راهكاری برای غلبه بر تنش های پساكنكور

آسان کردن زندگی پس از کنکور با شفقت به خود

آسان کردن زندگی پس از کنکور با شفقت به خود

کنکور، یکی از سخت ترین مراحل زندگی دانش آموزان است که چه قبل و چه پس از خود، فشارهای زیادی را به جسم و روح آنها تحمیل کرده و نگرانی های زیادی را برای والدین به ارمغان می آورد. پژوهشگران کشور برای غلبه بر این ناملایمات، استفاده از نوعی مداخله روان شناختی را سفارش کرده اند.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، همه ساله بخش قابل توجهی از دانش آموزان کشور که سرمایه های اصلی و پایدار هر کشوری محسوب می شوند، به امید کسب افق های روشن در زندگی حرفه ای و کمک به توسعه فردی و ایفای نقش سازنده در جامعه، در آزمون سراسری شرکت می نمایند. بطوریکه بنابر اهمیت آزمون های سراسری در کشور و در میان خانواده ها، موفقیت در این آزمون می تواند ضمن افزایش اعتمادبه نفس و حالات مثبت روحی و روانی دانش آموزان، سبب ایجاد انگیزه ای مستقل برای موفقیت های بعدی آنها گردد. این در حالیست که تجربه شکست در این آزمون می تواند با حالات هیجانی و عاطفی منفی همچون ناامیدی و ترس از تنبیه نهادینه شده توأم باشد.
بنا بر نظر متخصصان، زمانی که تنبیه ناشی از شکست بصورت درونی جلوه می نماید، امکان بروز پدیده ای به نام «خودانتقادی» بیشتر می شود. بطوریکه پژوهشگران در تعریف خودانتقادی، آنرا شکلی از آزار و اذیت درونی می دانند که استرس زا بوده و سبب تضعیف خود ارزشمندی در فرد می شود. در نتیجه خودانتقادی، دانش آموزان به طور معمول عملکرد خودرا ناقص می پندارند و معیارهای غیرقابل دستیابی برای خود تعریف می کنند که درنهایت می تواند نتایج منفی همچون خودارزشمندی پایین، دوری از شبکه های اجتماعی و پریشانی روان شناختی را برای آنها به همراه داشته باشد.
برای بررسی بیشتر این مساله مهم و یافتن راه هایی برای غلبه بر آن، تیم پژوهشی چهار نفره ای از دانشگاه تبریز، مبادرت به انجام مطالعه ای کرده است که در آن اثربخشی نوعی مداخله برای رفع خودانتقادی و افسردگی متقاضیان پشت کنکور مورد بررسی علمی واقع شده است.
در این مطالعه پژوهشی، پژوهشگران از مشارکت ۴۰ نفر از متقاضیان پشت کنکور که در سال ۹۹ در کلاس های آمادگی کنکور شرکت کرده بودند، بهره برده اند. مجریان این تحقیق، افراد شرکت کننده را به دو گروه «مداخله» و «شاهد «تقسیم کردند و برای گروه مداخله، طی هشت جلسه ۹۰ دقیقه ای، یک برنامه آموزشی مبتنی بر «ابراز شفقت برای خود» را اجرا نمودند و در نهایت، وضعیت آنها را با گروه دیگر مقایسه کردند.
یافته های تحقیق حاضر بیان کننده آن هستند که آموزش خودشفقتی به متقاضیان ناکام در کنکور، می تواند با کاهش خودانتقادی، مانع بروز افسردگی و مشکلات مشابه در این جوانان و سرمایه های آینده کشور شود.
بنا بر گفته های شهرام واحدی، محقق گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز و همکارانش، «نتایج بررسی های ما نشان داد که بعد از مداخله مبتنی بر شفقت، نمرات خودانتقادی و افسردگی در افراد بصورت معنادار و قابل توجهی کاهش می یابد».
آن ها می گویند: «بر اساس این یافته ها، روان شناسان، مشاوران تحصیلی و مشاوران تربیتی می توانند از چنین مداخله ساده ای در کاهش مشکلات تحصیلی و روان شناختی متقاضیان پشت کنکور استفاده نمایند».
در این تحقیق و در تبیین یافته های فوق اشاره شده است که خود شفقتی باتوجه به معنای لغوی خود، می تواند با اتخاذ نگرش غیرارزیابانه نسبت به شکست ها و نارسایی های شخصی، به بازشناسی تجارب فرد کمک نماید.
واحدی و همکارانش معتقدند: «با آموزش خود شفقتی به متقاضیان پشت کنکور به آنها کمک می شود تا با پذیرش خود و عدم تعمیم ناکامی در عملکرد به سایر ابعاد وجودی خود، آشفتگی عاطفی کمتری تجربه نمایند و این موجب می شود تا این افراد در مورد توانایی ها و صلاحیت های شخصی شان، احساسات و نگرش منفی کمتری داشته باشند و بهتر و آسان تر بتوانند با تجارب منفی کنار بیایند و کمتر خودرا سرزنش تا تحقیر کنند».
به عبارت دیگر، بر طبق این تحقیق، خودشفقتی با تغییر دیدگاه فرد در مورد خود، به وی در اتخاذ دیدگاه مثبت درباره خودش کمک می نماید و موجب می شود تا علایم منفی در رابطه با افسردگی را کمتر تجربه نماید.
گفتنی است این یافته های علمی پژوهشی را بتازگی فصل نامه مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور منتشر نموده است.




1400/11/16
23:17:16
5.0 / 5
660
تگهای خبر: برنامه , شركت , متخصص
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
جاوید شو جاوید شو