جان باردیگر سینمای تاریخی رامسر پس از دو سال خاکسترنشینی

جان باردیگر سینمای تاریخی رامسر پس از دو سال خاکسترنشینی

سینمای تاریخی هتل رامسر که دی ماه 98 در نبرد با آتش شکست خورد و خاکستر شد، بعد از دو سال خاکسترنشینی، حالا مقرر است برمبنای ضوابط میراثی، بدون تغییر در ساختار معماری احیا شود تا بار دیگر بعنوان مکان خاطره انگیز برای رامسری ها در پیشانی این شهر خودنمایی کند.


به گزارش جاوید شو به نقل از خبرگزاری ایرنا، پنجم دی ماه سال ۹۸ یکی از غم انگیزترین تصاویر فرهنگی در تاریخِ رامسر و ذهن شهروندان این شهر ثبت گردید. سالن سینما آمفی تئاتری که متعلق به دهه ۴۰ و از آثار ملی ثبت شده این شهر بود، به سبب اتصالی سیم های فرسوده برق در آتش سوخت و خاکستر شد؛ حادثه ای که سبب شد از آن زمان به بعد تماشای آن نقطه از شهر بدون سازه سفید هلالی شکل یادآور روز تلخ فرهنگی برای رامسری ها باشد.
سینمای تاریخی رامسر که سوخت، این پرسش در ذهن شهروندان نقش بست که آیا این شهر برای همیشه قسمتی از هویت فرهنگی تاریخی اش را از دست داده و خاطرات سینما و تائر رفتنشان برای همیشه به تاریخ پیوسته است یا اینکه سرانجام مسئولان فرهنگی فکری به حال این خاکسترنشین خواهند کرد؟
آخرین باری که رامسری ها این سینما تاریخی را مشاهده نمودند، حوالی ساعت ۱۱ بامداد پنجم دی ماه بود که دود ناشی از آتش سوزی فضای بالای این بنای میراثی را که بر فراز شهر قرار داشت، فرا گرفته بود. حجم دود و آتش به حدی زیاد بود که کمتر کسی در شهر رامسر بود که متوجه آن نشده باشد. از بخت بدِ سینما بود یا رامسری ها، شعله های آتش با باد شدیدی که همان لحظه با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت می وزید همدست شد تا با وجود به کارگیری تجهیزات و نیرو های زیادآتش نشانی، قدرت باد و آتش بر قدرت آب و تجهیزات آتش نشانی بچربد، بطوریکه تمامی تلاش آنان معطوف به آن شد که آتش به ساختمان اقامتی هتل که دیوار به دیوار سینما قرار داشت سرایت نکند، اما سینما و هرآنچه در آن بود در کسری از ساعت تبدیل به خاکستر شد.
فارغ از زخمی که آن روز آتش بر پیکر بنای فرهنگی و میراثی رامسر زد، تصویر تلخ تر چهره درمانده شهروندانی بود که پرشمار در فضاهای پیرامونی باغ ۳۳ هکتاری مشرف به سینما، فروریختنِ خاطراتِ چند نسل از مردم این شهر را به نظاره نشسته بودند و تنها کاری که از آنان ساخته بود، کوبیدن یک کف دست بر پشت دست دیگرشان بود.


