فرهاد مجیدی باشیم یا وین رونی؟

فرهاد مجیدی باشیم یا وین رونی؟

به گزارش جاوید شو «مداركت را بده. بذار فیلم بگیرد. چون مربی استقلال هستی من باید خجالت بكشم بگویم فوت كن؟ مگر تو كی هستی كه باید خجالت بكشم؟ مدارك كو؟ نداری؟ می رویم پاركینگ».



این همه ی واكنش و صحبت های مأمور راهنمایی و رانندگی است كه اتومبیل فرهاد مجیدی را كه بیشتر از یك ماه است مربی تیم استقلال شده، متوقف می كند. این صحبت ها در فیلمی كه از جانب بازیكن سابق استقلال ضبط و در صفحه اینستاگرامش انتشار یافته، گفته می شود.

فرهاد مجیدی با انتشار ویدئویی از صحبت های خودش با مأمور راهنمایی و رانندگی در صفحه اینستاگرام خود، نوشت: «متاسفانه بعضی افراد بجای انجام وظیفه، مردم آزاری یاد گرفته اند. ما امنیت شهر و مردم رو از تلاش و جانفشانی عزیزان ناجا داریم. دیشب پس از سفر اهواز و خروج از فرودگاه مهرآباد، در یكی از اتوبان های تهران به سمت منزلم در حركت بودم كه با ایست ناجا توقف كردم. مأمور مربوطه بلافاصله پس از توقف من در كمال بی تربیتی و توهین از من درخواست تست الكل كرد!!! من هم تست دادم و وقتی كه گفتم من از اهواز و فرودگاه آمدم نه مهمانی و فهمید كه من در حال فیلم گرفتن از ادبیات نامناسبش هستم با بی تربیتی و دروغ گفت سرعت شما زیاد بوده!!!! و ماشین رو به سبب سرعت زیاد توقف كرد. من هم به قانون احترام گذاشتم اما كلیه مكالمه رو فیلم گرفتم تا برای برخورد با مأمور خاطی تحویل مراجع مربوطه بدم. ادبیات نامناسب و نحوه ایستادن این مأمور انگار دنبال دعوا بوده گویای همه چیز است. بدینوسیله از مسئولین محترم ناجا، سردار رحیمی فرمانده دوست داشتنی و محترم تهران بزرگ خواهش می كنم با افرادی كه وجهه و زحمات ناجا رو با رفتار بی ادبانه خودشون خراب كرده برخورد كنند.»

او ساعتی پس از این اتفاق در پست دیگری نوشت: «سلام. عزیزانی كه منو می شناسند میدونند اهل حاشیه نبوده و نیستم اما در اتفاق دیشب از دو جهت احساس وظیفه كردم تا مبحث را منعكس كنم. یكی به خاطر حیف شدن و نادیده گرفتن زحمات شبانه روزی پلیس بویژه سایر نیروهای خدوم راهور كه در سرما و گرما شرافتمندانه زحمت می كشند و دوم مردم گرفتاری كه شب عید با كلی فشارهای اقتصادی و مشكلات، امكان دارد مثل من گیر این مأمور وظیفه نشناس بیفتند و فرصت و مجال انتقال و بیان مظلومیت و حق شهروندی خویش را نداشته باشند بنا بر این كه سخنگوی مردمم باشم این فیلم را منتشر كردم و باید بگم اكثراً من و دوستانم و حتی هنرمندان همواره مورد احترام و لطف پلیس بوده و هستیم و واقعاً دنبال و متوقع چشم پوشی جرایم و توجه بیشتر نیستم اما احترام و ادب حق مردم است و امیدوارم شاهد رفتارها و برخوردهای اینچنینی نباشیم راهور ویترین پلیس است و عملكردش كاملاً زیر ذره بین مردم، اما خیلی خوشحالم رئیس پلیس مردمی پایتخت كه حس پدرانه ای به مردم تهران داده با تدبیر و پیگیری و در جریان قرار گرفتن كامل داستان، روز جمعه و در نخستین فرصت وارد مبحث شدند و حرف های من و گویا مأمور مربوطه را شنیدند و تصمیم گرفتند از پیگیری، دلسوزی و سرعت عمل سردار رحیمی و دفتر ایشان ممنونم امیدوارم همه ما به وظایف خود آشنا باشیم و با كوتاهی خودمان زحمات كلی از همكارانمان را خدشه دار نكنیم.»

این پست های وی واكنش های خیلی از كاربران را در برداشت و خیلی از حركت مأمور راهنمایی و رانندگی كه وظیفه اش را انجام داده، حمایت كردند و زیر پست های وی سوال هایی از این دست كه «مگه تو كی هستی كه نباید ازت تست می گرفتن آقای مجیدی؟!!!» یا «فك كردی چون آدم معروفی هستی قانون واست عوض میشه؟» را مطرح كرده اند.

جانشین فرمانده ناجا هم به این مورد واكنش نشان داد و اظهار داشت: «بحث ما فراتر از یك فرد است و تاكید این است كه باید تمام جامعه نسبت به این مساله حساس باشند. اینكه یك نفر در مقابل مأمور قانون كه در حال انجام وظیفه است بایستد و با افتخار فیلم آنرا منتشر كند چه نتیجه ای خواهد داشت؟ مأمور ما در اتوبان خودرویی را صرف نظر از اینكه متعلق به چه كسی است به سبب رانندگی با سرعتی بیشتر از ۱۳۰ كیلومتر بر ساعت متوقف می كند و بعد از توقف راننده می گوید من فلانی هستم. هر كسی كه می خواهی باش! افراد هر چه بزرگ تر و معروف تر باشند اتفاقاً باید در مقابل قانون خاضع تر بوده و بیشتر به آن تمكین كنند. نه اینكه گمان كنند قانون برای آنها نیست. مأمور ما به وظایف خود عمل كرده است. خوشبختانه دیدیم كه افراد زیادی به این مورد معترض شده و در شبكه های مختلف اجتماعی هم زیر همین ویدئو كامنت گذاشته بودند و اعتراض كرده بودند و این نشان داده است كه الحمدالله وجدان عمومی مردم با پلیس همراه است».

سردار ایوب سلیمانی درباره اینكه آیا شكایتی از این فرد صورت گرفته است یا خیر؟ اظهار نمود: «این حادثه دو شب قبل رخ داد و روز گذشته هم تعطیل بود و امروز این مساله را بررسی خواهیم كرد كه آیا نسبت به پیگیری حقوقی این فرد اقدام نماییم یا خیر».

شاید بتوان این رفتار فرهاد مجیدی را با «وین رونی» كاپیتان سابق شیاطین سرخ مقایسه كرد كه دو ماه پیش برای ورود به ورزشگاه و تماشای بازی منچستر با هادرسفیلد مثل همه ی تماشاگرانی كه وارد ورزشگاه می شوند، بازرسی بدنی شد. مهاجم سابق اورتون و منچستر یونایتد نسبت به این اتفاق اعتراضی نكرد و همین رفتارش كه خودش را یك شهروند مثل دیگر شهروندان می داند، باعث خبرساز شدنش در رسانه ها شد. این بازیكن كه سال قبل بازنشسته شده، شاگرد شخصیت های ورزشی سرشناسی همچون الكس فرگوسن، لوئیس فان خال و ژوزه مورینیو بوده است.

ابوالفضل بجانی - پژوهشگر ورزشی - درباره تحلیل حركت مربی تیم استقلال به ایسنا اظهار داشت: مدتی برای فرصت مطالعاتی در بعضی از دوره های آموزشی به جمهوری چك سفر كردم. وسط كلاس و در حین تدریس سه نفر درِ كلاس را باز كردند، داخل نیامدند و رفتند. پس از آنكه رفتند، مدرس گفت وزیر آموزش جمهوری چك در میان این افراد بود و جهت بررسی چگونگی برگزاری دوره آمده بود. منظور از بیان این خاطره این بود كه وزیر آموزش این كشور بدون هیچ تشریفاتی و خیلی عادی سر زد و رفت اما ما در بعضی از جاها از شهرت و پست خودمان سوءاستفاده می نماییم و این رفتار منحصر به فرهاد مجیدی هم نیست.

