پژوهشگر دینی:

نهج البلاغه بزرگترین معمار و معلم زندگی بشر است

نهج البلاغه بزرگترین معمار و معلم زندگی بشر است

مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر دینی با تاکید بر این که نهج البلاغه بزرگترین معمار و معلم زندگی بشر است اظهار داشت: حضرت علی (ع) بالاترین معمار رستگاری بشریت در تمامی زمینه های و عرصه های زندگی فردی و اجتماعی بشری است.


مجید زجاجی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: اگر فردی بخواهد به زیبایی ذات شخصیت امیرالمومنین(ع) را، نه فقط شخصیت بلکه منطق و جایگاه آن حضرت در اسلام و بالاترین معمار بشریت در تمامی زمینه ها پس از پیامبر(ص) را بشناسد و بداند باید به نهج البلاغه مراجعه کند.
وی با اعلان اینکه این کتاب شریف انسان را به شناخت شخصیت مولا رهنمون و در زندگی هدایت می کند، گفت: روایت ها و تاریخ نیز از معرفی شخصیت امیرالمومنین(ع) سخن های فراوانی دارد.
مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که تمامی حرکت ها، رفتار و کردار امام علی(ع) و سخنان آن حضرت هر کدام مجموعه ای باارزش است که می توان هزاران ارزش از آن استخراج کرد، گفت: برای مثال امیرالمومنین(ع) در حوزه عدالت اجتماعی که زمینه های مختلفی همچون عدالت اقتصادی، سیاسی، معنوی روحی روانی سخن فرموده است.
اقتصاد اسلامی اقتصادی برمبنای استخراج صحیح از قرآن و عترت
زجاجی، عدالت را بدون افراط و تفریط دانست و اظهار داشت: منظور از عدالت اقتصادی، اقتصادی اسلامی به مفهوم واقعی کلمه و استخراج صحیح آن برمبنای قرآن و عترت است که هیچ اقتصادی در دنیا بالاتر از این نوع اقتصاد نیست و سایر اقتصادهای موجود در نوسان و با ایجاد اختلاف طبقاتی وجود دارد.
وی با اشاره به این که اقتصاد بدون عدالت منظور نظر امام علی(ع) فقرا را فقیرتر، سرمایه داران مرفه را مرفه تر و زورگویان را زورگو تر می کند، افزود: این اقتصاد سالمی نیست و در نگاه کلی، اقتصاد سالم، اقتصادیست که از مجامع عمومی رفع نیاز کند.
به گفته وی، بر پایه کلام امیرالمومنین (ع) عدالت اقتصادی در مصرف نیز یعنی این که نباید کالا و محصول خوب و عالی را روی جعبه و کالای بد را زیر آن پنهان کرد و به مردم فروخت، بلکه باید کالاهای خوب بدون تفاوت در افزایش قیمت و تبعیض بین فقیر و غنی به دست تمامی مردم برسد.
سخنران نشست های مذهبی با تاکید بر این که امام علی(ع) در نگاه به تمامی اقشار جامعه عدالت را رعایت می کرد، اشاره کرد: آن حضرت بعد از جنگ صفین خانواده عمار یاسر را بعنوان رزمنده جنگ تفقد و حمایت کرد.
عدالت امام علی(ع) حتی به پیرمرد نصرانی
زجاجی با یادآوری این که حضرت علی (ع) هنگام مشاهده پیرمرد فقیری درحال گدایی دستور دادند که وی را از بیت المال تامین و زندگیش را بهبود بخشند، افزود: آن حضرت وقتی گدایی پیرمرد فرتوت و نابینا را دید و پرسید این مرد کیست و چرا گدایی می کند که در جواب گفتند نصرانی است؛ آن حضرت فرمود: "تا آن زمان که قدرت کار کردن داشت از او کار کشیدید و اینک که پیر شده و قدرت کار کردن ندارد، از تامین روزیش دریغ می ورزید؟"از بیت المال زندگی او را تامین کنید و حتی امام حسن (ع) نیز پرداخت این مقرری را در زمان خود به آن پیرمرد ادامه داد.(مَرَّ شَیخٌ مَکفُوفٌ کَبیرٌ یَسألُ. فَقالَ أمیرُالمُؤمِنینَ: ما هذا؟ فقالُوا: یا أمیرَالمُؤمِنینَ! نَصرانیٌّ. فَقالَ: استَعمَلتُمُوهُ حَتّی إذا کَبُرَ و عَجَزَ مَنَعتُمُوهُ، أنفِقُوا عَلَیهِ مِن بَیتِ المالِ)"
وی این حرکت و تفکر امام علی (ع) را در آن زمان همان پشتوانه بیمه در برهه فعلی عنوان و افزود: از این حرکت می توان نتیجه گرفت نگاه امیرالمومنین (ع) به ارزش ها در قالب عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تربیتی و معنوی نمود دارد و اهمیت به ارزش های مثبت و تحقق آن عامل گسترش عدالت در جامعه است.
زجاجی با تاکید بر این که همگان با فهم بسیار عالی این مسایل و اجرای زیبای آن در زندگی فردی و اجتماعی می توانند سعادت و سلامت خود، خانواده و جامعه را تضمین و محقق کنند، گفت: اگر ارزش های جامعه مثبت باشد آن جامعه نیز به سمت رفتار و عملکرد مثبت و اگر ارزش های آن منفی باشد به سمت رفتار منفی می رود.
به گفته وی، مبحث عوامل ارزش ها، موارد افت ارزش ها و رشد آن، تاثیرگذاری زمان و مکان در ارزش ها و نقش حاکمان در ایجاد ارزش ها و روند و رشد آن، نقش مردم در تحقق ارزش ها برای هدایت جامعه و افراد در نهج البلاغه بسیار قابل تامل و توجه است.
ابقای ظلم در منطق امیرالمومنین(ع) ممنوع است
نویسنده و مولف بیش از ۵۰ اثر دینی و معارفی درباره ظلم و ظالم نیز در کلام مولا علی (رع) اضافه کرد: آن حضرت در بحث حکومت اسلامی لحظه ای با معاویه کوتاه نیامد و حتی وقتی بطور ظاهری خلافت را به او دادند آن حضرت معاویه را با وجود اصرار اطرافیان بر حکومت شام ابقا و قبول نکرد و در پاسخ فرمود من حتی برای یک لحظه به ابقای ظلم کمک نمی کنم.
وی با تاکید بر ممنوع بودن ابقای ظلم در منطق امام علی(ع) اضافه کرد: نظیر این بحث همان مساله تاریخی اجاره دادن شترهای صفوان جمال به حاکم در زمان امام موسی بن جعفر(ع) است که صفوان جمال نزد حضرت می آید و حضرت موافقت نمی کند و می فرماید همین اندازه که حاکم سفر برود و برگردد، اجاره را بدهد و تو منتظر باقی ماندن آن هستی؛ همین اندازه یعنی باقی ماندن ظلم تا این اندازه نیز ابقای ظلم جایز نیست.
به گفته وی، ظلم در هر زمان و مکانی شکل های متفاوتی دارد و در برهه فعلی صهیونیست، آمریکای جنایتکار و ایادی دست نشانده آنان ضد مردم مظلوم و مسلمان دنیا توطئه و زمینه ظلم را فراهم می کنند، بدین جهت باید چگونگی برخورد با این ظالمان جنایتکار را در جلوگیری از ابقای ظلم تبیین کرد.
شهرستان کاشان از ۲۱ مهر ۱۳۹۹ به مدت ۲ سال بعنوان اولین پایتخت نهج البلاغه کشور نام گذاری شده است؛ افزون بر ۵۰ نفر حافظ نهج البلاغه، یک هزار و ۲۰۰ نفر حافظ بخش هایی از این کتاب ارزشمند، ۲۰۰ نفر حافظ کل قرآن مجید و ۱۵ نفر حافظ کل صحیفه سجادیه در شهرستان کاشان آموزش دیده اند.

1400/06/16
11:02:05
5.0 / 5
210
تگهای خبر: زیبایی , سفر , سلامت , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
جاوید شو جاوید شو