در قالب یك مقاله بررسی شد

مروری بر بیماری های عفونی نوپدید سال های اخیر و علت آنها

مروری بر بیماری های عفونی نوپدید سال های اخیر و علت آنها

جاوید شو: یك محقق در مقاله ای به بررسی بیماری های عفونی نوپدید در سال های اخیر و علل شیوع آنها پرداخته است.


به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، سومین همه گیری ناشی از ویروس کرونا که طغیان ناشی از آن در سال ۲۰۱۹ از کشور چین شروع شد، مناطق گسترده ای را در بیش از ۱۶۰ کشور دنیا در بر گرفت. این همه گیری اهمیت توجه به بیماری های عفونی نوپدید را بیش از قبل تاکید می کند. یک پژوهشگر در مقاله ای بیماری های عفونی نوپدید را بررسی نموده است.
در این مقاله که توسط بیژن صدری زاده، عضو افتخاری فرهنگستان علوم پزشکی، نوشته شده، آمده است: « در دهه های اخیر با بروز پدیده های جوی، تغییرات محیطی و سایر عوامل شناخته شده و ناشناس، بیماری های جدیدی تحت عنوان " بیماری های نوپدید" بروز کرده و سلامت مردم جهان را تحت تاثیر قرار داده اند. مهم ترین علت پیدایش این بیماری ها تسهیل و آسان شدن مسافرت های بین المللی و تغییر در عادت های غذایی و شیوه زندگی مردم، مهاجرت ها، حاشیه نشینی و نظیر آن هاست.»
در این پژوهش آمده است: « هم اکنون با بیش از ۴۴ بیماری عفونی نوپدید، مواجه هستیم که هر یک از آنها باتوجه به نوع، وسعت و شدت، تهدیدهای مختلفی را به وجود آورده اند. بیماری های عفونی اختلالاتی هستند که به سبب عوامل بیماری زا از قبیل باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها یا انگل ها ایجاد می شوند. برخی از بیماری های عفونی از انسان به انسان منتقل می شوند و برخی از آنها توسط حشرات یا حیوانات انتقال پیدا می کنند. همین طور مبتلاشدن به بیماری های عفونی ممکنست بوسیله مصرف غذای آلوده یا آب و یا در معرض قرار گرفتن توسط عوامل بیماری زای موجود در محیط زیست اتفاق بیفتد. علایم و نشانه ها بسته به نوع عامل بیماری زا متفاوت می باشد ولی بطور عمده شامل تب و خستگی است.»
نویسنده این مقاله می گوید: « بیماری های نوپدید بیماری هایی هستند که برای نخستین بار ظاهر شده و مردم دنیا را گرفتار کرده اند یا در گذشته وجود داشته ولی به سرعت در حال گسترش هستند. خیلی از بیماری های عفونی نوپدید منشا حیوانی دارند بدین مدلول که بیماری ابتدا در حیوانات بروز پیدا کرده و بعد از آن از سد حیوان به انسان گذشته و جامعه انسانی را گرفتار می کنند. ویروس نیفا، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و آنفولانزای پرندگان نمونه هایی از بیماری هایی هستند که بتازگی ظهور کرده و منطقه آسیای جنوب شرقی را گرفتار ساخته اند.»
برمبنای آن چه در این مقاله آمده است، دسته ی دیگری از بیماری های عفونی، بیماری های بازپدید هستند که از قبل وجود داشته و کنترل شده هستند، اما بار دیگر افزایش یافته و به یک مشکل بهداشتی مهم تبدیل گشته اند. هم اکنون به سبب کاهش توجه به سیاست های واکسیناسیون، بیماری هایی مانند سرخک و سیاه سرفه که قبلا تحت کنترل بوده باردیگر پدیدار شده و به یک مشکل بهداشتی جدید در بعضی جوامع تبدیل گشته است.
صدری زاده درباره مهم ترین علل بروز بیماری های نوپدید و بازپدید می گوید: «تعداد رو به افزایش انسان هایی که بر روی زمین زندگی می کنند یا در حال حرکت هستند، روند سریع و شدید افزایش مسافرت های بین المللی، تراکم جمعیت در شهرهایی که بهسازی محیط نامناسبی دارند، تغییر در خرید و فروش و به عمل آوردن مقادیر زیادی از مواد غذایی و افزایش در معرض قرار گرفتن و تماس انسان با ناقلان و مخازن بیماری در طبیعت همچون علت های بروز بیماری های عفونی نوپدید یا بازپدید هستند. از بین عوامل دیگر می توان به بدتر شدن ساختار بهداشت عمومی اشاره نمود که توانایی مقابله با نیازهای جمعیتی و مشکل بیش از پیش مقاومت به آنتی بیوتیک ها در اثر مصرف بی رویه آنها را ندارد.»
در آخر این مقاله به مهم ترین راه های مقابله با بیماری های نوپدید و راهبردهای سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با پاندمی ویروس کرونا اشاره شده است.
این مقاله در نخستین شماره چهارمین دوره ی نشریه "فرهنگ و ارتقای سلامت" انتشار یافته است.




منبع:

1399/04/15
18:09:34
5.0 / 5
2264
تگهای خبر: سلامت , فرهنگ
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
جاوید شو جاوید شو