وزیر علوم در اجلاس معاونین پژوهشی دانشگاه ها:

نباید در عرصه علمی و فناوری تافته جدا بافته از دنیا باشیم

نباید در عرصه علمی و فناوری تافته جدا بافته از دنیا باشیم

به گزارش جاوید شو وزیر علوم در اجلاس معاونین پژوهشی دانشگاه ها، اظهار داشت: در دنیای کنونی و قرن ۲۱ که دانش، فناوری و نوآوری تعیین کننده است، ما نباید تافته جدا بافته از دنیا باشیم. ما باید هم از تجربیات دنیا استفاده نماییم و هم در عرصه جدید علم فعالیت داشته باشیم.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در پنجاه و پنجمین اجلاس معاونین پژوهشی دانشگاه ها و رؤسای پژوهشگاه های سراسر کشور که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، ضمن تشکر از برگزار کنندگان این همایش و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان، اظهار نمود: ما باید در عرصه علمی و پژوهشی هدفمان مشخص باشد. اسناد فرادستی مانند سند چشم انداز، نقشه جامع علمی کشور، بیانیه گام دوم رهبر حکیم و فرزانه، نقشه فرهنگی کشور و... هدف های ما را مشخص می کنند و باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم اضافه کرد: زمانی که برنامه ریزی داشته باشیم، حتما به راهکارهای اجرایی برنامه ها خواهیم اندیشید.

زلفی گل ضمن اشاره به دوران جدی که در دولت دکتر رییسی ایجاد شده، اظهار داشت: در دولت جدید، ضمن توجه و بهره مندی از تجربیات چهار دهه گذشته و با پشتوانه آنها، باید گام های مؤثری برداریم و شاخص ها را ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون شاخص ها احصا شده و دانش علم سنجی، رشد خوبی داشته است و مشکلی از نظر شاخص ها نداریم.

وزیر علوم ضمن اشاره به این که برنامه ریزی برای شاخص ها، احتیاج به بسترهای حمایتی و حمایت های مالی و معنوی دارد، اظهار داشت: ما خوشبختانه منابع انسانی سرشاری داریم. یکی از عوامل مؤثر در پیشرفت علم و فناوری کشور منابع انسانی است و ما در کشور از این نعمت برخورداریم. همینطور ما از نظر منابع خام هم شرایط خوبی داریم ولی در اعتبارات مالی در مضیقه هستیم که باید راهکار آنرا پیدا نماییم تا بتوانیم ارتباط بین منابع خام و متخصصان را برقرار نماییم.

وی ضمن اشاره به نقش دانش کشور و نظام ملی نوآوری که برای پیشرفت یک کشور ضروری می باشد، اظهار داشت: این نظام در گذشته در کشور وجود داشت و هم اکنون درحال تکامل و بلوغ است.

زلفی گل با بیان اینکه ما به دنبال آن هستیم که اکوسیستم فناوری و نوآوری را جامع الاطراف ببینیم، اظهار داشت: در نظام ملی نوآوری بین پژوهش، فناوری و نوآوری و آموزش ارتباط منطقی باید وجود داشته باشد.

وی با تکیه بر اهمیت فرهنگ پژوهش، تصریح کرد: فرهنگ فاکتور مهمی است و هر تصمیم سازی باید مبنای علمی داشته باشد. باید باور داشته باشیم که راهکار حل مشکل اشتغال، توسعه شرکتهای دانش بنیان است.

وی افزود: باید بپذیریم که ایجاد شغل برای افراد باسواد پایین هزینه کمتری دارد.
لحاظ کردن پایه های تشویقی برای اعضای هیات علمی و مدیران نشریات

وزیر علوم به قرار دادن پایه های تشویقی برای اعضای هیات علمی اشاره کرده و اظهار داشت: بنا بر این است که هر عضو هیئت علمی که برای ۱۰ نفر دکترا یا ۱۵ نفر کارشناسی ارشد شغل ایجاد نماید، یک پایه تشویقی بگیرد.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که نشان دهیم ما فعالیت ها را می بینیم و فعالیت ها می توانند ابعاد مختلف داشته باشند. چون که علایق و توانایی های اعضای هیات علمی متفاوت می باشد، ظرفیت رشته های مختلف متفاوت می باشد و ما می خواهیم این تفاوت ها را ببینیم.

