانده در این بخش را به خوبی هدایت کرد.
برگزاری جشنواره موسیقی فجر
مجموعه اقدامات دولت در سال ۱۴۰۰ که کمتر کسی گمان می برد موسیقی بتواند تا سال ها روی پای خود بایستد، سبب شد تا این حوزه، بسیار زودتر از آن چیزی که انتظار می رفت، به چرخه طبیعی فعالیت خود بازگرددالبته که برگزاری جشنواره موسیقی فجر نیز سبب تکمیل این چرخه در سال ۱۴۰۰ بود. جشنواره ای که با استقبال خوانندگان حوزه های مختلف موسیقی و البته مخاطبان مواجه گردید و بلیت های اجراهای مردمی در کمترین زمان ممکن به فروش رفت.
مجموعه این اقدامات در سال ۱۴۰۰ که کمتر کسی گمان می برد موسیقی بتواند تا سال ها روی پای خود بایستد، سبب شد تا این حوزه، بسیار زودتر از آن چیزی که انتظار می رفت، به چرخه طبیعی فعالیت خود بازگردد. این اقدامات، چرخه اقتصادی موسیقی که در دوران کرونا، کاملا از کار افتاده بود را باردیگر رونق بخشید و سبب شد تا در روزهایی که خیلی از کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای جهان، اجراهای زنده و آموزشگاه های موسیقی خودرا به سبب ناتوانی در مهار ویروس کرونا تعطیل کرده بودند، اما در ایران، تمامی جریانات حوزه موسقی بدون کمترین تلفات و اتفاقات ناخوشایندی، به جریان معمول خود نزدیک شود.
در سال جاری نیز موسیقی، به حیات طبیعی خود ادامه داد و ایران، یکی از پراجراترین کشورهای جهان لقب گرفت که طی آن، تمامی خوانندگان فعال در زمینه های مختلف موسیقی، در شهرهای کوچک و بزرگ کشور به روی صحنه رفتند و توانستند طی چهار ماه، یک رکورد خارق العاده از تعداد اجرای زنده در یک کشور را به ثبت برسانند.
و سازهایی که به صدا درآمد
البته که اجرای سرود «سلام فرمانده» و اشاعه این حرکت به چندین کشور جهان و برگزاری اولین دوره از جشنواره سرود فجر، از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در زمینه موسیقی بشمار می رود که با استقبال خیره کننده ای از طرف مخاطبان و فعالان این حوزه به سرانجام رسید.
البته که در این بین نباید از معدود مواردی که سبب برهم خوردن کنسرت شدند، بسادگی عبور کرد. در این ماجرا باید به دو نکته مهم اشاره کرد: نخست آن که تیم موسیقی دولت سیزدهم، هیچ نقشی در این تعطیلی ها نداشت و تا توانست، مساعدت هایی دراین زمینه به انجام رساند تا مشکل هر چه سریع تر رفع گردد و دوم هم آن که، تعداد این موارد به اندازه انگشتان یک دست هم نبود حال آن که مواردی از این دست در دولت های گذشته به اندازه ای زیاد بود که تبدیل به یک رویه شده بود و تا مدت ها اعتراض هایی را به همراه داشت.
با این حال، کارنامه دولت سیزدهم در مدیریت موسیقی، قابل قبول است. بااینکه باتوجه به گسترده بودن این بازار و تعدد فعالان این حوزه، به نقطه مطلوب نرسیده ایم اما اهتمام دفتر موسیقی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر گسترش نشاط اجتماعی سبب شده تا امیدهای بسیاری نسبت به تقویت این روند در دومین سال دولت مردمی به وجود بیاید. امیدواری هایی که باتوجه به نگاه مثبت دولت و مدیران حوزه موسیقی آن، کاملا دست یافتنی و قابل تحقق است.
منبع: javidsho.ir
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب