گزارش جاوید شو به نقل از مهر؛

نذر فرهنگی پویشی برای اثبات ارزشمندی مشاركت مردم در امور اجتماعی

نذر فرهنگی پویشی برای اثبات ارزشمندی مشاركت مردم در امور اجتماعی

جاوید شو: اراك- پویش نذر فرهنگی كه طی سال های اخیر در شهرهای مختلف كشور به صورت خودجوش راه اندازی شده، یك اقدام فرهنگی برای اثبات ارزشمندی مشاركت مردمی در امور اجتماعی است.



خبرگزاری مهر- گروه استان ها: چند سالی است كه در بعضی از شهرهای كشور همچون شهر اراك، یك حركت اجتماعی و فرهنگی تحت عنوان پویش « نذر فرهنگی» توسط تعدادی از جوانان فعال در حوزه اجتماعی، فرهنگی و زیستی محیطی به راه افتاده كه بعنوان یك حركت مطلوب فرهنگی هر سال در نقاط بیشتری شاهد فعالیت این گروه های خودجوش و مردمی هستیم.
این پوش در حقیقت عرضه خدمتی مفید به جامعه را مدنظر خود قرار داده و به نحوی به دنبال اجرای یك نذر فرهنگی است. همچون انواع این پویش فرهنگی و اجتماعی می توان به پاكسازی سطح شهر از زباله در روزهای سوگواری تاسوعا و عاشورا اشاره نمود.
در شهر اراك اولین بار پویش نذر فرهنگی در سال ۹۴ راه اندازی گردید و به تدریج بر تعداد افرادی كه به این پویش پیوستند اضافه گردید، به صورتی كه این تعداد در روزهای سوگواری تاسوعا و عاشورای امسال به بیش از ۲۰۰ نفر رسید.
فعالیت این پویش پاكسازی فضای شهری از زباله های سطح شهر در روزهای سوگواری محرم است و در حقیقت این گروه، انجام یك نوع فرهنگ سازی و كار اجتماعی را مدنظر دارند كه هدف از آن مراقبت از محیط زیست، نهادینه سازی فرهنگ صحیح شهروندی و... است.

پویش مردمی نذر فرهنگی در اراك رو به گسترش است
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراك در گفت و گو با خبرنگار مهر در این رابطه تصریح كرد: پویش مردمی نذر فرهنگی با هدف پاكسازی معابر سطح شهر اراك در روزهای و مناسبت های مذهبی بخصوص در روزهای سوگواری ماه محرم و صفر چند سالی است كه راه اندازی شده و روند فعالیت مطلوبی را از نظر جلب مشاركت مردمی طی می كند.
مرادعلی عباسی اضافه كرد: پویش مردمی با عنوان نذر فرهنگی از چهار سال قبل با هدف پاكسازی معابر عمومی در روزهای و مناسبت های مذهبی توسط خود مردم و شهروندان بعنوان یك نهاد مردمی خودجوش شكل گرفته است.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراك بیان كرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراك از ابتدا از این طرح مردمی حمایت كرد و امسال هم در روزهای ماه محرم بخصوص در روزهای سوگواری تاسوعا و عاشورا، با حضور گسترده جوانان فعال به خوبی اهداف این طرح مورد پیگیری قرار|گرفت.
پویش مردمی نذر فرهنگی با هدف پاكسازی معابر سطح شهر اراك در روزهای و مناسبت های مذهبی بخصوص در روزهای سوگواری ماه محرم و صفر چند سالی است كه راه اندازی شده و هم اكنون روند فعالیت مطلوبی را از نظر جلب مشاركت مردمی طی می كندوی افزود: برخلاف ادوار گذشته در این ایام بعد از استفاده از ظروف یك بار مصرف نذری، پسماند آن توسط اعضای این نهاد مردمی جمع آوری می شود، بنابراین شاهد به وجود آمدن فضای نازیبا در سطح شهر نیستیم.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراك تصریح كرد: آمادگی داریم كه در همه ایام و مناسبت ها با در اختیار قرار دادن تجهیزات مورد نیاز، طوری عمل نماییم كه فعالیت این پویش ادامه داشته باشد و این كار فرهنگی را دنبال و گسترده تر شود.
عباسی خاطرنشان كرد: در روزهای سوگواری محرم و مناسبت های مذهبی، نذری هایی كه در سطح شهر توزیع می گردد باعث رهاسازی حجم بزرگی از پسماند و ظروف یك بار مصرف در سطح شهر می گردد كه علاوه بر اینكه زحمت زیادی را برای همكاران ما تولید می كند، چهره بسیار نازیبا و ناخوشایند در سطح شهر دارد، بنابراین به دنبال توسعه این كار فرهنگی در شهر اراك هستیم و از این پویش مردمی حمایت می نماییم.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراك عنوان كرد: امسال در ایام تاسوعا و عاشورا، پنج پایگاه پویش نذر فرهنگی در سطح شهر اراك فعالیت داشت و علاوه بر افراد عضو پویش، سایر كسانی كه مایل به مشاركت بودند، از پایگاه ها دستكش و كیسه زباله دریافت نمودند كه تعداد این افراد هم چشمگیر بود.

نذر فرهنگی اثرگذاری مطلوبی در حوزه اجتماعی دارد
مسئول پویش نذر فرهنگی شهر اراك هم در این رابطه ضمن بیان اینكه نذر فرهنگی اثرگذاری مطلوبی در حوزه اجتماعی دارد، گفت: پویش جمع آوری پسماند ظروف یكبار مصرف در شهر اراك چهارمین سال فعالیت خویش را پشت سر می گذارد.
میلاد تقوایی راد در گفت و گو با خبرنگار مهر، تصریح كرد: از چهار سال قبل طرح این پویش با عنوان نذر فرهنگی عنوان شد و كار خویش را با چند نفر به تعداد كمتر از انگشتان یك دست آغاز كرد و در روزهای سوگواری محرم امسال این تعداد با مشاركت بسیار مطلوب به بیش از ۲۰۰ نفر رسید.
از چهار سال قبل این پویش با عنوان نذر فرهنگی كار خویش را با چند نفر به تعداد كمتر از انگشتان یك دست آغاز كرد و در روزهای سوگواری محرم امسال این تعداد با مشاركت بسیار مطلوب به بیش از ۲۰۰ نفر رسیدمسئول پویش نذر فرهنگی شهر اراك ضمن بیان اینكه ارزش معنوی و فرهنگی این اقدام بالا است، اضافه كرد: علاوه بر پاكیزگی شهر و زیبا شدن چهره شهر، معتقد هستیم كه اگر یك نفر پسماند زباله عزاداران امام حسین(ع) را از روی زمین جمع آوری كند كه چهره عاشورا زیباتر شود، ارزش این اقدام همچون نذری دادن است.
تقوایی راد بیان داشت: امیدواریم این پویش سال به سال گسترده تر شود و این فرهنگ پاكیزگی در سطح مدارس هم به دانش آموزان آموزش داده شود كه یك یادآوری فرهنگی است.
مسئول پویش نذر فرهنگی شهر اراك تصریح كرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراك نسبت به این پویش مردمی نگاه مطلوبی دارد و با حمایت هایی كه صورت می گیرد بطور قطع سال به سال این پویش گسترده تر خواهد شد و می توانیم این كار فرهنگی را توسعه ببخشیم.
بله نظر می رسد چنین اقدامات فرهنگی در سطح جامعه علاوه بر این از نظر فرهنگی و زیست محیطی اثرات مطلوبی را به دنبال دارد، با دعوت از مردم برای انجام یك كار اجتماعی، روحیه كار اجتماعی و مشاركت در امور را در مردم نهادینه می كند، ازاین رو به منظور توسعه اینگونه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی خودجوش، لازم است كه این پویش ها مورد حمایت قرار گیرند.

1397/07/05
18:46:38
0.0 / 5
4903
تگهای خبر: فرهنگ
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
جاوید شو جاوید شو