زلفی گل ضمن بیان اینکه برای مدیران نشریات هم پایه تشویقی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: ما برای افرادی که نشریات داخلی را بین المللی می کنند، امتیاز در نظر گرفته ایم. چون که مرجعیت زبان فارسی برای ما اهمیت زیادی دارد.

وزیر علوم از معاونان پژوهشی دانشگاه ها خواست پیشنهادات خویش را به وزارت علوم ارائه نمایند تا مدیرت جامع الاطراف باشد.

وی ضمن بیان اینکه تولید علم برای ما مرجعیت بوجود می آورد و مصرف علم رفاه برای جامعه را به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: جامعه در مقابل تغییرات دانش بنیان مقاومت نداشته باشد. این فرهنگ را ما بعنوان وزارت علوم باید در جامعه ایجاد نماییم.

زلفی گل تصریح کرد: خروجی هر پژوهشی متفاوت می باشد و زیرساخت ها و نیازهای آنها، فناوری نرم و سخت آنها متفاوت می باشد. ازاین رو در نظام ملی نوآوری باید نگاه ما جامع الطراف باشد.

وی ضمن اشاره به اهمیت انجام مطالعات ملی و فرآوری تطبیقی، تصریح کرد: ما باید بپذیریم تافته جدا بافته از دنیا نیستیم، باید از تجربه دنیا بهره برده و این دانش را بومی نماییم. نباید چشم بسته و دست بسته مطیع باشیم و البته که نیستیم.
آیین نامه های گرنت، وحی منزل نیستند، آنها را تغییر دهید
وزیر علوم درمورد لزوم پژوهش های با مشارکت بین المللی، اظهار نمود: هم اکنون ۳۰ درصد از فعالیتهای پژوهشی در کشور با مشارکت بین المللی انجام می شود. این نشان داده است که ما دانشمندانی داریم که به مرجعیت علمی رسیده اند و می توانند با دنیا ارتباط برقرار کنند. این پژوهشگران به خودباوری رسیده اند که می توانند در دنیا علم خویش را عرضه کنند و ما باید این همکاریهای پژوهشی بین المللی را افزایش دهیم.
وی با تکیه بر اینکه در ارتباط با دانشمندان، تحکم جواب نمی دهد، تصریح کرد: ما باید از ابزارهای تشویق کننده، برای ترغیب پژوهشگران استفاده نماییم.
وی خطاب به معاونان پژوهشی دانشگاه ها، اظهار داشت: آئین نامه های گرنت، وحی منزل نیستند، آنها را تغییر بدهید. برای افزایش ارتباطات علمی بین المللی پژوهشگران امتیاز مقالات مشترک را بالا ببرید.
زلفی گل افزود: ما می خواهیم به مرجعیت علمی برسیم. ازاین رو برای رسیدن به این هدف برنامه ریزی کنید. امتیازات مقالات و عملکرد پژوهشی را تغییر داده و بالا ببرید. آئین نامه گرنت را تغییر دهید.
وی تصریح کرد: البته کاری نکنیم که عضو هیات علمی که کار کیفی انجام می دهد، به سمت کار کمی برود. باید شرایط را به صورتی فراهم نماییم که افرادی که کار کمی انجام می دهند، به سمت کارهای کیفی تر بروند.
زلفی گل یکی از اشکالات کشور را تک روی و عدم آموزش کار تیمی دانست و افزود: نباید در سیستم علمی حسادت وجود داشته باشد. ما مدیر شدیم که دیگران را تشویق نماییم و انگیزه ایجاد نماییم. مدیر عرصه علمی باید سخاوتمند و دارای نگاه باز باشد.
