در یك وبینار آموزشی؛
اصول اخلاقی در مطالعات انسانی و كارآزمایی بالینی بررسی گردید
جاوید شو: مراحل انجام یک پژوهش استاندارد و راهنماهای اخلاقی این تحقیقات در وبینار آموزشی ˮاصول اخلاقی در مطالعات انسانی و کارآزمایی بالینیˮ که توسط کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، دکتر انوشیروان کاظم نژاد، عضو کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه تربیت مدرس در ابتدای این وبینار آموزشی به ارائه تعریف جامع و کاملی از مطالعه کارآزمایی بالینی پرداخت و اظهار داشت: مطالعه کارآزمایی بالینی یک تجربه طراحی شده روی انسان است که با هدف ارزشیابی یک مداخله و برآورد اثر مداخله بر بیمارانی که در آینده به این نوع بیماری مبتلا می شوند، صورت می گیرد.
وی در ادامه مراحل انجام یک پژوهش استاندارد و مراحل چهارگانه مطالعات کارآزمایی بالینی را به تفصیل توضیح داد. همین طور در مورد نحوه نمونه گیری و انواع کورسازی در این نوع از مطالعات، مطالبی ارائه کرد و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.
همچنین دکتر محمدرضا رئوفی، عضو کارگروه غربالگری کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه تربیت مدرس در بخش دوم این وبینار به ایراد سخنرانی پرداخت و در مورد بخشنامه ارسالی کمیته ملی اخلاق در پژوهش که بمنظور ثبت طرح های کارآزمایی بالینی بعد از دریافت کد اخلاق در سامانه ثبت کارآزمایی بالینی (IRCT) و دریافت کد RCT است، توضیحاتی را ارائه کرد.
وی در ادامه به تشریح راهنمای کشوری اخلاق در کارآزمایی بالینی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و اظهار داشت: کارآزمایی بالینی معتبرترین روش تهیه مستندات جهت استفاده ی بالینی است و انجام کارآزمایی بالینی در پیشرفت علوم پزشکی از ضرورت و اهمیت ویژه ای برخوردارست.
وی اضافه کرد: با توجه به این که در کارآزمایی بالینی، برخلاف سایر انواع مطالعات، مداخله ای بصورت عمدی بر روی آزمودنی به انجام می رسد، این شیوه پژوهش، بیش از سایر انواع و شیوه ها، در بردارنده ملاحظات و دغدغه های اخلاقی است.
دکتر رئوفی اشاره کرد: پژوهشگر و بالین گری که در این نوع مطالعات مشارکت می کند، باید علاوه بر مفاد این راهنما، از راهنمای عمومی اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی، راهنماهای اختصاصی اخلاق در پژوهش کشور به فراخور موضوع و نیز از سایر قوانین و مقررات در رابطه با کار خود آگاه باشد و آنها را رعایت کند. این مساله خصوصاً در ارتباط با رعایت مفاد راهنمای پژوهش بر روی گروه های لطمه پذیر مورد تاکید است.
وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباب فصول چهارگانه این راهنما (ارزیابی سود و زیان، رضایت آگاهانه، دارونما و پرداخت غرامت) پرداخت و در آخر به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، تعداد ۴۵ نفر از اعضای هیات علمی و ۶۶ نفر از دانشجویان دانشکده های علوم پزشکی، علوم انسانی و علوم زیستی در این کارگاه شرکت داشتند.
منبع: جاوید شو
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب