فراكسیون آی نفس كش، طنز مطبوعاتی با پشتوانه ادبی

فراكسیون آی نفس كش، طنز مطبوعاتی با پشتوانه ادبی

با حضور تعدادی از اصحاب فرهنگ و هنر، فعالان رسانه ای و علاقه مندان حوزه کتاب، «فراکسیون آی نفس کش» اثر طنز فرهاد باغشمال، در حوزه هنری آذربایجان شرقی رونمایی و نقد شد.


به گزارش پنجشنبه ایرنا، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی آذربایجان شرقی در این جلسه، با اشاره به سابقه آشنایی و همکاری با مولف اثر اظهار داشت: در دوره ای که بنده از سال ۸۵ تا ۸۹، در هفته نامه آذرپیام توفیق همکاری داشتم، شاهد فعالیت نسل جدیدی از افراد دغدغه مند در نشریه بودم؛ کتاب «فراکسیون آی نفس کش» محصول همان دوره خاص است که باب جدیدی از طنز انتقادی گشود و تاثیرگذاری جدی داشت.
دکتر روح الله رشیدی، طنز فرهاد باغشمال را طنز تحقیقی و پژوهش بار خواند و اظهار داشت: مهارت باغشمال در این بود که با پشتوانه مطالعه متون کهن، ادبیات نوینی را در حوزه طنز ایجاد کرد. طنز وی، جدی، بی تعارف و صریح، و در عین حال، پایبند به اخلاق و حرمت افراد بوده است.
سردبیر اسبق هفته نامه آذرپیام، با مقایسه فضای اجتماعی آن دوره مطبوعاتی با وضعیت فعلی متذکر شد: متاسفانه پذیرش نقد در بین مسؤلان و مدیران اجرایی، در حال افول است و افراد، سلباً و ایجاباً در مقابل نقد، نازک نارنجی ظاهر می شوند و مدیران محلی، نقد یک پروژه عمرانی را بعضاً مترادف با توهین ناموسی قلمداد می کنند.
وی ماندگاری را دیگر ویژه کتاب «فراکسیون آی نفس کش» عنوان و اشاره کرد: محتوا و ساختار این کتاب، یک بار مصرف نیست و کلمات و زاویه دید نویسنده، طوری است که هنوز هم خواندنی و موثر است.


«فراکسیون آی نفس کش» میراث پرارزش برای نسل های آتی است
پژوهشگر تاریخ مطبوعات آذربایجان شرقی هم در این نشست، آذربایجان را از پیشتازان طنز مطبوعاتی خواند و اضافه کرد: متاسفانه علیرغم پیشینه ممتاز طنز در آذربایجان، شاهد رخوت طنز مطبوعاتی در چند دهه اخیر بوده ایم، با این وجود، فعالیت فرهاد باغشمال در حوزه طنز، قدمی مثبتی برای عبور از این وضعیت بود.
محمد عزیزی راد افزود: یک اثر نوشتاری، تا زمانی که به کتاب تبدیل نشود، نمی تواند ماندگار شود، از ین جهت، انتشار مجموعه طنز «فراکسیون آی نفس کش» اساسا می تواند میراث ارزشمندی برای علاقه مندان روزنامه نگاری و مخاطبان و فعالان حوزه طنز در آینده باشد.


جامعه بدون نقد، به سمت خشونت پیش می رود
فعال پیشکسوت فرهنگی و رسانه ای، به لزوم نقدپذیری در فضای اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه جامعه ما فی نفسه، به سانسور گرایش یافته و «صراحت لهجه» به سختی در جامعه پذیرفته می شود؛ همین مساله سبب شده طنز در کشور ما با روزگار غریبی مواجه باشد.
سیدقاسم ناظمی تصریح کرد: باید زمینه نقد و انتقاد را بپذیریم، حتی باید از انتقاد غلط هم استقبال نماییم، چون که اگر «نقد» از جامعه رخت ببندد، «ناسزا و خشونت» جای آنرا می گیرد.
وی متذکر شد: ستون طنز فرهاد باغشمال در هفته نامه آذرپیام، حوالی سالهای ۸۵ در هفته نامه آذرپیام چاپ شده که طبیعتاً دوره خردسالیِ نوجوانان و جوانان امروز بوده است؛ از ین جهت، انتشار این طنزها در چارچوب کتاب، یک منبع پرارزش برای نسل جوان امروز است.


باغشمال، جامه ادبیات بر قامت طنز پوشاند
فعال عرصه شعر و روزنامه نگاری هم در این نشست، با اشاره به اینکه طنز «فراکسیون آی نفس کش» قبل از اینکه «طنز مطبوعاتی» باشد، «طنز ادبی» است، اظهار داشت: بخشی از طنز فرهاد باغشمال، متکی به سوژه است، اما بخش عمده ای از این طنز، در بستر زبان اتفاق می افتد؛ فرهاد باغشمال، طنز مطبوعات را همیشه از منظر ادبیات دیده و همین مساله سبب شده آثار او، مسیر جدیدی را در طنز مطبوعاتی بگشاید.
فرشید باغشمال اشاره کرد: در طنز این کتاب، مجموعه ای از زبان ادبی، اصطلاحات عُلَمایی، زبان عامیانه کوچه و بازار، عبارات صمیمی ترکی و حتی اصطلاحات انگلیسی معروف به کار گرفته شده که این امر، نشان دهنده قریحه ادبی نویسنده و پشتوانه مطالعاتی او است.
این روزنامه نگار بیان نمود: فرهاد باغشمال، به خوبی توانست جامه ادبیات بر قامت طنز مطبوعاتی کند و با تاثیرگذاری خود، مطبوعات را از ورطه طنز پوپولیستی نجات دهد.
باغشمال تصریح کرد: موضوعی که می توانست نقش مکمل در این کتاب داشته باشد، طنز مصور است، اما متاسفانه کارتون و کاریکاتور در شهر و دیار ما هیچ وقت پرفروغ نبوده است.



منبع:

1399/11/09
12:22:53
0.0 / 5
423
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
جاوید شو جاوید شو