وزیر علوم با تکیه بر این که باید اساتید را برای فرصت مطالعاتی خارج از کشور تشویق کرد و رفت و آمد اساتید خارجی را تسهیل کرد، اظهار داشت: استادانی که به خارج از کشور می روند، می توانند از امکانات و تجهیزات آنها برای تقویت پژوهش کشور استفاده کنند.
وی اظهار نمود: دانشگاه ها مستقل هستند و نباید منتظر بمانند به آنها بگویند چه کاری انجام دهند. دانشگاه ها باید به وزارت علوم بگویند که چه کاری انجام دهند. وزارت علوم باید خدمت رسانی کند.
وزیر علوم ابراز امیدواری کرد باید در این اقدامات سفارش مقام معظم رهبری در مورد تربیت دانشمند برای آینده، مورد توجه قرار گیرد و پرورش پژوهشگران از آموزش و پرورش آغاز شود.
ظرفیت صدا و سیما در ترویج علوم پایه
زلفی گل ضمن اشاره به سال ۲۰۲۲ که بعنوان سال «علوم پایه» نام گذاری شده، اظهار داشت: این عیب ما است که برنده مدال المپیاد ریاضی تغییر رشته می دهد. ما باید برای آینده این افراد برنامه ریزی داشته باشیم کسی که در دوران دانش آموزی مدال المپیاد دریافت کند، در صورت حمایت می تواند دانشمند برجسته کشور شود.
وی به ظرفیت صدا و سیما در ترویج علوم پایه اشاره نمود و اظهار داشت: باید برای ترویج علوم پایه با صدا و سیما همکاری نماییم و دانشگاه ها با حضور در صدا و سیما پتانسیل رشته های علوم پایه را عنوان کنند.
حداقل ۱۵ درصد بودجه دانشگاه ها باید به پژوهش اختصاص پیدا کند
وزیر علوم تصریح کرد: معاونان پژوهشی دانشگاه ها باید نهایت تلاش خویش را بکنند که سهم خویش را از بودجه دانشگاه ها بگیرند. حداقل ۱۵ درصد بودجه دانشگاه ها باید به پژوهش اختصاص یابد.
وی افزود: معاونان پژوهشی باید خود تصمیم گیرنده باشند و رؤسای دانشگاه باید بودجه پژوهشی را مستقل کنند.
وزیر علوم بر ضرورت پشتیبانی از رساله ها و رساله ها تصریح کرد و اظهار داشت: در صورتیکه از رساله و رساله حمایت نکنیم، کیفیت پژوهش کشور پایین می آید.
وی با اشاره به اینکه بخشی از جوایز مقالات را معاونت پژوهشی وزارت علوم بر عهده خواهد گرفت، اظهار داشت: هر دانشگاهی هر میزان جایزه مقاله به پژوهشگران بدهد، ۲۵ درصد از آن میزان را معاونت پژوهشی وزارت خانه تقبل خواهد نمود. این حمایت ها تأثیر زیادی در رشد علمی کشور خواهد داشت. همانطور که با حمایت های حداقل، ما در جهان به رتبه پنجم نانو رسیدیم.
وی با بیان اهمیت جوایز مقالات، اظهار نمود: جایزه مقاله مانند این است که به جای روزمزدی، کارمزدی می کنید و برای نتیجه ارزش قائل هستید. اگر سیستم تشویقی نداشته باشیم، باید بپذیریم که نتیجه زیادی نخواهیم گرفت.
او در آخر با تکیه بر این که باید نهایت استفاده را از سیستم تشویقی داشته باشیم، اظهار داشت: خیلی بد است که رتبه علمی کاهش پیدا کند و به فرموده رهبری باید از رتبه علمی کشور صیانت نماییم. یکی از طریق های آن سیستم تشویقی و ترغیبی است و دانشجویان باید از آن بهره ببرند.




منبع:

1400/12/02
10:32:05
5.0 / 5
439
تگهای خبر: برنامه , سیستم , شركت , فرهنگ
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو