تأثیر حمایت اجتماعی بر زنان و مردان مبتلا به دیابت

تأثیر حمایت اجتماعی بر زنان و مردان مبتلا به دیابت

به گزارش جاوید شو نتایج یک تحقیق نشان داده است ارتباط مثبتی میان حمایت اجتماعی درک شده باکیفیت زندگی در رابطه با سلامت مبتلایان دیابت نوع دو وجود دارد.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، حمایت اجتماعی به مفهوم امکاناتی است که دیگران برای فرد فراهم می کنند و سبب می شوند آن فرد باور کند که بعنوان عنصری پرارزش و دارای شان، مقبول و مورد احترام و علاقه ی دیگران در داخل اجتماع است و در حین درماندگی و گرفتاری می تواند به مساعدت آنها امیدوار باشد.
بد نیست بدانید که بخش مهمی از پژوهش های در رابطه با این مقوله در ارتباط با نقش حمایت اجتماعی در سلامت افراد بوده است، بدین سان که درک بیشتر حمایت اجتماعی در افراد باعث افزایش کیفیت زندگی آنها در ابعاد مختلف سلامت میشود.
مرکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت، با استفاده از اطلاعات مطالعه قند و لیپید تهران، طی پژوهشی به بررسی این مورد در افراد مبتلا به دیابت نوع2 پرداخته است.
دیابت یکی از بیماری های شایع غیرواگیر است که ناتوانی های مختلف و برگشت ناپذیری در مبتلایان بوجود می آورد و خود مراقبتی یکی از اصول کنترل بهتر این بیماری و کاهش هزینه ها در ابعاد فردی و اجتماعی حاصل از عوارض آن بشمار می رود. یعنی هرچه فرد خودمراقبتی دقیق تری داشته باشد، از کنترل بهتر بیماری و نتیجتا سلامت بهتری برخوردار بوده و نه تنها شخصا کیفیت بهتری از زندگی را تجربه میکند، بلکه هزینه های ناشی از ناتوانی های وی برای خانواده و جامعه و نظام سلامت هم کاهش میابد. بنابراین پیدا کردن روشهای موثر در افزایش این خود مراقبتی میتواند بعنوان یک اولویت بهداشتی مطرح باشد.
دکتر پریسا امیری، رئیس این مرکز تحقیقاتی در مورد این پژوهش بیان نمود: یافته های این مطالعه، سطح بالاتر حمایت اجتماعی درک شده از جانب خانواده را در مردان در مقایسه با زنان نشان داد. علاوه بر تفاوت های جنسیتی مشاهده شده در میزان حمایت اجتماعی ادراک شده از منابع حمایتی مختلف، نتایج مطالعه حاکی از ارتباط مثبت حمایت اجتماعی درک شده باکیفیت زندگی در رابطه با سلامت در مبتلایان به دیابت نوع 2 بود که این ارتباط از یک الگوی جنسیتی پیروی می کرد، به صورتی که ارتباط مذکور در مردان تنها در بعد روان شناختی و در زنان در هر دو بعد جسمانی و روان شناختی مشاهده شد.
این عضو هیات علمی اضافه کرد: نتایج این تحقیق بر لزوم ارتقاء حمایت اجتماعی بیشتر بخصوص در زنان مبتلا به دیابت، به علت تأثیر گسترده تر حمایت درک شده بر ابعاد جسمانی و روان شناختی سلامت آنان تاکید می کند.




منبع:

1400/08/10
09:45:51
5.0 / 5
999
تگهای خبر: سلامت , كیفیت
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو