وزیر علوم:

نظارت و ارزیابی مؤسسات پژوهشی به هدفمندی آنها کمک می نماید

نظارت و ارزیابی مؤسسات پژوهشی به هدفمندی آنها کمک می نماید

به گزارش جاوید شو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این که یکی از توفیقات این دوره از وزارت، ورود به بحث نظارت و ارزیابی موسسات پژوهشی بوده است، اظهار داشت: این مهم به هدفمندی موسسات پژوهشی کمک شایانی می کند.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، دکتر منصور غلامی در هفدهمین جلسه شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت اظهار داشت: نظارت یکی از ارکان مهم حاکمیتی وزارت خانه است و باید مورد توجه قرارگیرد. نظارت و ارزیابی مؤسسات از رهاشدگی آنها جلوگیری می کند. این توفیق مرهون تلاشهای مرکز نظارت و ارزیابی است که باید از آن تشکر کرد.
وی با اشاره به اینکه در این دوره سعی کردیم به نتایج کار مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت بیشتر از گذشته دقت کنیم، خاطرنشان کرد: گروه بزرگی متشکل از حدود ۱۰۰۰ نفر اعضای هیئت علمی در کشور با این مرکز همکاری می کنند و این یکی از بزرگترین شبکه های غیر متمرکز وزارت علوم است.
وزیر علوم در ادامه درباره گزارش ارزیابی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات اظهار نمود: اگر ارتباط بخش های ستادی با مراکز تحقیقاتی وابسته به ستاد بیشتر شود، این مؤسسه ها رشد و تعالی بیشتری می یابند و می توانند کمک بزرگی برای ستاد در تحقق اهداف وزارت باشند، ضمن این که اثربخشی آنها افزایش خواهد یافت. در این صورت هم اعضای هریک از مؤسسات احساس بالندگی خواهند داشت و هم ستاد در پیشبرد امور موفق تر خواهد بود. این داد و ستد فکری بین ستاد و مراکز پژوهشی وابسته به وزارت، جایگاه و اثربخشی آنها را زیاد می کند.
به نقل از ایشان، انطباق عملکرد پژوهشگاه ها با اهداف پیشبینی شده می تواند کمک کننده باشد و در این راستا ارزیابی درونی در کنار ارزیابی بیرونی اثر مفیدتری خواهد داشت.
دکتر غلامی ضمن اشاره به این که هیات امنا از ارکان اصلی برنامه ریزی مؤسسات است، خاطرنشان کرد: توجه به سوابق مصوبات هیأت امنا و فعالیتهای آن هم بسیار مهم می باشد و باید بررسی کرد هیئت های امنا چقدر در پیشبرد اهداف مؤسسات نقش داشته اند.
وی با عنایت به سناریوهای مطرح برای آینده این پژوهشگاه تصریح کرد: بحث ساماندهی مراکز پژوهشی و موسسات وابسته وزارت علوم باید صورت گیرد و این ساماندهی شامل ادغام، تجمیع و الحاق است که لازم است ارتباط وثیقی بین گزارش های ارزیابی و فرآیند ساماندهی ایجاد شود.
ضرورت هدایت پژوهشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی به مسیر درست با ارزیابی های دوره ای
دکتر غلامعلی منتظر، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این جلسه ضمن عرضه گزارش ارزیابی جامع «پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» اظهار نمود: یکی از خصوصیت های این پژوهشگاه، دو کارکرد متفاوت آن یکی به لحاظ «پژوهشی» و دیگری «خدمات اطلاعاتی» است.
وی اهداف راهبردی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران را مدیریت اطلاعات علمی و فناورانه، مدیریت دانش، گسترش و اشاعه علوم و فناوری و عمومی سازی کاربرد فناوری اطلاعات دانست. در خلال ۹ ماه گذشته، گروه ارزیابی وزارت با کمک هیئت نظارت استان تهران و با همکاری پژوهشگاه گزارش کاملی از ارزیابی مأموریت ها، کارکردها و عملکرد پژوهشگاه از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ آماده کرده اند.
به نقل از وزارت علوم، دکتر منتظر در تحلیل نتایج ارزیابی های این پژوهشگاه با اشاره به اینکه در این تحلیل سه سناریوی «تفکیک»، «تمرکز» و «واگذاری» مطرح گردیده است، اظهار نمود: در سناریوی تفکیک، با هدف رفع مشکل ناهمسو بودن مأموریت های دوگانه پژوهشگاه، پیشنهاد جداسازی فعالیتهای خدمات اطلاعاتی از فعالیتهای پژوهشی عرضه شده است.




منبع:

1400/05/17
16:08:32
5.0 / 5
219
تگهای خبر: برنامه , خدمات , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو