در بازار مجازی جشنواره جهانی فیلم فجر چه خواهد گذشت؟

در بازار مجازی جشنواره جهانی فیلم فجر چه خواهد گذشت؟

جاوید شو: مدیر بازار فیلم و مدیر ارتباطات سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور در لایو اینستاگرام درباره برگزاری اولین بازار فیلم مجازی در ایران توضیحاتی را ارائه کردند.



به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، نشست اولین بازار فیلم مجازی در ایران با حضور کامیار محسنین مدیر ارتباطات بین الملل و فاطمه جواهرساز مدیر بازار فیلم پس از ظهر امروز ۱ اردیبهشت در صفحه اینستاگرام جشنواره جهانی فیلم فجر انجام شد.

محسنین در ابتدای این جلسه ضمن تشریح شرایط برگزاری بازار فیلم در این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت: در این یک سال تحقیقاتی می کردیم که ببینیم به چه شکل می توانیم بازار را برگزار نماییم به این نتیجه رسیدیم که از راهی استفاده نمائیم که جشنواره کن و تورنتو بهره برده بودند. ما گرایشی داریم تا در وهله اول روی بازاریابی فیلم های ایرانی تمرکز نماییم.

فاطمه جواهرساز مدیر بازار فیلم جشنواره در ادامه این گفت و گو درباره آخرین وضعیت برگزاری بازار فیلم جشنواره جهانی فجر توضیح داد: ما در مکاتباتی که با صاحبان آثار داشتیم، تا حالا پاسخ های مثبت زیادی گرفته ایم تا بصورت مجازی در خدمت آنها باشیم.

آخرین وضعیت بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر

محسنین در توضیح کیفیت برگزاری مجازی بازار فیلم جشنواره جهانی فجر با بهره گیری از پلت فرم جهانی «سیناندو» (Cinando) بیان کرد: مقرر است از بخش ویدیو لایبرری هم استفاده نمائیم و قراردادی بسته شده و این امکان را داریم که ۶۰ پکیج از فیلم های ایرانی به مدت ۱۱۰ دقیقه داشته باشیم. پلتفرمی که با آن قرارداد بسته ایم به قدری امن است که کسی نمی تواند از آن دانلود غیرقانونی کند.

محسنین اشاره کرد: این پلت فرم با جشنواره کن هم همکاری داشته است. در این پلت فرم ۶۰ بسته سینمای ایران بارگذاری می شود، ضمن اینکه در فضای مجازی بازار می توانیم پذیرای ۴۰۰ میهمان خارجی باشیم که خریداران فیلم، دبیران و برنامه ریزان جشنواره، منتقدان و چهره های شاخص هم در میان آنها خواهند بود.

وی افزود: جشنواره فجر این امکان را می دهد که صاحبان فیلم، خودشان آثار را بارگذاری کنند. وقتی کسی وارد پلت فرم «سیناندو» می شود یا در زمره میهمانان مهم قرار می گیرد به محتوا دسترسی پیدا می کند، اما میهمانان و خریداران دسترسی مستقیم به آثار نخواهند داشت. باید به صاحبان آثار درخواست بدهند تا به آنها اجازه دسترسی داده شود. این پلت فرم یک ماه اشتراک رایگان خواهد داد تا استفاده کنندگان با شرکت های بین المللی در تماس باشند. لینک ۶ ماهه آثار منتخب در بخش بازار هم در اختیار صاحبان آثار قرار می گیرد.

محسنین در بخش دیگر این برنامه اظهار داشت: فیلم های حاضر در جشنواره مطابق روال هر ساله از بین فیلم هایی انتخاب می شوند که برای نمایش در بازار برگزیده شوند. ملاقات هایی در قالب آنلاین با صاحبان آثار، خریداران و... نیز ترتیب داده می شود.

شیوه تعامل خریداران و فروشندگان

جواهرساز درباره برنامه هایی که در بازار فیلم در دست پیگیری است، اظهار داشت: درباره ملاقات هایی که الان مرسوم شده باید بگویم خریداران می توانند درخواست بدهند و مستقیما با شرکت های پخش ایرانی در ارتباط باشند و برای مذاکرات بعدی با هم در تعامل باشند. جشنواره جهانی فیلم فجر از بالاترین استانداردهای بین المللی استفاده می نماید در اصل همان امکانی که فستیوال های بین المللی استفاده می نمایند و این اتفاق بزرگی است. من این اطمینان خاطر را می دهم که افراد بتوانند از این بازار مجازی استفاده کنند و با اطمینان خاطر این بازار را دنبال کنند.

محسنین هم بیان کرد: برای برگزاری میتینگ هم با پلتفرمی به توافق رسیدیم که با مشکلات وصل شدن مواجه نباشیم و دو طرف بتوانند به آسانی با هم ارتباط برقرار کنند. خیلی از فیلم ها هستند که راه حضور و نمایش در مجامع بین المللی به پخش کنندگان جهانی را از همین بازار جشنواره جهانی فیلم فجر آغاز نموده اند. البته ما حق نداریم اطلاعات را فاش نماییم چون مفاد قرارداد محرمانه است. هیچ بازاری نمی تواند دقیقا اعلام نماید چه اتفاقاتی در آن رخ داده است.

وی در مورد وضعیت سینما در وضعیت کرونا اظهار داشت: روال سینمای ایران توقف پیدا نکرده است و حتی در سال کرونائی چیزی حدود ۱۱۰ عنوان فیلم تولید و درخواست حضور در جشنواره ملی فیلم فجر را داده بودند.

محسنین افزود: وضعیت اکران در همه جای دنیا نابسامان است اما یکی از راه های درآمدزایی در تمام دنیا حضور در مجامع بین المللی و کسب حق پخش از این حضورهاست. سینمای ایران هم نمی توانست از این قاعده مستثنی باشد در نهایت فوریت و ضرورت احساس می شد که راهکاری برای تداوم بازار بین المللی فراهم گردد به همین جهت فکر می کنم امسال یکی از عناوینی که می توانیم درباره آن بحث نماییم این است که برای خیلی ها مسافرت به ایران و دور بودن از محل کاری سخت بود. تعدادی از نمایندگان جشنواره های بزرگ بین المللی ممکن بود در بعضی دوره ها نتوانند حضور پیدا کنند اما امسال می بینم که نمایندگان خیلی از جشنواره های مهم برای حضور ابراز تمایل کرده اند.

یک تازه در سینمای ایران

نشست لایو اینستاگرام برگزاری اولین بازار فیلم مجازی در ایران با صحبت های فاطمه جواهرساز ادامه پیدا کرد.

وی در مورد شیوه حضور خریداران خارجی در بازار فیلم اظهار داشت: درباره خریداران باید بگویم باتوجه به گستردگی کشورها، کوشیدیم از تمام کشورها خریداران خوبی را پیدا نماییم و با آنها مکاتبه نماییم و خوشبختانه تا الان بازخوردهای خوبی گرفته ایم حتی برخی اصرار به برگزاری بازار بصورت فیزیکی داشتند اما گفتیم می توانند بصورت آنلاین حضور داشته باشند.





منبع:

1400/02/01
22:52:33
5.0 / 5
294
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
جاوید شو جاوید شو