رئیس مركز تحقیقات رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی هشدار داد

صدمه کودکان از کرونا می تواند بسیار شدید و بلند مدت باشد

صدمه کودکان از کرونا می تواند بسیار شدید و بلند مدت باشد

به گزارش جاوید شو رئیس مرکز تحقیقات رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و عضو دبیرخانه رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ با عرضه مقاله ای در ارتباط با نتایج اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ بر جمعیت کودکان در نخستین کنگره ملی « رصد اجتماعی کووید ۱۹ » اعلام نمود: کودکان، نه تنها از کرونا صدمه می بینند، بلکه این صدمه ها می تواند بسیار شدید و بلند مدت باشد.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، دکتر مروئه وامقی در توضیح این مطلب اظهار داشت: در شروع همه گیری کرونا، در مورد کودکان همه معتقد بودند که کرونا روی کودکان تأثیر ندارد و بچه ها مبتلا نمی شوند و شواهدی هم از کشورهای چین و امریکا نشان داد که مبتلا شدن و مرگ کودکان ۱۰ تا ۲۰ برابر کمتر از میانسالان و ۲۵ تا ۱۰۰ برابر کمتر از سالمندانی است که مبتلا و بستری می شدند.
وی ادامه داد: منتها پس از مدتی متوجه شدند که این شرایط بستگی به این دارد که کودک در کجا زندگی می کند و چه بستری به منظور زندگی دارد و چه صدمه پذیری دارد و آمار و ارقام هم نشان داد که اگر کل مبتلایان زیر ۲۰ سال جهان را در حدود ۱۱ درصد داشته باشیم، این رقم در کشورهای پر درآمد، حدود ۷ درصد است.
این عضو هیات علمی دپارتمان مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی خاطرنشان کرد: در ابتدا، مبتلا شدن و مرگ و میر کودکان را به صدمه پذیری، بیماری های کودکان، تغذیه، نداشتن فرهنگ بیماری های عفونی همزمان، چاقی، مربوط می دانستند و بعد متوجه شدند که میزان ابتلا، حتی در بزرگسالان هم که در کشورهای پیشرفته زندگی می کنند، دستخوش نابرابری های اجتماعی و کمبود درآمد است.
دکتر وامقی اظهار داشت: نتایج مستقیم و غیرمستقیم در این ارتباط وجود دارد، بطوریکه فاصله گذاری و قرنطینه در دوران کرونا اثرات کوتاه مدت برای کودکان دارد و اثرات بلند مدت آن هم به علت دوران رشد کودکان، وقتی آثار شرایط کرونایی در یک دوره از زندگی آنان اتفاق می افتد، می تواند تا آخر عمر اثر خودش را باقی بگذارد.
وی ضمن اشاره به این که نتایج اجتماعی کووید در کودکان را در چهار حوزه دسته بندی کردند، اظهار نمود: در حوزه "سلامت" و نه فقط دوران کرونا و همه گیری، بلکه نداشتن غذای کافی، مشکلات سلامت روان نمونه هایی از مشکلات سلامت کودکان است و مشکلات در ارتباط با " آموزش کودکان " و آموزش مجازی و آموزش هایی که در دوران کرونا در دسترس خیلی از کودکان در جهان و همچون در ایران قرار نگرفته است و نتایج ناشی از "مشکلات اقتصادی خانواده ها" که کودکان را درگیر می کنند و مسایل در ارتباط با " ایمنی کودکان " که چه در درون خانواده و چه در فضای مجازی، خشونت های بیشتر، قطع یا کاهش خدمات حمایتی در ارتباط با کودکان و خانواده ها که صدمه های کوتاه مدت و بلندمدت بوجود می آورد و رفتن به سمت اشتغال کودکان و یا ازدواج های زودرس کودکان همچون نتایج صدمه رسان به کودکان است.
این محقق و استاد دانشگاه تصریح کرد: بنابر این، کودکان نه تنها از کرونا صدمه می بینند، بلکه این صدمه ها می تواند بسیار شدید و بسیار بلند مدت باشد و بشکل نابرابری در جوامع دیده شوند، بطوری که کشورهای توسعه یافته تلاش می کنند تا وضعیت اقتصادی خودشان را به وضعیت قبل برگردانند ولی کشورهای درحال توسعه، با مسایل در ارتباط با کاهش درآمدها دست به گریبان هستند و توزیع نابرابر واکسن وجود دارد، ضمن آنکه نابرابری در دسترسی به امکانات آموزشی در کشورهای مختلف هم مشاهده می شود.
دکتر وامقی خاطرنشان کرد: در کشور ما مطالعه زیادی در این ارتباط صورت نگرفته، بلکه یک مطالعه ملی که افراد زیر ۱۸ سال را هم در این مطالعه مورد بررسی قرار داده، وجود دارد که برپایه این مطالعه با ۱۳ هزار نمونه، سهم گروه زیر ۱۸ سال، ۹/۶ درصد از کل مبتلایان است و سهم فوت شدگان یک دهم درصد از کل مبتلایان را شامل شده، ضمن آنکه به لحاظ آموزشی، در کل کشور و در اواخر سال ۹۹، به میزان ۹/۸ درصد برای ادامه تحصیل ثبت نام کرده بودند و دلیل بازماندگان از تحصیل به علت مشکلات در ارتباط با آموزش های مجازی بود.
وی با عرضه نتایج مطالعه دیگری در همین زمینه که برای کودکان خانواده های صدمه پذیر در شهر تهران انجام شد، تصریح کرد: همه مطالعات تابحال نشان می دهند که کودکان در دوران کرونا در چهار حوزه « آموزشی، سلامت، شرایط اقتصادی و ایمنی » گرفتار مشکل شدند.
به قول دکتر وامقی، "مشکلات آموزشی به علت مشکلات آموزش مجازی، کمبود امکانات ارتباطی از راه دور و یا نبود این امکانات در مناطق دور افتاده و یا عدم امکان پرداخت هزینه اینترنت و استفاده اشتراکی در خانواده ها از این امکانات و مشکلات کودکان خانواده در این ارتباط و یا پهنای کوتاه اینترنت در بعضی از مناطق که اجازه اتصال آنان به شبکه آموزشی شاد (اصلی ترین شبکه آموزشی) را فراهم نمی کند"، کودکان و خانواده های آنان را در دوران کرونا درگیر کرده است.
وی ادامه داد: دانش آموزانی که می توانند به شبکه آموزشی وصل شوند هم از سختی کار با این شبکه و یادگیری از این منبع آموزشی، گلایه مند هستند، چون که بعضی از معلمان آمادگی برای آموزش مجازی نداشتند و مهارت آموزش مجازی ندارند و بنابراین محتوای این آموزش ها برای دانش آموزان قابل استفاده نیست و یا ضعیف است.
او همینطور اظهار داشت: ناکافی بودن پاسخگویی به مشکلات درسی، از عمده شکایت های دانش آموزان بود، ارزیابی حضور دانش آموزان در کلاس و ارزیابی تحصیلی آنان به علت آموزش های مجازی، یکی از نگرانی ها و پر استرس ترین مسایلی است که دانش آموزان به آنها اشاره کردند.
وی ادامه داد: اینترنت ضعیف و شرایط نامناسب برای دانش آموزان هم یکی از مواردی بوده که سبب سرزنش اولیاء مدارس نسبت به دانش آموزان شده است و درگیری خانواده ها با مبحث آموزش کودکان را به دنبال داشته است.
این استاد و محقق علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: شاید گفته شود که همه دانش آموزان این مشکلات را داشتند، اما اینطور نبوده است، چون که در خانواده های با درآمد خوب و مرفه، علاوه بر داشتن اینترنت پرسرعت، سامانه های مختلف برای یادگیری و آموزش دروس بکار گرفته می شود، درصورتی که برای دانش آموزان خانواده های کم درآمد این امکان وجود ندارد و یا کلا امکانات ارتباطی ندارند و یا از امکانات ضعیف برخوردار می باشند.
وی تصریح کرد: با عنایت به شرایطی که بیان شد، میتوان اظهار داشت که آموزش و تحصیل دانش آموزان در دوران کرونا بسیار آسیب دید.
این استاد و محقق دانشگاه در مورد مشکل سلامت کودکان در دوران کرونا هم اظهار داشت: به علت همه گیری و پیشگیری از انتقال بیماری، کودکان در جمع های خودشان، مدارس و اماکن عمومی حضور نیافتند و نگرانی های مختلف آنان از شرایط و امکاناتی که آیا می تواند با نیازهای آموزشی آنان همراهی کند، سبب تأثیر بر سلامت روانی کودکان داشته است.
به نقل از دانشگاه علوم توانبخشی، وامقی ضمن اشاره به ضرورت توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران به وضعیت سلامتی کودکان دارای معلولیت هم اظهار نمود: خانواده های این کودکان از ابتدا با تعطیلی خیلی از مراکز توانبخشی مواجه گشتند و یا برای تردد به مراکز، مجبور به استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو بودند که در بعضی خانواده ها که وسیله شخصی نداشته و امکان هزینه کردن هم نداشتند، مشکلاتی را در بر داشت.
وی خاطرنشان کرد: در دوران کرونا، بیکاری برخی خانواده ها، نداشتن درآمد کافی، فقری که برخی خانواده ها گزارش می کردند، بسیار دردناک بود و در این شرایط مسلما وقتی کودک در یخچال را باز می کند و می بیند چیزی در یخچال نیست، فشار مضاعفی را باید تحمل کند، علاوه بر این که بحث "روابط درون خانواده" و خشونت، یکی از تاثیرات آن برای کودکان بود.
او در آخر سخنرانی خود و در جمع بندی مطالب بیان شده، اضافه کرد: کودک بودن، به خودی خود، صدمه پذیر است و در خانواده کم درآمد بودن، صدمه پذیری مضاعف دارد. چون که مسایل کودکان دیگر، برای این خانواده ها تشدید می شود و اگر کودکی باشد که کم درآمد باشد و جزو خانواده های افغان و یا دارای مادر سرپرست خانواده باشد که در دوره کرونا، شغل خویش را هم از دست داده باشد، سبب خواهد شد که شرایط برای کودکان بسیار دشوار شود و لذا، باید هر چه سریعتر به فکر کودکان خانواده های کم درآمد بود، چون می تواند نتایج جبران ناپذیری برای نسل آینده داشته باشد.




منبع:

1400/10/23
11:53:26
5.0 / 5
680
تگهای خبر: اینترنت , برنامه , خدمات , سلامت
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
جاوید شو جاوید شو