آیت الله رشاد در همایش بین المللی بیوتكنولوژی:

تغییر در خلقت اگر در جهت تکمیل آن باشد، جایز است

تغییر در خلقت اگر در جهت تکمیل آن باشد، جایز است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه برخی بر عدم تغییر خلقت تاکید دارند، اظهار داشت: اگر بعنوان یک انسان مومن این امر را بپذیریم، نمی توانیم در حوزه زیست فناوری مطالعه، آزمایش و تحقیق نماییم و این در شرایطی است که هر آنچه که در اطراف خود داریم، حاصل تغییر در خلقت است و هر آنچه که در جهت تکمیل خلقت باشد، جایز خواهد بود.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا آیت الله علی اکبر رشاد در دوازدهمین همایش و چهارمین همایش بین المللی بیوتکنولوژی ضمن اشاره به درگذشت دکتر بهزاد قره یاضی، اضافه کرد: ازدست دادن دکتر قره یاضی سبب تاسف است؛ چون که وی یکی از چهره های اثرگذار در توسعه بیوتکنولوژی بوده که در فاجعه بیوتکنولوژی از دست دادیم.
وی ضمن اشاره به بعضی از نظرات که مانع از ورود به حوزه مطالعات زیست فناوری می شود، اظهار نمود: در ادیان و مذاهب مختلف به تعابیر و زبان های مختلف این مسئله از ناحیه بعضی از اصحاب ادیان مطرح می شود که فعالیت زیست فناورانه و فرایند زیست فناوری نوعی تغییر و تصرف در خلقت است و خلق، میدان و مجال خداست و برخی به قبح و زشتی تغییر خلقت فتوا می دهند.
رشاد تصریح کرد: در بین بعضی از فقهای ما این مسئله به حدی برجسته شده است که در حد یک قاعده فقهی آنرا بیان می کنند و می گویند تصرف در خلقت، تغییر در آن است و تغییر خلقت جایز نیست. از نظر کسانی که قائل به این مسئله هستند، این مسئله مبنای فلسفی و هم مبنای الهیاتی و کلامی دارد و بعضی استدلالات عرفی و عقلانی بر مسئله تغییر خلقت قائل می شوند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در قرآن آمده است که شیطان به انسان های گنهکار و عاصی و طغیانگر دستور می دهد که خلقت خدا را تغییر دهند، اظهار نمود: وقتی بنا باشد به امر شیطان امری صورت گیرد، ممنوع می باشد و انسان متعبد و مؤمن نباید از شیطان پیروی کند.
رشاد با اشاره به اینکه بعضی از این آیه این معنا را می گیرند که منظور از تغییر، تغییر در خلقت خداوند است، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن برخی دیگر هم به آیه فطرت تمسک می جویند و بر مبنای آن این قاعده فقهی و مبنای حقوقی کلی را بیان می کنند که تغییر در خلقت جایز نیست و نمی توانیم ژن ها را جا به جا نماییم.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: اگر قرار باشد این مطلب را بپذیریم، بعنوان یک انسان مؤمن نمی توانیم در حوزه زیست فناوری مطالعه، آزمایش و تحقیق نماییم و این در شرایطی است که معنای این آیات این گونه نیست.
وی افزود: قرآن حکایت از آن دارد که شیطان در حوزه شریعت انسان را تهدید کرده است؛ چون قبل و پس از آن خدا در قرآن از شریعت سخن به میان آورده است و این آیه تاکید دارد که شیطان می گوید من انسان های بدسرشت را وادار به تغییر در شریعت می کنم و در این خصوص هم چندین روایت داریم که به این گونه تعبیر شده است.
رشاد، با تکیه بر این که شیطان، انسان های بد سرشت را وا می دارد که دین خدا را تغییر دهند، اظهار نمود: آیات قرآن باید به درستی تعبیر شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: از طرفی در دوران پیش از اسلام و در دوران جاهلیت قربانی کردن در مقابل بت ها رسم بود و مردم برای این امر، بر روی قربانیان خود که گوسفند است، نشانه ای می گذاشتند، مثلاً گوش آنرا می بُریدند. احیانا مراد از این بخش قرآن آن باشد که در خلقت خدا نقص ایجاد نشود.
وی تصریح کرد: در صورتیکه تغییر در خلقت به سمت فروکاستن باشد و نه در جهت تکامل و فرگشت، قبیح است.
وی بیان این که اینکه خداوند امور خویش را با کاربست ابزارها و اسباب انجام می دهد، اظهار نمود: بعنوان نمونه برای بارور شدن نخل ماده، فعالیت زنبورها و یا وزش باد منجر به بارور شدن نخل ماده خواهد شد و در صورتیکه انسان در جهت تکمیل و خلقت اقدام نماید، مشابه ابزار خداوند عمل کرده است.
رشاد خاطرنشان کرد: انسان جزو ابزارهای الهی برای جریان های الهی است و اختراعات انسان، ابداع نیست؛ بلکه کشف قوانین خلقت است و انسان قانون جدیدی برای خلقت وضع نمی کند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: اگر قرار باشد تغییر در خلقت رخ ندهد، گندم همچنان گندم باقی می ماند و این سوال مطرح است که آیا میتوان بدون تصرف در خلقت زنده ماند. به اطراف خود نگاهی بیندازید و هر آنچه که در اطراف خود دارید، حاصل تصرف در خلقت است.
وی با اشاره به اینکه ما حق نداریم منابع طبیعی را تخریب نماییم، تصریح کرد: ما اجازه نداریم منابع را نابود نماییم و نسل های آینده از آن محروم شوند و بر مبنای قوانین اشتراک، ما بعنوان یک نسل نمی توانیم بیشتر از سهم خودمان در طبیعت تصرف نماییم و به اندازه سهم خودمان اجازه داریم از منابع بهره برداری نماییم.



1400/06/01
21:21:36
5.0 / 5
156
تگهای خبر: فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
جاوید شو جاوید شو