تاثیر یوگا بر نحوه زایمان و نتایج حاملگی

تاثیر یوگا بر نحوه زایمان و نتایج حاملگی

جاوید شو: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین در یک مطالعه تاثیرات یوگای حاملگی را مورد بررسی قرار دادند.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، ورزش در دوران حاملگی یکی از طریق های مناسب برای کاهش عوارض حاملگی همچون بی خوابی، احساس خستگی، افزایش بی رویه وزن مادر، دردهای پشت و پایین کمر، دردهای لگنی، یبوست، عدم کنترل ادرار، افزایش فشارخون، دیابت حاملگی، افسردگی و اضطراب است.

یوگا در دوران حاملگی به مادران آبستن اجازه می دهد ارتباطات خویش را با ذهن، بدن، روح و جنین ایجاد کنند. انجام یوگا در دوران حاملگی می تواند خطر مبتلا شدن به زایمان زودرس، محدودیت رشد داخل رحمی و پره اکلامپسی (فشار خون بالای بارداری) را کم کند، همینطور سبب کاهش احتمال تولد سزارین اورژانسی و خطر مرگ جنین ناشی از آن می شود.

با توجه به این که یوگا بارداری، تکنیکی غیر تهاجمی با عوارض جانبی اندک است و همینطور توسط اغلب زنان آبستن قابل اجرا می باشد، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین با انجام یک مطالعه تأثیر یوگا بر نتایج زایمان، پیامد حاملگی و پیامد نوزاد را بررسی کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که تمرینات یوگا بر میزان القاء زایمان طبیعی تأثیر معناداری دارد. همینطور تمرینات یوگا بر پیامد زایمان زودرس در حاملگی در گروه آزمون تأثیر معناداری وجود داشت و سبب کاهش زایمان زودرس شد.

در این مطالعه حدود ۸۳ درصد از زنان گروه یوگا و نزدیک به ۶۶ درصد از افراد گروه کنترل زایمان طبیعی داشتند و مابقی به دلایلی مختلف سزارین اورژانسی انجام دادند. بررسی ها نشان داد که این اختلاف از نظر آماری مفهوم دار است.

همینطور تمرینات یوگا بر وزن نوزادان زنان نخست زا تأثیر مفهوم داری داشت. یافته ها نشان داد که یوگا بر کاهش مدت زمان شروع درد تا زایمان طبیعی هم موثر است.

پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد می کنند مطالعه ای با حجم نمونه بیشتر با در نظر گرفتن سایر عوامل مؤثر بر نتایج زایمان و نوزادان و استفاده از مقیاس های دیگر صورت گیرد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «مقایسه تأثیر یوگا آیینگر و هاتا بر نتایج زایمان در زنان آبستن رجوع کننده به مرکز درمانی منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قزوین» در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور انتشار یافته و لیلا دهقانکار، لیلی یکه فلاح، پیمان نامدار، فرشته گلستانه، صغری طاهری، فرحناز محمدخانیها؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.





منبع:

1400/06/01
08:52:40
5.0 / 5
956
تگهای خبر: سلامت
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
جاوید شو جاوید شو