سینما تاثر رامسر گذشته از کارکرد فرهنگیش، از منظر اجتماعی هم برای مردم رامسر با اهمیت بود چونکه همیشه نخستین انتخاب مردم برای برگزاری دورهمی های باشکوه محسوب می شد. آخرین دورهمی با شکوه در این مکان قبل از آتش سوزی مربوط به سال ۹۷ و نشست وزیر کشور وقت با شوراها و دهیاری ها کشور بود.آخرین فیلمی هم که در آن نمایش داده شد فیلم معروف « فروشنده و متری شش و نیم » بود ؛ فیلمی که برای تماشایش در آن سالهای فقارت سینما رفتن در کشور تمام صندلی ها از پیش رزرو و فروخته شده بود.
بی انصافی است اگر نگوییم سینمای رامسر تنها برای رامسری ها خاطره انگیر نبود. شهروندان شهرهای اطراف هم برای تماشای فیلم و برنامه های دیگر به این سینما می آمدند. این سینما تنها فیلم نمایش نمی داد. مردم رامسر و شهرهای اطراف گاهی تعدادی از برنامه های تلویزیونی مانند مسابقات مهم فوتبال را هم درآنجا به تماشا می نشستند. آخرین بار قبل از آتش سوزی مردم رامسر برای تماشای بازی های جام جهانی فوتبال که ایران هم در آن حضور داشت در این سالن گرد هم آمده بودند، از همان روزهای شگفتی ساز و خاطره انگیز، بازی معروف ایران و پرتقال.
سینما تاریخی رامسر تنها به خاطر تاریخی بودن یا میراثی بودن برای رامسری ها مهم نبود. این مکان خاطره مشترک زیادی برای رامسری ها ساخت و بنا بر این حوالی ظهر آن روزی که آتش و باد همدستی کرده بودند تا این مکان را در هم بکوبند، همه آنها سراسیمه در اطراف تجمع کرده بودند تا شاید بجای تماشای تصاویر دردآور فروریختن فضایی با این میزان خاطره سازی، کاری از دستشان بر بیاید.
اگر چه آن روز تلخ و خاطره سوز کاری از دست رامسری ها بر نیامد، ولی از فردای آن روز بازسازی و بازگشت این مکان تاریخی فرهنگی به کارکرد قبلی را بعنوان مطالبه شماره یک فرهنگی خود مطرح نمودند آن هم با حفظ سبک و سیاقی که با آن خاطره داشتند. بعنوان خبرنگار در همه این دو سال با هر شهروندی که مرا می شناخت، مواجه می شدم، پرسش اولش این بود « از ساخت سینما خبری نیست »؟
بازگشت امید
اگر چه در همه این مدت پاسخ مسئولان برای این پرسش شهروندان رامسری وعده بازسازی سینما بود و حتی سال قبل کلنگ بازسازی آنرا هم به زمین زدند، ولی رها کردن پروژه بعد از کلنگ زنی همه امید مردم را ناامید کرده بود که ناگهان بعد از یک سال روزنه امید باردیگر نمایان شد.
با اینکه اواخر دی ماه امسال زمانی که آتش سوزی سینما تئاتر رامسر بیست و پنجمین ماهش را پشت سر می گذاشت، عملیات اجرائی ساخت سینما یک دفعه دیگر امید را به دل رامسری ها باز گرداند، اما با وجود تاکید مسئولان بر ساخت سینما با همان شکل و شمایل قبلی، واکنش ها در فضای حقیقی و مجازی نشان میدهد تعدادی از شهروندان نسبت به ساخت بنا با همان شکل سابق تردید دارند و نگران آن هستند که ظاهر بنا به همان کیفیت گذشته از آب در نیاید و انتظارها را برآورده نکند.


سادگیم آرزوست
آنچه که همیشه جایگاه این سینما را برای رامسری ها متمایز می کرد، علاوه بر قدمت و خاطره سازی، سادگی پلان آن در عین زیبایی بود؛ سازه ای نیم دایره ای سفید که جانمایی آن در امتداد هتل جدید و قدیم رامسر در طلایی ترین نقطه شهر هم بر سایر جذابیت های آن افزوده بود. حالا رامسری ها انتظار دارند تا سینما با همان پلان و سادگی و زیبایی ساخته شود و به همین خاطر هم با وجود وعده مسئولان همچنان نگرانند و نگرانی را با یکدیگر در بین می گذارند.
یک کارشناس میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان رامسر در تشریح این وجه تمایز و ایده و فکری که پشت ساخت این سازه در این نقطه از شهر به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رامسر در تاریخ معاصر ایران همیشه محل برگزاری نشست ها در عرصه های بین المللی بود. برای مثال اجلاس کنوانسیون بین المللی تالاب های رامسر در سالن کنفرانس هتل قدیم انجام شد.
محمد قاسم کفاشی توضیح داد: از طرف دیگر همین رفت و آمدها برای برگزاری نشست ها و اجلاس ها سبب شد که مهمانخانه شماره ۲ که امروزه از آن بعنوان هتل جدید یاد می شود، در ادامه هتل قدیم ساخته شود. همزمان با ساخت بنای هتل جدید، در کنارش نیاز به ساخت فضایی با کاربری برگزاری همایشی و نمایش فیلم و تئاتر احساس شد و بنا بر این، همین احساس نیاز به ساخت سالن سینما و آمفی تئاتر منجر گردید چونکه تا قبل از این بیشتر اجلاس ها در سالن همایش هتل قدیم برگزار می شد.
کفاشی در تشریح سبک معماری این بناها هم اظهار داشت: بر خلاف برخی تصوراتی که وجود دارد، نمی توان اظهار داشت که هتل جدید و سینما ادامه سبک معماری باستان گرایانه پهلوی اول است، چونکه ما پس از انقلاب سفید از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۹ شاهد رواج سبک مدرن و پست مدرن در کشور بودیم. بنا بر این با تاکید بر چنین سبکی هتل جدید ساخته شد. در ادامه و در نیمه دوم دهه ۴۰ بنای سینما با ترکیبی از پست مدرن و معماری گذشته بوجود آمد، بطوریکه ما با بنایی نیم دایره با پنجره های قدی بلند مواجه هستیم که قدری بی قوارگی و فاقد روح بودن بنای هتل جدید را تعدیل کرد.
وی اضافه کرد: ساخت سازه سینما با همان پلان قدیمی امکان پذیر است چونکه نقشه پیچیده ای ندارد و در عین حال مستندات زیادی از آن موجود است.


