رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس در دیدار با صالحی:

فرهنگ را تنها زمان غرامت گرفتن به یاد می آورند

فرهنگ را تنها زمان غرامت گرفتن به یاد می آورند

جاوید شو: رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موقع غرامت همه اشاره شان به سمت فرهنگ است ولی زمانی كه باید به آن توجه گردد این اتفاق نمیافتد.



به گزار ش خبرگزاری مهر به نقل از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت السلام احمد مازنی رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: حضور این جمع در این جلسه نشان از گستردگی ماموریت ها و وسعت سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عهد خود وفا داشتند و سخنانی را كه در صحن مجلس در روز رای گیری داشتند رعایت كردند. گزارشی كه آقای صالحی از كلان پروژه های این وزارتخانه عرضه داد نشان از وفای عهدشان به سخنان شان است.
مازنی خاطرنشان كرد: انتظار ما هم در مجلس شورای اسلامی نیر همین است كه وزرا وفای به عهد داشته باشند نه اینكه صرفا برای گرفتن رای اعتماد در مجلس به سخنرانی بپردازند.
وی با شاره به اینكه هم اكنون در تدوین موضوعات دارای ضعف هستیم اظهار داشت: حالا فصل بودجه است و باید لزوم كار و اقدامات فرهنگی را در نظر بگیریم.
مازنی تصریح كرد: در این فصل معمولا با مشكلات زیادی مواجه هستیم و دكتر صالحی در شرایطی كه گرفتار مشكلات اقتصادی هستیم از مجلس كارت زرد دریافت می كنند و این حكایت از این دارد كه موقع غرامت همه اشاره شان به سمت فرهنگ است ولی زمانی كه باید به آن توجه گردد این اتفاق نمیافتد.
وی افزود: اگر امسال بودجه فرهنگ افزایش یافته باید نرخ گرانی ها را هم در این افزایش در نظر بگیریم.
مازنی اظهار داشت: یكی از ضعفهایی كه ما داریم این است كه نتوانستهایم لزوم كار فرهنگی را برای خواص تدوین و تبیین نماییم و در كنار محدودیتهای گستردهای كه داریم به تعریف درست از مقوله فرهنگ نرسیدهایم.
وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامات خود میتواند از ظرفیتهای رسانه ملی، فضای مجازی و رسانه ای بهره ببرد و تعامل كمی و كیفی خود با مجلس شورای اسلامی بخصوص با مجمع نمایندگان استانی را بیشتر كند.
در ادامه جمشید جعفرپور عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیمان خود در زمان رای اعتماد عمل كرده اند و فعالیت های صورت گرفته از جانب این وزارتخانه مهندسی شده و بر مبنای فكر است.
وی اضافه كرد: حوزه فرهنگ باید با تامل به طرح برسد و پس از آن به عمل مبتنی بر اقدامات انقلابی منجر شود.
در بخش دیگری حجت الاسلام احد آزادیخواه اظهار داشت: به تازگی طرحی را در مجلس شورای اسلامی بررسی كردیم با عنوان استقرار وزارتخانه ها در خارج از شهر تهران كه فوریت آن رای نیاورد.
وی اضافه كرد: در این زمینه ما پیشنهاد می نماییم به جای اینكه وزارتخانه ها در خارج از تهران مستقر شوند ماموریت های آنها را به استان ها منتقل نماییم و اختیارات را به مدیران كل استانی واگذار نماییم.
آزادیخواه اظهار داشت: این اقدام با عنایت به شرایط امروزی همچون كمبود اعتبارات كمك می نماید تا انجمن های فرهنگی و هنری در شهرستان ها فعال شوند و به پویایی روح فرهنگ و هنر در شهرستان ها منجر شود.
در ادامه اصغر مسعودی عضو دیگر كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت فرهنگ و اسلامی دارای معاون های مختلفی است.
مسعودی افزود: توجه به شفافیت هم امر خوبی است اما اینكه در اختیار چه كسی باشد و چه كسانی هم به آن دسترسی داشته باشند هم حائز اهمیت می باشد.
وی تصریح كرد: فعالیت های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چشم گیر است و باید به این نكته توجه داشته باشیم.
در ادامه سیده فاطمه ذوالقدر عضو دیگر كمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: مشكلات بودجه جدی است و هم اكنون نمی توانیم از درآمد دولت بكاهیم.
وی در عین حال خاطرنشان كرد: ازاین رو باید از منابع جدید، تولید درآمد جدید نماییم تا كمبود های حوزه فرهنگ جبران شود.
سیداحسان قاضی زاده هاشمی دیگر عضو این كمیسیون اظهار داشت: هیات دولت توان كارشناسی در حوزه برنامه ای و بودجه ای را دارد و در این زمینه قوی است و نباید همه چیز را در این حوزه به مجلس محول كند.
قاضی زاده هاشمی افزود: باید در جشنواره های فجر هم رویش های انقلابی معرفی شوند. اینكه خروجی فرزندان انقلاب در این زمینه ها چیست باید موردتوجه قرار گیرد.
وی اضافه كرد: در حوزه فرهنگی هم ما نیازمند احیای جایزه جلال هستیم. ما نیازمند تفكر سازی هستیم تا مولف سازی. و این امر در جایزه جلال باید محقق شود.
این عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: توجه به دیپلماسی خارج از كشور هم ضروری می باشد.
در ادامه حجت الاسلام مهدی شیخ عضو دیگر این كمیسیون اظهار داشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای فرهنگی كشور آتش بس اعلام نموده اند.
وی اضافه كرد: دكتر صالحی توانستند سیاست و فرهنگ را از هم جدا كنند. تركیب سیاست و فرهنگ آفت بزرگی بوده كه فرهنگ همیشه دامنگیر مسائل سیاسی شده است.
شیخ در عین حال خاطرنشان كرد: این اقدام دكتر صالحی باید نهادینه شود و پس از ایشان هم ادامه یابد و این امر با استفاده از گفتمان های فرهنگی قابل حل شدن است.
وی افزود: بودجه های فرهنگی در مقایسه با سایر دستگاه های فرهنگی ناچیز است. ازاین رو بودجه های فرهنگی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در جهت سیاست های فرهنگی كشور ساماندهی شوند.
شیخ اضافه كرد: نویسندگی یك هنر است باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد چونكه با استفاده از نویسندگی می توان تولیدات علمی و باورها و ارزش های خویش را منتقل نماییم.
در ادامه طیبه سیاوشی شاه عنایتی عضو دیگر كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید گفت وگوهای فرهنگی شكل بگیرد و ما آنرا در كمیسیون فرهنگی مجلس دنبال می نماییم ولی به رایزنی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه هم نیاز است.
وی با اشاره به راه اندازی گذرهای فرهنگی از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه كرد: این اقدام بسیار خوبی است و سبب شده عرصه فرهنگ به خوبی به میان مردم بیاید.
سیاوشی اظهار داشت: به نظرم در ۴۰ سالگی انقلاب باید همه عرصه های فرهنگی و هنری به میان مردم آید و مردمی شود و صرفا به سینما اكتفا نكنیم.
در بخش دیگری از این دیدار محمداسماعیل سعیدی عضو دیگر كمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: باید به حدود و ثغور موسیقی توجه داشته باشیم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید با همكاری یكدیگر آنرا پیگیری كنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به توجه به كتابخانه های عمومی كشور تاكید نمود.

1397/11/08
16:29:04
5.0 / 5
4414
تگهای خبر: برنامه , جشنواره , فرهنگ , فرهنگ و هنر
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو