معاون ساترا:

با تکثیر پنجره های پخش روبرو می باشیم

با تکثیر پنجره های پخش روبرو می باشیم

به گزارش جاوید شو معاون سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر گفت: در گذشته رسیدن فیلم از سینما به مخاطب عام زمان زیادی می برد اما امروز با تکثیر پنجره های پخش روبرو می باشیم.


به گزارش جاوید شو به نقل از خبرگزاری ایرنا از جشنواره فیلم فجر، نشست فرهنگی «سینما در دوران پساتلویزیون» با حضور محمد حسام پور معاون ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) و علی رجب زاده دانشیار دانشگاه صدا و سیما در روز هشتم بخش فرهنگی جشنواره برگزار شد.
معاون ساترا در این جلسه با اشاره به اینکه در عصر فراتلویزیون هستیم، اظهار نمود: اگر در چرخه تولید تا توزیع تلویزیون صحبت نماییم، می بینیم که تولید مخاطب مدنظر است، تلویزیون سنتی گرفتار افول شده که نشان دهنده دوران پساتلویزیون است.
حسام پور افزود: حالا تلویزیون های اینترنتی افزایش پیدا کرده است و تلویزیون اینترنتی بی بی سی باید با تلویزیون های مجازی روبرو شود که نشان دهنده رشد این بخش است. دوران طلایی تلویزیون ۱۹۵۰ است که هنرمندان تلویزیون را طلایی می دانستند و هنرمندان از تئاتر به تلویزیون آمدند که به علت امکان پخش زنده تئاتر این بحث بیشتر رشد یافت.
معاون ساترا بیان نمود: این تئاتر با همه مخاطبان ارتباط داشت و دوره طلایی کار کارگردانان و بازیگران بود. در دورانی تلویزیون های بیشتری عنوان شد که کیفیت آن رشد داشت و کیفیت بسیار مطرح بود و نتفیلکس هم وام گرفته از همان دوران است.
حسام پور اضافه کرد: دوران پست تی وی از نظر زیبایی شناسی اتفاقی می افتد که پیشرفت فناوری سبب اختراع تلویزیون های با کیفیت شده و پخش تلویزیون رشد می کند و در اینجا تلویزیون خویش را تا حد زیادی مثل سینما می کند.
دیجیتالی شدن تلویزیون امکان تلفیق تلویزیون و اینترنت را ایجاد می کند
حسام پور ضمن اشاره به این که دیجیتالی شدن تلویزیون امکان تلفیق تلویزیون و اینترنت را ایجاد می کند، افزود: نسل فعلی با اینترنت با تلویزیون آشنا می شود که در نسل قبل برعکس بود. در نسل فعلی مخاطبان، به علت همگرایی دستگاه ها عملا تغییر و تحولی در نگاه مخاطب ایجاد می شود. شاید در روز شما ۶ الی هفت ساعت درگیر تلویزیون باشید اما با دلیل پیشرفت گوشی شما روزانه ۱۰ ساعت را برای آن وقت می گذارید که نقش آنرا در زدگی شما بیشتر می کند.
وی ضمن اشاره به این که هر مخاطب با سلیقه خود محتوا را انتخاب نماید، افزود: اواخر سالهای ۲۰۱۰ انواع و اقسام آن شکل می گیرد. در سال ۲۰۱۱ کمتر از یک میلیون کاربر داشت و در سال ۲۰۲۰، ۱۴۰ میلیون یوزر ساخته شده است که ۳۴۰ هزار نفر مخاطب رشد بسیار زیادی داشته است. با این اتفاق ارتباط تلویزیون و سینما بیشتر می شود.
معاون ساترا در ارتباط با زیست بوم تلویزیون های آنلاین، اظهار داشت: بومی های تلویزیون مثل تلوبیون، بومی های محتوا وام گرفته از تلویزیون و بومی های آنلاین مثل فیلیمو حاضر هستند، استراتژی های توزیع فیلمهای سینمایی با گسترش تلویزیون اینترنتی تحول یافته است.
امروز با تکثیر پنجره های پخش روبرو هستیم
حسام پور افزود: در گذشته رسیدن فیلم از سینما به مخاطب عام زمان زیادی می برد اما امروز با تکثیر پنجره های پخش روبرو می باشیم. توزیع فیلم از سینما به دی وی دی ۲۰۰ روز در سال ۲۰۰۹ بود که با این نوع توزیع به ۱۲۰ روز در ۲۰۲۰ رسید.
وی خاطرنشان کرد: آیتم های موجود در فیلیمو سالانه به ۴۰ هزار آیتم می رسد که نشان دهنده رشد توزیع فیلمهای داخلی و خارجی در پتلفرم های آنلاین است. تلویزیون به دنبال این بوده است که با تلویزیون های اینترنتی تعامل داشته باشد و خود تلویزیون آخرین حلقه پخش باشد و نخستین پخش در پنجره های مجازی باشد این همکاری ها باید شکل بگیرد و در این بحث عقب تر از دنیا هستیم.
برخی سینماگران آثارشان را در پلت فرم های اینترنتی قرار می دهند
در ادامه علی رجب زاده طهماسبی دانشیار دانشگاه صدا و سیما اظهار داشت: حالا بعضی از سینماگران به دلیل سرعت بالای اینترنت که مخاطبان در اختیار دارند آثارشان را در پلت فرم های اینترنتی عرضه می دهند.
وی با بیان اینکه دنیای سینمایی امروز مخاطب محوری است، اظهار داشت: وقتی در شبکه های تلویزیونی آثار منتشر می شوند مخاطبان صرفاً دریافت کننده هستند و تنها می توانند موضوعات و شبکه خویش را انتخاب کنند اما اگر در تلویزیون های اینترنتی نگاه کنید ارتباط دوطرفه است و مخاطب خودش دریافت می کند چه چیزی ببینید و در اختیار دیگران قرار می دهد.
این دانشیار دانشگاه افزود: اگر به دوران پساتلویزیون نگاه می کنید متوجه خواهید شد مخاطب تعاملاتی هم دارد و به تبع باید برای عرضه آثار از شیوه های نوین بهره برد چونکه ما می توانیم محتوا مورد درخواست مخاطب را در اختیارش قرار دهیم.
طهماسبی اظهار داشت: یکی از قابلیت های پرطرفدار ای پی تی وی ویدئوها این است که سیستم ها برپایه درخواست های مخاطبان تولیدات می کنند و این محصول همگرایی صنعت کامپیوتر و مخابرات است. این آی پی تیوی ها در سه مدل، تولیدات را عرضه می کنند یک، می توانند به مدل تراکنشی باشد بر مبنای عرضه خدماتی که می گیرید هزینه پرداخت می کنید.
وی افزود: مدل دوم همانند subscription است که به شکل اشتراکی و آپلودی بوده و جالب است که در این مدل صدهزار آثار عرضه می شود و ما جهت استفاده از آنها از ابراز هوشمند استفاده می نماییم این مدل فیلم هایی است که هم اکنون بسیاری از کاربر ها در ایران از آن استفاده زیادی می کنند.
دانشیار دانشگاه صدا و سیما اظهار داشت: مدل سوم مدل advertising tv است مثل یوتویوب که فیلم مجانی قرار می دهد و پولشان را برساس تبلیغات شبکه ها به دست می آوردند به سادگی موسسات و سازمان ها پول های بسیار زیادی را از همین تبلیغات کسب می کنند. ازاین رو سینماگران نباید نگران پخش آثار در ای پی تیوی ها باشند چونکه این گونه هم مخاطبان با آرشیویی از محتواها هم روبرو هستند.
اگر به سینما نرویم سینماداران صدمه می بینند
طهماسبی افزود: اگر ما به سینما نرویم سینماداران صدمه می بینند. وزارت ارتباطات می تواند با به دست آوردن شرایط مختلف راه را باز کنند و سبب رشد سینما شود. یک فرد فرهنگی در خانواده می تواند افراد را به سالن سینما ترغیب کند سالن سینما یک ارزش است ما باید فضای فیلم دیدن را ایجاد نماییم سینماگران نباید نگران مخاطبان باشند چون که ما به وسیله های مختلف سالن های سینما را به خانه ها می آوریم و آن هاهم پولشان را از راه دیگر به دست می آورند.
وی افزود: بنظر من مهم ترین تاثیرات در آثار سینمایی است اگر اثری می سازید محتوای فیلمها بسیار مهم خواهد بود چونکه باید لحاظ کنید که مرز بین حقیقت و تولیدات از بین نرود، اگر اثری باکیفیت و محتوا خوب باشد هیچوقت مخاطب از دست نخواهند رفت.
این استادیار دانشگاه اظهار داشت: سینماگران با مدلهای مدرن و ارتباطی می توانند محتوا را به مخاطبان منتقل کنند و این فرصت بدون شک، فضای رشد و تعالی را فراهم خواهد نمود.


منبع:

1400/11/19
23:09:40
5.0 / 5
407
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
جاوید شو جاوید شو