بازگشت به سبک نخست
با وجود نگرانی برخی شهروندان و کارشناسان میراثی، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع رامسر تاکید دارد که بافت فرهنگی و تاریخی شهرستان رامسر سال ۱۳۷۹ به ثبت آثار ملی رسید که معنایش این است که معماری دوره پهلوی در وزارت میراث فرهنگی جز آثاری است که ارزش تاریخی و قابلیت ثبت ملی دارند.
نادر سحرخیز در واکنش به ساخت باردیگر سینما بدون تغییر و تحول، اظهار داشت: بناهایی که در بافت فرهنگی تاریخی رامسر هستند، بااینکه برخی در شرف ثبت ملی قرار دارند، در عین حال جز عرصه میراثی ما محسوب می شوند و باید آنها را ثبت شده دانست بدین سبب حق هیچگونه تغییر و تحول در آن وجود ندارد.
وی یکی از دلیلهای زمان بر شدن شروع عملیات اجرائی سینما تئاتر رامسر را تطبیق پلان با نقشه های مورد نظر میراث فرهنگی و تطبیق جز به جز نقشه جدید با مستندات گذشته برشمرد و اضافه کرد: ضمن این که مسئولان بنیاد مستضعفان نیز با میراث فرهنگی همکاری خوبی داشته اند و تا اینجا نقشه ها چندین بار از طرف مهندسین آنها برای ما ارسال شد و مورد بررسی قرار گرفت و در هر صورت نقشه ها با همان شکل اولیه تمام مراحل و ضوابط میراثی را طی کرد، ثبت نهایی شد و برای شروع عملیات اجرائی به بنیاد ابلاغ شد.
سحرخیز با ابراز خشنودی از تجهیز کارگاه و استقرار تیم اجرائی اظهار داشت: مشخصات داخلی و خارجی سینما تغییر نمی نماید. سالن و متعلاقات آن هم مانند سابق جا نمایی می شود. ضمن اینکه در دوره ای اتاقک بزرگی به این سالن اضافه شده بود که بعنوان بخش بی ارزش در نقشه جدید حذف گردیده است تا به همان شکل سابق باز گردد.


اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی
مجموعه اقامتی هتل جدید، هتل قدیم، سالن سینما، آبگرم های معدنی و بطور کلی بافت تاریخی فرهنگی رامسر بااینکه جز آثار تاریخی و ملی به ثبت رسیده است، اما کلیه این بنا در اختیار بنیاد بنیاد مستضعفان قرار دارد، بطوریکه ساخت و بهره برداری از آن هم بر عهده این نهاد است.
در همین ارتباط مدیر عامل شرکت هتل های آزادی پارسیان وابسته به بنیاد مستضعفان در سفری که اواخر دی ماه به رامسر داشت طی بازدید از شروع عملیات اجرائی ساخت سینما در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ناراحتی مردم از آتش سوزی و وقفه در ساخت سینما، اظهار داشت: طی یک سال قبل به سبب شیوع ویروس کرونا و محدودیت رفت و آمدها با شرایطی مواجه بودیم که کارشناسان طرح مطالعات می بایست برای تردد با نامه نگاری و برگ های تردد رفت و آمد می کردند. از طرف دیگر وجود چشمه های آب معدنی در بالا دست سینما و حساسیت های ژئوتکنیک سبب شد که مطالعات آن با حساسیت و وسواس زیادی دنبال و در نهایت با توجه طرح و سبک اولیه بدون هیچ تغییرات اجرائی شود.
سید علی میر امینی اضافه کرد: در جریان مطالعات برای تهیه نقشه تصمیم بر این بود که فضایی را در سطح منفی یک و منفی این سازه اضافه نماییم اما در ادامه مطالعات ژئوتکنیک، وسواس نسبت به اجرای این طرح زیاد بود و قرار شد تا سازه اولیه بدون هیچ تغییراتی اجرائی شود. ضمن اینکه در نهایت بعد از تایید نقشه ها از طرف اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران این طرح در مرحله اجرائی قرار گرفت.
وی از سینما تئاتر رامسر بعنوان عمارتی ملی متعلق به مردم یاد کرد و اظهار داشت: این طرح با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان و طی مدت زمان ۱۴ ماه بازسازی و بهره برداری می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد.
سالن آمفی تئاتر رامسر در زمینی به مساحت ۸۰۰ مترمربع در زیر بنای یکهزار و ۴۰۰ متر مربع احیا می شود.

1400/11/07
23:20:10
5.0 / 5
380
تگهای خبر: برنامه , زیبایی , سفر , شركت
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو