۱۴۰۱ سال شکوفایی پسادکترا

۱۴۰۱ سال شکوفایی پسادکترا

به گزارش جاوید شو معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ را سال «شکوفایی پسا دکترا» قرار داده ایم، اظهار داشت: مصوبه پسادکترا در دستور کار شورایعالی عتف قرار دارد و سال جاری می توانیم با عنایت به حجم گسترده از دانشجویان دکترا که طی سال جاری و سالهای گذشته فارغ التحصیل شده اند، از ظرفیت آنها بعنوان پسادکترا بهره مند شویم؛ ازاین رو باید از ظرفیت به کارگیری پسا دکترا برای فعالیتهای پژوهش و فناوری بهره ویژه ببریم.



به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، دکتر پیمان صالحی در جلسه شورای هماهنگی و برنامه ریزی منطقه ۱۰ پژوهش و فناوری کشور که امروز سه شنبه به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار نمود: نشست معاونان پژوهش و فناوری کشور در طول سال دو بار مطابق تقویم اعلام شده برگزار می شود و سیاست های این معاونت از راه این نشست عرضه می شود.

وی اضافه کرد: هدف از برگزاری جلسات شورای هماهنگی و برنامه ریزی مناطق پژوهش و فناوری کشور نگاه ویژه به مبحث و اولویت های منطقه ای است.

دکتر صالحی تصریح کرد: می خواهیم بر مبنای هم افزایی و همکاری دانشگاه ها در مناطق مربوطه بتوانیم جلسات را بگونه ای مدیریت کرده و اولویت های منطقه را پیگیری نماییم. استان ها هم باید بر مبنای اولویت های آمایش خود با هم همکاری داشته باشند و چند مأموریت را برای خود تعریف کنند.

معاون پژوهشی وزیر علوم بحث مأموریت گرایی دانشگاه ها و پشتیبانی از شعار سال را بسیار مهم تلقی نمود و اظهار داشت: بحث شبکه ملی آزمایشگاهی اولویت جدی ما در وزارت علوم است و باید تلاش نماییم از تجهیزات به نحو احسن در یک شبکه ملی بهره مند شویم و از سویی با عنایت به کمبودها و آمایش منطقه ای بتوانیم آن تجهیزات را تهیه نماییم. همینطور تقاضا دارم تمامی دستگاه هایی که در دانشگاه ها وجود دارند و می توانند سرویس تحقیقاتی به داخل و بیرون عرضه کنند، بر روی این شبکه ملی قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: حمایت هایی که برای تعمیر تجهیزات و خرید آنان انجام خواهیم داد، بر مبنای فعالیتهای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی روی شبکه ملی آزمایشگاهی خواهد بود.

دکتر صالحی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۱ را سال «شکوفایی پسا دکترا» قرار داده ایم، اظهار داشت: مصوبه پسادکترا در دستور کار شورایعالی عتف قرار دارد و سال جاری می توانیم با عنایت به حجم گسترده از دانشجویان دکترا که طی سال جاری و سالهای گذشته فارغ التحصیل شده اند، از ظرفیت آنها بعنوان پسادکترا بهره مند شویم؛ ازاین رو باید از ظرفیت به کارگیری پسا دکترا برای فعالیتهای پژوهش و فناوری بهره ویژه ببریم.

دکتر یعقوب فتح الهی، مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش وزارت علوم هم در این نشست اظهار نمود: بودجه پژوهش و فناوری که در هیئت امنای هر دانشگاه مصوب می شود، باید به صورت جداگانه، در چارچوب جدول فعالیت ها در ابتدای سال از سوی رئیس دانشگاه، به معاونت پژوهشی و فناوری ابلاغ شود تا اجرای برنامه های ویژه تحقق اهداف علمی مندرج در اسناد ملی بالادستی محقق شود.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش وزارت علوم، کیفیت کارکرد علمی دانشگاه های منطقه را در تحقق پیشرفت و شکوفایی منطقه بسیار مهم دانست و در مورد درآمد اختصاصی از بخش پژوهش، فناوری و نوآوری، تصریح کرد: باید ببینیم در هر منطقه بر مبنای احصایی که انجام می شود، چه ظرفیت های پژوهشی موجود است. احصاء و گسترش خدمات تخصصی آزمایشگاهی دانشگاه های منطقه هم باید در دستور کار قرار گیرد، همینطور اسناد آمایش هر منطقه، شهر و استان را هم باید واکاوی کرده و برای تحقق اهداف آن ایفای نقش کنند و مأموریت هر دانشگاه و پژوهشگاه باید از نیازهای آمایش منطقه استخراج شود.

به گفته فتح اللهی؛ برنامه ها و اقدامات پژوهش، فناوری و نوآوری هر دانشگاه باید در جهت مأموریت های آمایشی به صورت روشن و واضح مشخص شود. همینطور خرید تجهیزات آزمایشگاهی اساسی در منطقه با اشتراکات منابع باید ساماندهی گردد.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش وزارت علوم، خاطرنشان کرد: باید به ظرفیت بخش خصوصی و بهره مندی از ظرفیت مردمی توجه ویژه شود؛ در این خصوص باید دانشگاه، دولت، مردم و صنعت در هر منطقه در کنار هم در چارچوب یک مدل به هم تنیده ای، پیشرفت و شکوفایی منطقه خویش را تضمین کنند.

به نقل از وزارت علوم، شورای هماهنگی و برنامه ریزی منطقه ۱۰ پژوهش و فناوری شامل دانشگاه های شهید چمران اهواز، صنعتی جندی شاپور دزفول، صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان، صنعتی شهدای هویزه، علوم و فنون دریایی خرمشهر، صنعت نفت، کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان و همینطور پارک علم و فناوری خوزستان هستند.





منبع:

1401/03/06
11:31:52
5.0 / 5
409
تگهای خبر: برنامه , خدمات , دستگاه , صنعت
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
جاوید شو جاوید شو