ارزیابی صدمه شناسانه فناوری نرم در اولویت علوم انسانی قرار دارد

ارزیابی صدمه شناسانه فناوری نرم در اولویت علوم انسانی قرار دارد

قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی با بیان اهمیت علوم انسانی و نقش آن در رفع مشکلات جامعه اظهار داشت: مسیر بهینه سازی فناوری نرم، ارزیابی صدمه شناسانه و اصلاح آن است و این مهم در اولویت علوم انسانی قرار دارد.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، دکتر محمدجواد هراتی در جمع هیات رئیسه پژوهشگاه «حوزه و دانشگاه» ضمن اشاره به نگاه صدمه شناسانه به فعالیت پژوهشگاه های علوم انسانی در کشور اظهار داشت: در ایران بعد از انقلاب اسلامی برای تحقق «تحول در علوم انسانی» و به منظور فهم بهتر حقیقت های انسانی و اجتماعی جامعه، مراکز فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، برنامه ریزی و سیاستگذاری تاسیس شده است که در نگاه عقلانیت فعال، این دسته از برساخته های بشری که کار تسهیل در دستیابی به اهداف معرفتی و علمی را انجام می دهند، فناوری نرم یا فناوری انسانی نامیده می شوند.
وی خاطرنشان کرد: فناوری نرم همانند فناروی سخت، برای دستیابی به چاره رفع مشکلات، ارزیابی و اصلاح صورت می پذیرد. بدین ترتیب مسیر بهینه سازی فناوری نرم، ارزیابی صدمه شناسانه و اصلاح آن و ارزیابی صدمه شناسانه فناوری نرم در اولویت علوم انسانی قرار دارد.
وی ادامه داد: در بیانیه گام دوم انقلاب هم به مبحث ارزیابی و صدمه شناسی و استفاده از تجربیات گذشته اشاره شده و عرصه فناوری نرم هم از این مطلب مستثنی نیست. ازاین رو نگاه صدمه شناسانه گام اول در عرصه تحول علوم انسانی باید مد نظر قرار گیرد.
هراتی تصریح کرد: یکی مشکلات این حوزه نداشتن رویکردمحوری مراکزی است که در زمینه تحول علوم انسانی فعالیت می نمایند و به تعبیر بعضی از اساتید نداشتن مرامنامه ای است که مبحث آنها درباره تحول در علوم انسانی مشخص نماید.
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، وی افزود: اگر مراکز علمی شیوه نامه ای داشته باشند و برخی مراکز بعنوان نقطه کانونی عمل کنند و برای دیگر محققان در حکم یک دستگاه معرفت شناسی و پارادایمی عمل کند و سایر دستگاه ها نقش مکمل و منتقد داشته باشند، مسیر بهتری بار تحول ایجاد خواهد شد. متاسفانه وقتی مراکز پژوهشی و آموزشی در ایران را بررسی می نماییم دقیقاْ نمی دانیم که این مراکز مهد کدام اندیشه و برنامه پژوهشی فراگیر و دراز مدت است.
قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی بیان داشت: در واقع اگر نگاهی به فعالیت بعضی از پژوهشگاه های علوم انسانی وابسته به وزارت علوم نگاهی بیاندازیم فهم این که با چه نگاهی مشغول فعالیت هستند، کاری مشکل است و جامعه علمی هم نمی تواند تشخیص دهد که رویکرد محوری این مراکز چیست و مهم تر این که پژوهشگاه ها هم با یکدیگر تعامل کمتری دارند و هریک برای خود مسیری جداگانه را طی می کنند.
رئیس مرکز قرآنی و علوم انسانی کشور اضافه کرد: برای رفع چنین مشکلی لزوم دارد هر یک از پژوهشگاه ها و مراکز آموزشی علوم انسانی بعد از بحث و بررسی درباره نگاههای درون سازمانی خود و سنجش قابلیت های اعضای هیئت علمی، رویکرد محوری خویش را برگزینند و آنرا محور فعالیت های پژوهشی و آموزشی خودشان قرار دهند. بدین ترتیب نقشه راه آن مرکز مشخص می شود و این مورد برای تبدیل شدن به قطب علمی آن مرکز هم کمک خواهد نمود.
دکتر هراتی عنوان کرد: ارزیابی و صدمه شناسی از فناوری نرم، رویکرد جدیدی را پیش روی علوم انسانی قرار می دهد و گام موثری در اصلاح این حوزه در جهت تحول در علوم انسانی خواهد بود.



1400/11/30
11:26:33
5.0 / 5
261
تگهای خبر: برنامه , دستگاه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
جاوید شو جاوید شو