او افزود: حتی می بینیم یك معلم در بسیاری موارد از موقعیت خودش استفاده می نماید و می گوید من فرهنگی هستم. در واقع می خواهد از جایگاه شغلی خود استفاده نماید. این مورد در كشور ما رایج است و هر شخصی هر جایگاهی دارد می خواهد از آن استفاده نماید. من فرهاد مجیدی را به صورت فردی مقصر نمی دانم چونكه فرهنگ جامعه ما چنین است كه می توانیم از شهرت و جایگاه خودمان برای دور زدن قوانین استفاده نمائیم.

بجانی افزود: من دوران خدمتم را در راهنمایی و رانندگی گذراندم. بارها و بارها دیدم هنرپیشه های سینما و تلویزیون یا چهره های ورزشی بخصوص بازیكنان فوتبال با معرفی خودشان و جایگاهشان درخواست می كردند كه اجازه ورود آنها به محدوده ی زوج و فرد ترافیك داده شود و جریمه نشوند. حتی بعضی از سربازان هم در برخورد با سلبریتی ها كارشان را به درستی انجام نمی دادند و بنا بر این است كه وقتی یك افسر، كار خودش را به درستی انجام می دهد، مسئله ساز می شود. با اینكه معتقدم حركت فرهاد مجیدی كار اشتباهی بوده است اما فكر می كنم باید این مسائل را در فرهنگمان بررسی نماییم. وقتی برای یك بازیكن فوتبال ارزش بیشتری قائل می شویم باعث می شود این فرد هم جایگاه خودش را نشناسد.

او بیان كرد: حتی دانستن شغل افراد در گفت وگوی محاوره ی روزانه ما تغییر به وجود می آورد. بنا بر این فردی كه می بیند حتی بیان شغلش می تواند تأثیری در برخورد با او داشته باشد، می كوشد از جایگاه خودش استفاده نماید. متأسفانه فرهاد مجیدی هم كه یك فوتبالیست سرشناس است گرفتار این سوءتفاهم شده كه جایگاهش فراتر از قانون است. فیلمی هم كه منتشر نموده، نشان دهنده این است كه افرادِ مثل او خودشان را بالاتر از قانون می بینند. اگر فكر می كرد كار اشتباهی انجام داده اساساً این فیلم را منتشر نمی كرد.

او كه دبیر آموزش و پرورش هم هست، با اشاره به اینكه خیلی از این افراد متوجه نقش و جایگاه خودشان نیستند، اظهار داشت: چند روز پیش در یكی از مدارس ابتدایی یكی از دانش آموزان حركتی انجام داد و وقتی از او دلیل رفتارش را پرسیدم، اسم یكی از بازیكنان فوتبال را آورد و گفت او هم چنین حركتی را در جام ملت ها انجام داد و تنبیه هم نشد و هیچ اتفاقی نیفتاد. بازیكنان فوتبال گاهی اوقات متوجه جایگاهی كه دارند نیستند. آنها در مرحله ی اول باید متوجه باشند كه رفتارشان برای نوجوانان، جوانان و افرادی كه توانایی تحلیل عمیق ندارند، الگو است.

این پژوهشگر ورزشی معتقد است: از طرفی من معتقدم این افراد آموزش ندیده اند. همه ی باشگاه های ما، باشگاه های «ورزشی» و «فرهنگی» هستند اما چه برنامه ها و آموزش های رفتاری اجتماعی برای این سلبریتی ها در باشگاه های ما وجود دارد؟ وقتی آموزش و نظارتی در این زمینه نداریم شاهد چنین رفتاری از آنها هستیم. باید این فرهنگ جا بیفتد كه اگر خطایی از سلبریتی ها سر می زند حتماً اعمال قانون عمیق تر و نظارت بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد تا درس عبرتی برای افرادی كه از سلبریتی ها الگوبرداری می كنند، باشد و بدانند نقض قانون چه پیامدهایی می تواند داشته باشد.




1397/12/14
14:54:21
5.0 / 5
4852
تگهای خبر: ادبیات , برنامه , سفر , فرهنگ
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
جاوید شو جاوید شو